1. トップ
  2. 新着ニュース
  3. ライフ
  4. ライフ総合

「音楽に魅力を感じたのは、それが自分が絵を描くことで表現しているセオリーと同じものを作らせる手段だと思ったか」Interview with Dry Cleaning about “New Long Leg”

NeoL / 2021年4月14日 17時0分

「音楽に魅力を感じたのは、それが自分が絵を描くことで表現しているセオリーと同じものを作らせる手段だと思ったか」Interview with Dry Cleaning about “New Long Leg”

 

ドライ・クリーニングは、一味違う。ブラック・ミディやスクイッドなどを筆頭に、ポスト・ジャンル世代のギター・バンドが台頭を見せる英国のロック・シーン。しかし、その中にあってかれらのタイトでミニマルな演奏に貫かれたサウンドは、他と一線を画する存在感を放って聴こえる。そして、一際異彩に映る、フローレンス・ショウが抑揚を排したトーンで歌うスポークンワーズ・スタイルのヴォーカル。派手な要素は一切ないのに、聴き応えはしたたかで、圧倒的にユニーク。そんなかれらの個性は、ジョン・パリッシュ(PJハーヴェイ、オルダス・ハーディングetc)をプロデューサーに迎えた1stアルバム『New Long Leg』で存分に発揮されている。「僕らの音楽から聴こえてくるのは、何か定義できる影響よりも、僕たちのパーソナリティだと思う」(トム・ダウズ、G)。そんなかれらの音楽を形作る四者四様の成り立ち、関係性について話を聞いてみた。(→ in English)

 

――曲作りからレコーディング、そしてアルバムのリリースに至るまでにはパンデミックによる影響も少なからずあったと思いますが、今の心境はいかがですか?
 

Tom「アルバムを完成させて、またしっかり聴き直して、今は正直すごく誇りに思っているよ。頑張って作ったし、それが報われたと思う。今その作品を皆とシェアできることに興奮もしている。僕らの活動に興味を示してくれている人たちも増えてきたし、その音楽を皆に披露する時がきたって感じだね」
 

Nick「世界と共有できるっていうのがすごくエキサイティング」
 

Florence「同時に解放感も感じてる。卵を自分の元で温める期間が終わって、“さあみんな、この卵を持っていって!”って解き放った感じ(笑)」
 

――『New Long Leg』はデビュー・アルバムになるわけですが、その話を伺う前に、そもそもどんな流れでドライ・クリーニングは始まったのか、教えてもらっていいですか?
 

Nick「トムと僕とルイスの3人は、それぞれ他のバンドにいたりプロジェクトをやっていたんだけど、知り合いだった僕らはその合間で集まったりしていた。で、皆でカラオケをやっていた時、前々からやろうと話していたジャムを実行することになったんだ。それから次に会う時までに曲を沢山書いて――それは最初のEP(『Sweet Princess』、2018年)に入っている曲なんだけど、その後フローレンスに加入してくれと頼んで、彼女が既にあった曲にボーカルを乗せて曲を仕上げ、あのEPをレコーディングしたんだ。僕らの当時の共通点は、全員が同じ友人の輪にいたことかな」
 

Florence「そう。あと、音楽的意図に関して何か共通の目的があったわけではなくて、何か新しいこと、予測不可能なことをしたいという点で意気投合していたと思う。全員が、先が読めない何かを始めたがっていた。楽しみながら実験的なことをしたいという気持ちは皆が共通して持っていたと思うし、今もそれは変わらないんじゃないかな」
 

Tom「うん。皆、人生のどこかでそれをスタートさせたいと待っていたんだと思う。僕たちのうち今は誰も子供もいないし、家を買ってるわけでもないし、全員がそれに乗り気で、何か予測不能なことを始める準備が出来ていた。あとこのバンドは、友人たちが繋がった大きな輪でもあるんだ。僕はフローレンスを通じて今のガールフレンドに出会った。彼女とフローレンスは同じ学校に通ってたんだ」
 

Nick「僕に今のガールフレンドを紹介してくれたのもフローレンス」
 

Florence「みんなガールフレンドを探してたら私に言って!(笑)」
 

――へえ(笑)。
 

Nick「もともとバンドは親睦として始まったからね。皆で仕事として集まったわけじゃない。ただ集まって、どんな音楽を作るかを話し合って5時まで音楽を作ることが目的だったわけじゃないんだ。僕ら全員が、音楽プロジェクトというよりは、バンド活動の社会的側面を求め、恋しがっていたんだと思う。バンドを始める前は、大きな空白みたいなものを感じていたから」
 

――ニックとトム、そしてルイスは以前に別のバンドで活動していたという話ですが、フローレンスは今のバンドを始めるまで人前で音楽をやる経験はなかったと聞きます。そうしたなかでドライ・クリーニングの音楽スタイルがどのようにして形になっていったのか、興味があります。
 

Tom「何かシンプルなものを作りたいというアイデアは最初からあったね。あとは、聴くことによって充実感を得ることができる音楽かな。そしてもう一つはライブバンドでありたいということ。その3つが結成時のカギだった。最初の頃は、初期のガレージロック、ESGみたいなポスト・パンクっぽいサウンドから始まった。聴いていて楽しい音楽。でもそれがゴールというわけではなかったけどね。色々とアイディアを持ってきて、削ぎ取りながら音楽を作っていたんだ」
 

Nick「このバンドは、民主的なバンドとしてスタートした。全員が自分のアイデアを持ってきて、それを投げ入れ、そしてそれによって何が起こるか様子を見る。そしてそれを評価し、そこから学ぶ。その過程はすごくエキサイティング。アイデアの坩堝を経て、今のサウンドが作られていったんだ」
 

Tom「僕らの音楽から聴こえてくるのは、何か定義できる影響よりも、僕たちのパーソナリティだと思う。例えば僕の演奏から聴こえてくるのは僕自身の性格だし、ルイスのベースからも、僕は彼のパーソナリティを感じる。ニックのドラムとフローレンスのヴォーカルも同じ。そしてそれらが僕の頭の中で結合するんだよ」
 


 

――たとえば、そのサウンドの方向性や基盤が見えてくる過程において、青写真やインスピレーションとなったアーティストやバンドは具体的に誰かいましたか?
 

Nick「基盤となるインスピレーションは、バンドメンバー全員が好きなアーティストや作品ってことになるよね。個人的に好きなものや、3人は好きだけど一人は好きじゃないといったものは、メインの影響ではないな」
 

――レコード会社の資料には、フィーリーズやトーキング・ヘッズ、ディーヴォ、さらにザ・ネセサリーズ(アーサー・ラッセルも在籍した80年代のパワー・ポップ・バンド)の名前も挙げられていますが。
 

Tom「ははは(笑)」
 

Nick「僕は、個人的にはそのどれも違うと思う。でも、フローレンスが入る前は、ザ・ネセサリーズからはある意味影響を受けていたんじゃないかな。初期のREMのジャングルっぽい、アメリカーナっぽいポスト・パンク・サウンドを含んでいたしね」
 

Florence「聴こえてくる影響の中に、いつもちょっとした奇妙さが入ってると思う。それは、3人一致で影響を受けている何かがあっても一人は知らないとか、4人全員がよく聴くものがなかなかないからだと思う。例えば、もちろん3人がザ・ネセサリーズを沢山聴いてるからもちろんそれは出てくるんだけど、私は全然聴いたことない(笑)。人生で一度もない(笑)。私たちの影響って、多分ベン図みたいなもので、完全に一致ってことがないんじゃないかな。必ず誰か一人はそのアーティストやバンドを知らなかったり聴いていない人がいるから」
 

Tom「Yuzo Koshiro(古代祐三。ゲーム音楽の作曲家)もさ、僕たちが好きでも、多分ルイスは関心があるとは公言しないと思う(笑)」
 

Florence「興味ゼロ(笑)。でも、だからこそ私たちが影響を受けているサウンドは断定が難しいんだと思う。4人全員が大好きなものというのがあまりないよね。もちろん、私たち全員が好きなバンドもいる。私たち全員はB-52が好きだけど、それは彼らのサウンドというより、彼らの人柄やユーモアに魅力を感じているから。あとなぜか、私たち全員デフトーンズが大好きな時期があった(笑)。私たちが全員一致で好きなバンドって、ドライ・クリーニングのサウンドとはなぜかかけ離れているよね(笑)」
 

Nick「影響と参照もまた違うしね。影響というものは一つじゃなくて、人生全体を通して得てきた色々なもののコレクション。でも参照はもっと特定されていて、グループの中で伝達しやすいものだと思う」
 

――ドライ・クリーニングの地元はサウス・ロンドンですが、いわゆるウィンドミル周辺のバンド・シーンとはあまり縁がないと聞きました。逆に、あなた達にとって繋がりを感じるシーン、シンパシーを寄せるバンドやミュージシャンとなると、どのあたりになるのでしょうか?
 

Florence「確信は持てないけど、私たちが親しいバンドを挙げるとすれば、一緒にツアーをしたポジ(POZI)というバンド。あとはドッグ・チョコレート。あのバンドのメンバーの何人かと友達なんだけど、皆すごく面白いアーティストで、メンバーのマットはプロモーターとしても働いていて、レコードのレビューを書いたりもしてる。ドッグ・チョコレートは音楽じゃなくてアートを通じて知り合ったんだよね。2つのバンドは両方ロンドンのバンドで、メンバーのうち数人はサウス・ロンドンに住んでる。もしパンデミックがなかったら、今の時点でもっと沢山のサウス・ロンドンのバンドに出会っていたと思う。普通にギグをやってツアーをしていたら、出会いも沢山あるから。例えば、去年の暮れは本当はP.V.A.とショーをやる予定だった。彼らもすごくいい人たちだし、本当に楽しみにしてた。でもパンデミックで中止になっちゃって。サウス・ロンドンのミュージシャンやバンドと繋がりが出来始める前にパンデミックが起こってしまって、そのチャンスがなくなっちゃったんだよ。パンデミックがなかったら、話は全然違っていたと思う」
 

Tom「シーンというより、個人的な友情で繋がっている人たちも多い。友人の多くは僕と同じくらい前からバンドで演奏しているし、僕はそういう時代からの友人たちと連絡をとってる。だから、ピンポイントでどのバンドと繋がっているというよりは、これまでの音楽生活で出会ってきたミュージシャンたちとの自分自身のコミュニティがあるんだ。そういうコミュニティは繋がりが強いと思う」
 


 

――最近は皆様々な場所からの音楽がどこでも聴ける時代ということもあり、シーンや地域性というものが関係しなくなってきている部分もあるかもしれませんね。
 

Florence「ある意味そうだよね。インターネットが普及してから、シーンの重要性が薄くなったと思う。もしギグの数が少なくても、オンラインで私たちの音楽を聴いてくれている人たちが沢山いる。例えば、アメリカなんてまだツアーさえしたことないし、ロンドンでさえ少数のギグしが出来ていないのに、既に音楽を聴いてくれている人たちがいる。つまり今の時代、バンドはこれまでに比べて“シーン”という存在なしで発展できる可能性があるということだよね。面白い時代だと思う。シーンという存在自体は楽しそうだし、素晴らしいものだと思うけど」
 

Tom「シーンに属したい人たちが沢山いるのも理解できる。それはそれで情熱的なアイデアだと思うよ。でも特にロンドンみたいな街に住んでいると、この街でいったいどうやってシーンというものを促進していけるんだろうと思う。皆経済的に不安定だし、ロンドンに住むためには汗水垂らして働かなければいけない。娯楽の時間はほとんど取れなくて、大抵の場合は夜はクタクタ。知らないバンドのショーを見に行くこともあるかもしれないけど、疲れてるから帰ってネットフリックスを見ようってことも多いと思うんだ」
 

――イメージと実情は違う。
 

Tom「だから、積極的にシーンに属するってすごく難しいと思うんだよね。ワシントンDCやシアトルのシーンと比べるとそう思う。彼らが超裕福だからというわけではないけど、ああいった場所のシーンが繁栄した背景には、音楽以外の特別な環境があったんじゃないかな」
 

Florence「自由な時間と安価な空間(安い家賃やスタジオのレンタル料等)だね」
 

Nick「シーンって、やっぱり音楽業界の商品である部分もあると思う。シーンがあったほうが、市場性が高いからね。“サウス・ロンドン・シーン”というのは、確実に音楽業界のプレスによって実際よりも磨きがかけられたシーンだと思う。皆必ずしもそのシーンのことを話題にしているわけではないし、そのシーンから出てきているバンドの一部として活動しているわけでもない。例えば、もっと国際的な規模で、イギリスからスポークンワードっぽいヴォーカルを取り入れている若いバンドが沢山出てきている認識があると思う。僕らは確実に、その“若いポスト・パンクっぽくて、大人しくて特別なスタイルのヴォーカルをフィーチャーしたバンド”の一部だと思われているけど、僕ら自身は、それをやっているバンドをほとんど知らないんだ」
 

――「2019年のベスト・バンドが歌うのではなく話す理由」と題したガーディアン紙の記事もありましたね。
 

Nick「僕らにとっては、それはすごくユニークなことなんだよね。もしかしたら、音楽業界が無意識に僕らをそのトレンドに乗せてくれたのかもしれない。ある意味、僕らがその恩恵を受けているとも言えると思うよ。それを取り入れたバンドが沢山いるからこそ、僕らもトレンドの一部になれていて、だからこそ素晴らしいレーベルと契約できたというのもあるかもしれない」
 

Tom「確かに。あと僕が思うのは、ロンドンは過去のシーンを支持しているという認識があって、それが新しいシーンを不意に生み出しているのかもしれない。でも昔のセックス・ピストルズやレインコーツみたいなバンドのほとんどは、ウエスト・ロンドンでスクワット(※放棄された住居に住んだり、放棄された土地や場所を占拠すること)ができていたから、全くお金を使う必要がなかった。でも昔のそういったスクワット・シーンは、ロンドンにはもう殆ど存在していない。トッテナムやニュー・リバーならそのコミュニティがあるかもしれないけど、サウス・ロンドンでスクワットが機能していて、そういった場所でギグをやってるとは聞かないね」
 

Nick「10年ほど前、メディアの力が大きく影響して、スクワッターたちは排除された。ロンドンでは、以前スクワッター・ムーブメントというものがあったんだ。税金なんかの問題で誰も住めず、空き家になってしまっている綺麗で壮大な建物が街の中心に沢山あって、ロンドンの物価や不動産価格の高騰に反対していた人たちがそこに違法で住み始めた。それがスクワッターたち。あれは政治的ムーヴメントの一つで、それに反対するメディアのキャンペーンが大々的に行われていたんだ。今となっては、あのムーヴメントはだいぶ冷めたと思う」
 

――それは日本ではあまり知られていないと思います。
 

Tom「ロンドンがそこまでアグレッシヴだったことを皆が知るのは大切だと思う。不動産開発業者が全てを買い取ったんだけど、とくにカムデンはひどかった。買えるだけの建物を買い取って、彼らを“駆除”したんだ。その中には、音楽シーンにとって面白い場所も沢山あった。ライヴ会場とかね。生活が厳しかった面白いアーティストたちが、そういう場所に住み、ライヴをしていた。それがシーンを作っていたけど、一掃されてしまったんだよ。興味深いよね」
 

Nick「それは現在のロンドンのライブ会場の問題にも関連している。何年もそこにあるのに、景気が悪くて営業できていない場所が沢山あるんだ。それに、皆働きすぎて疲れているから休むことが優先になるから、ヴェニューに来る人も減っているしね」
 




 

――なるほど……。ちなみに、フローレンスは今のバンドを始める前は、大学で美術を教える傍ら、ヴィジュアル・アートの作家として活動されていたそうですね。具体的にどんな活動をしていて、またどんな作品を制作されていたのか興味があります。
 

Florence「そう。まず学校でイラストレーションを勉強してから、その後大学でそれを教えるようになった。もともとはアーティストとして活動していたんだけど、他にもそれとは関係ない仕事をしながらアートをやってた。当時はペッカムにアトリエを持っていて、今はキャンバーウェルに持ってる。そこで絵を描いたり、版画をしたり、流し染をしたり、モノプリントをしたりしてるよ。たまに展示会をやることもあるし、他のアーティストとコラボしてショーをやる時もある。さっき話したドッグ・チョコレートのドラマー、ジョナサン・アレンとは、未だにコラボして一緒にショーや展示会をやってるんだよ。アートの活動は、初めてもう10年くらいになるかな。そして今はもちろん、それにドライ・クリーニングのプロジェクトが加わったんだ」
 

――ドライ・クリーニングといえば、先ほど話にも出たように、フローレンスのスポークンワードのようなヴォーカル・スタイルにスポットが当てられることが多いと思います。そこには、ヴィジュアル・アーティストとしての活動が反映されている部分もあったりするのでしょうか?
 

Florence「反映していると思う。インタビューで質問に答えていると、それについて考えさせられるの。ヴィジュアル・アートに関する質問をよくされるうちに、気がついたんだよね。ドライ・クリーニングは、私にとって新しい媒介物。絵や版画、彫刻、短編動画なんかで私が夢中になっているテーマを、言葉を発することで探り表現している。つまりは同じ作品のような気がするんだ。それを表現したければ、絵を描くことだけにこだわらなくてもいい。スポークンワードや詩を描くことでも同じことができるんだ、ということに気づいた。あと大学でレクチャーをやってアートを教えていたから、大勢の前に立って彼らに向かって話すというのが日常だったんだよね。仕事でそれをたくさん経験していた。だから、あのスタイルは私にとって全くの新しい挑戦ではなかったし、大勢の前で話しても私は緊張しないよ。歌を歌うということのほうが、私にとってはよほど怖い(笑)」
 

Tom「僕もフローレンスと一緒にヴィジュアル・アートを勉強していたんだけど、ヴィジュアル・アートは、ミュージシャンにとって役に立つものだと思う。僕が音楽に魅力を感じたのは、それが自分が絵を描くことで表現しているセオリーと同じものを作らせる手段だと思ったから。僕の場合、何か音楽のアイデアを思いつくときは、それが頭の中にあるイメージを作り出す。共感覚っていうのかな。サウンドが引き金になって、ヴィジュアルのテーマが思い浮かぶ。僕のアートを見た後で僕のギターを聴くと、すごく似ていることに気づくと思うよ。そのどちらにも僕のパーソナリティが映し出されているし、僕の感情や特徴を見ることが出来る。僕の音楽の作り方、パフォーマンスの仕方は、絵を描くのを似ているんだ」
 


 

――興味深いお話です。今回のアルバムを制作するにあたって考えていたことや、バンド内で共有していたアイデアについて教えてください。
 

Florence「アルバム独特の世界観を作り出したい、というのはあった」
 

Tom「作っていくうちに、音が自然に旅のようになっていたんだ。もっとストレートだったけど、それが特異になっていった。もっと聴いてみたくなるような音に仕上がったと思うね。演奏の仕方を少しづつ調整しながら曲を作っていったんだ。例えば、ルイスはこれまでよりも指を使ってる。それが、より穏やかでダブっぽいサウンドを生み出した。もっと優しい感じの、ガツガツしすぎてないサウンドになったと思う。ギターに関しては、僕はもっと変わった質感を取り入れ始めたんだ。僕はSFに強く影響を受けているから、そういったぐらつくような不安定で奇妙なサウンドをサウンドで使いたかったんだよね。あとはドラムマシーンも使い始めて、それとサウンドにシンセっぽい音のレイヤーを加えた。様々な異なる質感を取り入れたのがは、新しい挑戦だったかもしれないね」
 

――ジョン・パリッシュがプロデュースをすることになったのは、どんな経緯からだったのでしょうか?
 

Florence「彼の名前は、プロデューサーを誰にするかを考え始めた時に、結構早い段階で出てきた。選考基準の中でも一番大きかったのは、イギリスにいるのは誰かということ。以前だったら海外にも行けたけど、私たちはまたそれが出来るようになるまで待ちたくなかったし、去年の夏のうちに作業をしたかったから。彼はオファーにすごく乗り気になってくれて、彼が興味を持ってくれたというだけで私たちはすごく興奮した。それで電話をしたんだけど、その会話は軽い内容ではなく、すぐさまデモに関する具体的な音の話になったんだ。それが私たちを興奮させてくれたし、複雑なこともなく、すごくスムーズに作業をすることができた」
 

――アルバムの中では特に、ラストに置かれた “Every Day Carry”が衝撃でした。これまでのドライ・クリーニングのミニマルなサウンドのイメージとは異なる、7分を超える長尺のサイケデリックな楽曲で。
 

Tom「あの曲は、自分たちにとっても面白い作品。スタジオに入る前に書き終えてはいたんだけど、その時点では気に入ってなかったんだ。今皆が聴いている“Every Day Carry”で、そのデモの中から実際に使われたのは最後のセクションだけ。それより前の部分は、コードも何もかもが全然違うものだった。たぶん同じもののバージョンを3つくらい作ったと思う。楽譜は同じだったんだけど、そこからサウンドを変えて、同じ音符の3つの解釈を作ったんだ」
 

Nick「あの曲の作られ方は、普段の僕たちの曲の作り方とはちょっと違った。いつもだったらスタジオの外で曲を作って、それをスタジオでレコーディングする。でもあの時は、スタジオの中で作業をする時間があった。スタジオでの時間がなかったら、あの仕上がりは実現してなかったと思う。出来上がっていたものを一度ぶち壊して、全く違うものを作っていったからね。色々な質感を試して、より価値のあるものを作り出すことができたんだ。一つの作品が、あるアイディアをどこまで進化させられるかというのを学んだ作品だったと思うね」
 

――あの7分を超える長さは、表現したいものを表現する上で必要な時間だったのでしょうか?
 

Tom「自然の流れに任せたらそうなったんだ。曲作りにおいて、僕にとって一番重要なのは、その音に耳をかたむけること。そうすれば、曲が自分を導いてくれる。考えすぎたり、何か手を施しすぎるよりも、音が導くものに身を委ねる方がいい。だから、もし曲が自然とその長さになるなら、それを短くしようとはしない方がいいんだよ。第一セクションは『出発』で、第二セクションは『危機』で……って感じで、一つの流れができているからね」
 

Florence「RPGゲームみたいなものなんじゃないかな(笑)。イエスかノーを選んでいくでしょ? ゼルダをやってるあの感じ(笑)。ナップサックをしょって、冒険に出ようとしてる。何か起こる予感はするんだけど、まだ何も起こってない。それから旅に出て、敵にあったり怖い何かに直面する。それとちょっと似てると思うんだよね(笑)」
 

Tom「そして最後のセクションは『解決』。その出発から最後までを自然に表現していく上でそうなったんだ」
 






――歌詞のテーマについては、どういったところからアイデアやインスピレーションが得られたのでしょうか? “Strong Feelings”はブレグジットをモチーフとしたラヴソングといえますが、歌詞を書く際は個人的な感情を掘り下げていくというよりも、社会や世の中の出来事を観察する過程でテーマが浮かび上がってくる、という感じなのでしょうか。
 

Florence「その時の世界や、その時の私のムードや私の周りで起こっていることかな。私自身の心配事とか、恐れとか、そういったことが自分が何を書くかに影響する。時々、それが全然影響してないように思うこともあるんだけど、あとから歌詞を読んで、思っていた以上に感情がさらけ出されているなと気づくこともある。制作期間中、バンドはすごく忙しかった。最初のEPの時も他のいくつかの仕事を両立していたし、このアルバムもその時とそんなに違いはないね。バスや電車の中で、空いた時間にサッと書いていた。落ち着いて書くための時間を作るってことはなかったんだ。でも歌詞の中には、ロックダウン中に書いたものもある。レコーディングをする前の月くらいかな。ロック・フィールド・スタジオで、レコーディングの前や後に書いたものもある。だから、ロックダウンやパンデミックは確実に影響の一つになっていると思う。閉所に閉じ込められたような不安というか。奇妙な国内のバブルの中から出られない感情。そのアイデアは、アルバムの中で表現されているテーマの一つね。それ以前に書かれたものもあるけど、今のシチュエーションと調和してる。パンデミックやロックダウンに関して書いたものじゃないんだけど、偶然にもそのテーマと馴染んでるんだよね」
 

――「New Long Leg」というタイトルは曲名から取られたものだと思いますが、字面が意味深で面白いですね。
 

Florence「前は『Long Leg』って呼んでたんだけど、その新しいバージョンを作ったから“New”をつけて『New Long Leg』になった。あの言葉の頭韻法が好きだったし、サウンドが好きだったから。それに、テーマとして面白い部分もあった。“新しい長い足”って生物学的ホラーでもあるし、朝起きたら自分がゴキブリになってたっていう(フランツ・)カフカのストーリーみたいでしょ」
 

Nick「『変身』だね」
 

Florence「そう。朝起きたら新しい身体のパーツがついてる、みたいな(笑)動揺を感じさせたりやショッキングな何かを思わせるアイデアでもあるし、同時にばかばかしくて面白いアイデアでもある。それに面白いと思ったのは、足ってありふれた言葉なのに、人口装具の足かもしれないし、テーブルの脚かもしれないし、一つの何かに断定できない言葉でもあるよね。あのタイトルのそういう部分が気に入ったんだ」
 

――ちなみに、過去に発表された“Magic of Meghan”という曲では、王室のメーガン妃を題材にして、社会に置かれた女性の立場――当時のあなたの言葉を借りれば、「女性が批判的に語られることに慣れ過ぎてしまっている現状」についての問題定義がなされていました。ここ最近のメーガン妃を巡る報道は、そうした状況を改めて浮き彫りにしたものだと言えますが、あなたの目にはどのように映っていますか?
 

Florence「イギリスには、彼女の勇気を気に入らない人たちが存在するよね。私はそれが理解できない。まずここまでニュースとして取り上げられなくていいと思う。今世界で、他に取り上げるべきもっと重要なことが沢山起きているんだから。この注目度自体がおかしいと思う。もう一つは、あのネガティブな注目の仕方。あのオプラ(・ウィンフリー。米CBSで放送された特番のインタヴュアー)とのインタビューをこの前少し観たけど、彼女が物議を醸すようなことを言っているとは思わなかった。ハリーがアーチーの肌の色を聞かれた話だって、理解しがたいかもしれないけど、私は同時に驚きもしない。別に記事にするほどのことでもないと思うんだよね。あのインタビューに衝撃を受ける人たちは、皆世間を知らなすぎると思う」
 

Tom「あれは、複雑な価値観の象徴だと思う。イギリスらしさや階級、特権、地位、それがまだ存在するのがイギリスで、自分たちが不利にならないよう、その価値観を守ろうとする人たちがまだまだいるんだよ。メーガンみたいな人の登場を見てみると、彼女がそれに挑戦しているのがわかる。それがたとえ些細なことでも、彼らは気に入らず、それに攻撃的に反応してくるんだ。そんなの大ごとではないんだから、いちいちそんなことが起こるのは、ただただ悲しいことだと思う。二人は愛し合っているカップルであり、それが一番の事実で、結論なんだ。家庭を築こうとしている、興味深い人たちなわけだよね。この国で、変化できる範囲がこんなに限られているのは悲しいよ」
 

Florence「自分の感情を押し殺して、“イギリスさしさ”というアイデアを守ろうとする行為にがっかりした。それって緊張感が生まれる兆候でしょ。それが過去に置いてくるべきアイデアってことを、皆が認識できていないことがショック。自分の感情は関係なく、それがイギリスだから守らないといけないと皆耐えているってことだから」
 

Tom「皆、見て見ないふりをしてればいいと思ってる」
 

Nick「今は、皆が人種差別、国家主義、植民地主義という大きな問題に立ち向かおうとしている時なのに、イギリスのそういう状態を見ていると、それに立ち向かうのとは逆で、すごく野蛮なやり方で、それを避けようとしているかのように見えるね。すごく残念だよ」
 

Florence「がっかりだよね」
 

text Junnosuke Amai(TW)
edit Ryoko Kuwahara(TW/IG)
editorial assistant Maya Lee(IG)
 




Dry Cleaning
『New Long Leg』
(BEAT RECORDS / 4AD0
NOW ON SALE

国内盤特典: ボーナス・トラック追加収録/ 解説書・歌詞対訳封入


BEATINK.COM:
https://www.beatink.com/products/detail.php?product_id=11710
TOWER RECORDS:
https://tower.jp/item/5160030
AMAZON:
https://www.amazon.co.jp/dp/B08W8VSWLQ
DISKUNION:
https://diskunion.net/portal/ct/detail/1008263674







ーWe are very grateful that you are here with us today. We are looking forward to your debut album. From songwriting to recording, a lot of time and effort has been put into this. On top of that, covid-19 has had an immense impact on your creative process as well. Now that you will be releasing your album, how are you feeling?



Tom: It has been an evolution of feelings, from finishing it and hearing it back properly. Right now I’m proud of it. I think we worked hard on it and it paid off. I’m excited for people to hear it and share it with the world. There are a lot of people who are interested in what we do, and it is kind of time to share it.


Nick: I’m excited for it to be in the world now.


Florence: I’m also quite eager to let go of it as well. Letting it be public property rather than us sort of sitting on an egg. I want to be like “Take the egg!”.


ーCould you explain how you came together as a band? What was it that tied four of you together?


Tom: So Nick and Lewis were sorts of between bands, between projects, we were doing various things but not in a developed way. We decided to have a jam together, which was something we were talking about for a long time. After our karaoke session, we finally decided to do it. So we did it. In the next period, we write a bunch of songs and music that were used in the first EP. We then asked Florence to join and finished that EP and recorded it.


ーSo it was more social?


Florence: I think so, I think rather than what we had in common, in terms of musician intention, we all wanted to do something new that was unpredictable. That we were all at a point in our lives where we wanted to do something that we didn’t know was going to happen. Something fun, something new and experimental, I think that was what we shared in common, and still do.


Tom: Yea. We had that awareness, we wanted that to happen in our lives. None of us has children or houses or things. That's why we were already up for that. We were ready for something big or unpredictable. I will also say our band is an expression of a larger group of friends. I met my girlfriend through Florence, they were school friends.


Nick: I also met my girlfriend through Florence.


Florence: If anyone needs a girlfriend.


Tom: Yes she is a matchmaker. I studied with Flor, we worked together and talked a lot about art. Nick and Lewis were in bands together for about 15 years. Something crazy like that. My girlfriend and Nick’s girlfriend are sisters and Lewis and my girlfriend are best friends. My girlfriend was going to be the best man at his wedding. So the connections between everyone, it does feel like an expression of a group of friends. We are a much bigger community.


Nick: The idea of the band as a social thing, is a huge thing. It’s not like an office job where you get together and plan what music you are going to make and clock off at 5. The thing is I felt as much as missing a musical project, I miss the social aspect of being in a band. When I started it felt like a big gap.





ーIn terms of the music, what ideas or plans did you have? Or did you not have one? Nick, Tom and Lewis you three have been in bands for 10 years. In that time you would have played different music. On the other hand, Florence, vocals, have never performed publicly. How did all four of you come together to form a style?


Tom: There was some kind of presidence to do something simple and fulfilling to listen to. We wanted to be a good live band, that was a key theme. When we first started, we were chucking around early garage rock and ESG stripped-down post-punk, something that's fun to listen to. But there wasn’t a goal. I don’t remember bringing lots of ideas that were distorted. It was trimming a lot of that off.


Nick: The exciting process of starting a democratic project and experimenting like that. Everyone brings something and you chuck it in to see what happens. Then you try to evaluate it and learn from it. It’s exciting, that melting point.


Tom: I think more than definable, stylistic influences or goals, what you are hearing are personalities moulding together. What you hear from my instrument is my personality. I think that of the others. When you hear Lewis’s base, in my mind, that’s his personality. Same with Nick. When Nick plays the drum I know those drums are his personality. Same with Florence’s vocals. When you are trying to form a sound, that what's going on at the surface, you just don't know it.


Nick: Yea. It’s so exciting to work that way. What the alternative would be really. It’s no guarantee of success working like this. To be like “Let's all get together and see what happens”. The alternative would be quite weird to start a band that sounds like mid-70s David Bowie. Then we will have to nail that thing. That's something stupid. A lot of people do that you know.


ーI was going to ask you what artists or records inspired you to make your music. I’m guessing artistic influence isn’t as important for you.


Tom; It is interesting what you said, because the influences we use, we all dig, and as a side issue some people have preferences. We do have fundamental ones that everyone agrees with, and other songs are just for you and you bring a bit of that in. I wouldn’t say any of those you mentioned were the fundamental ones. Before Florence joined, I showed the guys a band called The Necessaries. They had the early REM sounds which have become a jangly, slightly pastoral, American post-punk sound. Arthur Russell was in that band, that's maybe where Russell comes from.


Florence: The funny thing is though, is that you guys were listening to the Necessaries, but then there is always this weird element of three of us know the music or it will be the first time hearing it for one of us. That does seem to be like a theme. Like a Venn diagram and it's never one.


Tom: Even Yuzo Koshiro that we were talking about before, I don’t think Lewis has professed any interest in it.


Florence: He hates it. But again I think that's the strength of it. That's why it’s hard to pin down because it isn’t like four people that love the same thing. There are bands that we all like a lot. We all like B-52 a lot and that's not just because of their music, it's their whole persona and humor in it and their artwork. That band is compelling. We were all at some point into Deftones. I have no idea how that has anything to do with anything. It’s just a coincidence I guess, and it’s funny. The bands that we are in have little to do with our actual music.


Nick: There is also quite a big difference between being influenced by something and referencing something. The way influence works are that it seeps into what you are doing. It’s a collection of influence throughout your life, your recent history that has seeped into your performance or approach. And referencing does happen, it’s still valuable but it's a different thing. Where you go for something more specific and often it is what makes it easier to communicate between a group.





ーYour band is situated in South London. In the past few years, a band based in window mill live houses have been attracting attention. (Shame, Goat Girl, Black Country Communion, New Road etc.) You guys don’t identify with the South London Music scene. What types of music scenes, bands do you think you are associated with , or share ideas with.

 

Florence: In terms of the same ideas, I’m not sure. But in terms of bands we are friendly with, would be Pozi who we toured with. We have a real affinity with them. There is also a band called Dog Chocolate who we are friends with. They are really interesting artists and Matt works as a promoter as well. He does reviews of records. We’ve kind of known them in various ways for a long time. We met Pozi through doing a band but Dog Chocolate we kind of already knew through art. They both from London and several members of both bands live in south London. It’s beyond that. If it weren't for the pandemic, we would have met loads of bands by now. Just as we started to gig regularly and tour, we were meant to tour PVA last year who were also really sweet people. But because of the pandemic, it didn’t happen. They supported us once at the Lexington, and they were amazing so we were keen on going on tour with them. That kind of didn't happen. Almost these little beginnings of connections with other bands were happening but they were brutally cut off. It’s a funny situation and it would be very different if it wasn’t the pandemic.

 

Tom: I think also in our friendships, a lot of my friends have been in bands as long as I have, I still keep in touch with people. Some of them are still in the state of flux I was in when I started Dry Cleaning. It’s not easy to define that my mates are in this band or another band. You are in a self-made community of musicians. Like when we needed something to practice, I’ve got a mate that runs a studio and we went there. It’s not easy to find, but it’s still quite potent.

 



>


ーYea, people don’t talk about genre anymore. It still exists but maybe less. Maybe the music scene as well. Specifically which music scene do you belong to.

 

Tom: People just talk about post-punk a lot.
 

Florence: The internet has kind of made scenes less necessary for the development of the band or the spreading of the word. When we played a handful of gigs, we had quite a lot of people listening to it online. Some were not even in the same country as us. People were listening to it in the US. We haven’t toured there, not even close. We barely played shows in London, so it's amazing how you could make a lot of progress without a scene. While in the past it was essential to have a support network. It sounds funny and great.

 

Tom: I could sort of understand why people would like to have a scene. It's a nice idea, a romantic idea. Particularly if you live in London, I don't know how you could even foster a scene in London because people live economically precarious. You have to work a lot to live in London. You don’t have a huge amount of leisure time and usually, you are exhausted in the evenings. Instead of going to a show that you don’t know the band, you would probably Netflix at home. London life is very difficult. When you look at things like the Washinton DC or Seattle scene, certain circumstances make those scenes flourish beyond the music itself.


Florence: Yea, free time and cheap space.


Nick: The scene is still a music industry commodity because it is marketable. I think the South London scene is certainly been burnished by the press in the music industry to make more of it. People talk about it but we don’t necessarily been put into that set of bands. I would say internationally that there is more awareness of younger proper British bands who do a spoken vocal style. We were been put into that, young post punky bands which is a specific style of singing. Which again we barely know any of these bands. It’s quite an unusual thing. But there is a subconscious effort by the music industry to jump onto these trends. And it's possible that we kind of benefitted from that in certain ways. It just so happens to have a crop of bands coming up that have some cross over in their style. If that scene is trendy or popular in the music industry, we may be signed to the label for that reason.


Tom: I think that's a really good point because there is a perception that London is a place where scenes are cropped up. Quite a lot of it is financial. When you hear about Sex pistols, Raincoats, a lot of them were able to squat in West London so they are not spending any money. We even had tutors in my university that said I should start out living in London in a Squat. The squat scene in London is barely existent. You got that community that lives up in Tottenham in the New River Studios. But certainly, I don’t know anyone living in South London who functions in a squat and put gigs on.


Nick: Probably about ten years ago, there was a big media effort to get rid of squatters. It was present for a long time in London but there was a rise in the squatting movement because there were so many buildings in the centre of London that aren’t occupied. After all, they bought as a tax right off the buildings. There are beautiful old grand buildings that are empty and they were being squatted illegally. People were protesting against the rise of property prices in London and the availability of reasonable accommodation for people to live in. It was like a political movement. And there was like huge media campaigns to get squatters out. They were portrayed as bad bad people eventually. Since then, in the last ten years, the movement died down.


ーI think a lot of Japanese people didn’t know about this.


Tom: Yes it's important to know that because London was the place for property development and everything. There is terrible stuff that they did especially in Camden. Which they aggressively took over these places, and blended them with what were interesting music scenes and venues. They just couldn’t afford to survive. So it is interesting when people ask about the scene because it was cleansed.


Nick: That's a really good point because it goes hand in hand with the absolution with music venues in London. Places that can’t open, but they have been there for years. They can’t operate anymore because people are building flats above and people want to sleep.






ーFlorence, you studied illustration and was teaching illustration. What were you working on at that time?


Florence: I was working as an artist and supporting that by doing a different kind of jobs. Just working to support my artistic practice. So I had a studio in Peckham, I still have one in Camberwell now. So I make drawings, prints, I do marbling a lot. I make monoprints and I do exhibitions and collaborative shows. I used to have a few collaborative shows with the drummer in Dog Chocolate, Jono Allen. We used to do shows, little exhibitions together. So that was what I was doing for about ten years. I still do now.


ーFlorence, your spoken vocal style is a key element in Dry Cleaning. Do you think that experience as a visual artist has an impact on the music that you make in the band?


Florence: I think so. Doing lots of interviews, it's a good opportunity to think about that because we do get asked about that a lot. It occurred to me that in the beginning, Dry Cleaning seemed like a new medium. It was like what I did before through drawings, prints, sculptures and films, now it is with talking and words. It feels like the same work but it feels like investigating the same themes that I was preoccupied with but now it's audio and poems.


Tom: I have to agree actually. As a visual artist, that connection should be a more useful thing for a musician when you think about yourself as a visual artist that makes music. My attraction to the guitar in the first place was because it seemed to be able to create the same feelings I got from drawing. When a piece of music comes up, it does create images in my head. The sounds trigger visual themes. If you look at a piece of art that I have made and listen to the way I play the guitar I think they are quite similar. You can see personality in both. The sort of emotional or character traits in a piece of visual art that I have made, and the way I make and perform music, you can see the similarity. They bring a few links.


ーFor this album, “New Long Leg”, was there a shared idea, concept and how did you explore those ideas? Was there anything new you tried for this album?


Florence: We wanted it to be a world of its own.


Tom: It certainly was becoming more textural. There was a richer texture to it. The song was becoming little journeys in themselves. So they were less similar and less thin. There is room to immerse your ears into a bit more. There were adjustments to how we were playing. Lewis started to play with his fingers a little more, which was the quality of being more even and more dubby. Slightly more gentle, no less repulsive, you could hear more note. Certainly, on the guitar, I started to make more odd textures. I was influenced by science fiction and I wanted this kind of weird, wobbly, wonky kind of sound. We started to use the drum machine as well which added another layer. So there were lots of different textures.


ーOther than that any new approach?


Nick: After recording Boundary Road, I think there was a certain element of not knowing we were recording an album. So you were just going back into the studio just to rehearse. There are all sorts of things on the agenda like the last EP was cool, how do we want to move on from there, individually how we wanted to progress. And when you put all these things into the pot there isn’t a recipe for doing the next thing. Just kind of doing what you did and trying to push it further along.


Tom: You are just trying to respond to little bits of excitement you are getting. For example, hearing different things on the van on tour. You are just building a cloud of things you are interested in, in your head. and you can’t wait to get back into the room with everyone and pour some of this out. I have always been aware of Black Sabbath but I have never listened to it or enjoyed it as much. Until Lewis showed it to me. His enthusiasm for it kind of wore off on me and got me interested in it. When we got back to the room, it's almost like a lady came out from me and I tried to hit a riff that was inspired by the enthusiasm I had for the 70s heavy metal sounds. So that's how it works. It's because you are excited about that, it's not a conscious decision.


Nick: There is also this idea that when you do know that you have an album and you are going to record an album, you are going to record it over a long period. It’s going to be a lot of work that goes into it. There's also this idea of how much the songs are going to change in the studio. There is a big question mark on the idea of what the production is going to bring to your music and what it would sound like afterwards.
Simon who was talking about earlier, 4AD. He said a nice thing to us when we were in New York. We wrote the majority of the album and he said to us you don’t need to reinvent the wheel to do this. That was like a real spotlight and a great moment of clarity. He wasn’t expecting us to produce like an EDM concept album. It’s nice sometimes to hear those reassuring things from people whose opinion carry a lot of weight.







ーYou had the great opportunity to work with John Parish, famous from PJ Harvey. What led you to work with him, and what are your thoughts on his previous works. During the collaboration, was there anything memorable?


Florence: He was a name that came out quite early when we were looking at produces. It was also about who was in the UK because in other years it was a consideration of going overseas and record, but we wanted to make the album now. So when the lockdown lifted in the summer, he was very enthusiastic about it. We were extremely excited that he was interested because we didn’t think it was a given at all. Because we were sending him an email like a shot in the dark. People tend to play it cool, but he was like “I like this, let's get on a call”. As soon as we were on a call, it wasn’t a lot of small talks. We started talking about his notes on the demos straight away. That made us feel really good, and it was uncomplicated.


Tom: It was cool as well because he watched a lot of videos of us playing live. His comment was like “You can play so that's what we will do when we record it”. That was reassuring. Everyone was up for just playing.


ーIn this album dislocation, escapism, daydreaming, complicated feelings of love, anger, revenge, anxiety, the kitchen, lethargy, forgetfulness, and survival are the themes. In the way, Brexit was the main motif in “Strong Feelings”, what was your ideas or inspiration in this album lyrics? Do you think the lyrics are more personal or are they more social, about the world around you?


Florence; I would say it's my current mood, or where I am, my surroundings, my worries, my fears at the time of writing the music would have a big impact on my music whether I want them to or not. Sometimes I think they haven’t had an impact but later on I would read the lyrics and I feel much more exposed.
Writing this album we were very busy with the band throughout the writing period. It was no different to when I wrote the first two EPs because I was working several jobs. So lots of things were written on buses and trains in stolen bits of time. No real calm writing sessions, just lots of grabbing bits. But I wrote quite a few of the lyrics during the lockdown in the months preceding the recording. At one time I wrote at rock field as well, in the evenings or mornings of the recordings. So there is an influence in terms of the lockdown. The claustrophobic anxiety-inducing sort of world also the weird domestic bubble, quite a lot of those ideas are on the album. Some of it was written before but sort of chimes with the situation but some of them were written about that.


ーYou previously released the song “Magic of Meghan”, used Megan as a symbol to discuss women’s role in society. Your music created awareness about the norm of women degradation. The recent news on Megan has shed light on this issue once again. What are your thoughts on Megan now?


Florence: In the UK especially there is a whole section of society that seems to hate her guts and I don’t get it. It shouldn’t be such a huge news story as it is the amount of attention of it is mad and the negative attention she gets is inexplicable to me. In terms of the interview itself, I watched it the other day, I don’t think they said anything particularly controversial. I mean it's awful that Harry was asked about what skin colour she would be and that is unfathomable. At the same time, I’m not surprised. The fact that it caused a splash, I think people are quite naive of this.


Tom: I think what we see from this interview is that the royal symbolise a whole range of complex values, a sense of Englishness, a sense of class, a sense of privilege, a sense of order. These are how things are done and when they see someone like Meghan come along and challenges those values and people have violent reactions. They don’t want it. and that is so sad because it is insignificant and it is two people that are in love and that's the real takeaway and they are building a great family. They are interesting people, but it’d just so sad that we are limited to change in this country about people. And sometimes to their detriment, they uphold those values.


Florence: I was disappointed to see the upholding of that British Idea to stay quiet by your own emotions, and how putting up with things is a strength. I was disappointed to see them trotting out that idea that history repeats itself. It's shocking to see that they are so unaware that it should be left in the past. It's a very British thing to put-ups to stuff no matter the amount of emotional strain is strong.


Tom: Or the consequences. As long as it's not seen, and you don’t talk about it, it's just an hour underneath the surface. Just don’t talk about it.


Nick: Touching on what Tom said, the symbolism of the Royal Family, is class. It’s like the big themes of our time. Its racism, nationalism, post-colonialism, all these massive issues are in our faces now. ready to be confronted. The country wants to shy away from those things. As opposed to taking them on in such a brutal sense.


ーThank you for today!


Dry Cleaning: Thank you so much, that was enjoyable. We will see you in Japan one day




text Junnosuke Amai(TW)
edit Ryoko Kuwahara(TW/IG)
editorial assistant Maya Lee(IG)

関連記事のまとめはこちら


https://www.neol.jp/music-2/

この記事に関連するニュース

トピックスRSS

ランキング

記事ミッション中・・・

10秒滞在

記事にリアクションする

記事ミッション中・・・

10秒滞在

記事にリアクションする

デイリー: 参加する
ウィークリー: 参加する
マンスリー: 参加する
10秒滞在

記事にリアクションする

次の記事を探す

エラーが発生しました

ページを再読み込みして
ください