1. トップ
  2. 新着ニュース
  3. ライフ
  4. ライフ総合

Interview with CLARK about 『Death Peak』

NeoL / 2017年10月15日 13時30分

写真

Interview with CLARK about 『Death Peak』



前作『Clark』リリース後、BAFTA(英国映画テレビ芸術アカデミー)にノミネートされた海外ドラマシリーズ『The Last Panthers』の劇伴や、ヤング・ヴィク・シアターでの上演作品『マクベス』の舞台音楽、さらにLAを拠点とするオーケストラ、エコー・ソサエティーへの楽曲提供など、 様々な音楽環境を経てさらなる進化を遂げたCLARK。最新作『Death Peak』は圧倒的スケールと革新、そしてフィジカルにうったえかけてくる立体的なテクノ・トラックだ。新作のタイトルにふさわしい、苗場の山頂にて話を聞いた。



——山の冷え込みとジェットラグで大変じゃないですか。体調は大丈夫?


CLARK「ジェットラグはいつものことで、もう慣れっこだよ(笑)。確かにここは涼しいけど、イギリスと天気が似てるから過ごしやすい。とにかく景色が美しくて、いまはできるだけこの全てを吸収しようとしているんだ」


——昨日はCONTACT TOKYOでのショーで、今日は苗場というまさに『Death Peak』という感じの会場ですが、内容は変わりますか?


CLARK「うん、変わると思う。(山を指差しながら)まさにあれがDeath Peakかもしれないし、あっちかもしれないし、ここにはたくさんのDeath Peakがあるよね(笑)。今回はダンサーも連れてきていて、妻が考えてくれた振り付けも披露する予定なので、新作はたくさんやるつもりなんだ。既に新しい音楽も作っていて、このホテルでも作業しているんだけど、ショーまでになにかおもしろいものが作れたらいいなと思っているよ」


——すごい。では世界初披露の音を聴けるかもしれないわけですね。


CLARK「さすがにそこまでできるかはわからないけど、こういう景色も含めて新しい刺激をうけて音楽を作るというのはいつも興奮するよね」


——毎回作風が変わるのがあなたの特徴でもありますが、今回は非常にフィジカルで荘厳なアルバムだと感じました。これまでで一番世界観が完成されている印象です。


CLARK「ありがとう。確かにフィジカルであると思う。触れるくらいに物質的で、モノのような音だよね。絵描きに例えると、自分は緻密で繊細なタッチで描くタイプではなく、もっと太い筆で豪快に描く画家だと思っていて。フランシス・ベーコンやルシアン・フロイドのように、暴力的というか雑というかそういったタイプの画家が好きだし、自分もそういうタイプだと思うよ。
このアルバムを作ってみて気づいたたんだけど、僕の制作は二つの段階で構成されているんだ。歯止めをかけず、良い悪いも判断せずにとにかく音を作って完成させていく。そうやって10時間、12時間分の大量の音楽を作ってから、悪いものを取り除く編集作業という第二のフェーズに入る。そこでは徹底的に自分に厳しく、批判的になる。自分が好きか嫌いか、自分が聴きたいか、人に聴かせたいか、はっきりと基準をもって判断していくことで作品が形づくられていく。制作は楽しいものだけど、ここはちょっと辛いフェーズでもあるね。でもこの制作と消去というプロセスを通すことによって、作品のエッセンス、つまり大切な部分だけが濾過されて残るんだよ。このやり方だと、作品がどういうものになるのかは最後までわからない。マスタリングをしていても、まだ揺らぎや迷いがあるんだけど、直感的に固めるしかないんだ。マスタリングしたらもう変えられないわけだから、すごく怖いけど、直感的にこれしかないというものを選択して、自分を信じてリリースしてるつもりだよ。そういう風にしてアルバム制作が終わると、しばらくは全て出し切った感じがあるから、もう作らなくていいやという気分になる。1年くらい経つとやりたいことやアイデアが出てくるからそれが制作に繋がる、というサイクルだね」





















——CLARKの曲を聴いていると、エレクトロニカやテクノの可能性が広がるなと思うんです。感情や様々な表情などをこんなにも表現することができるものなんだなと驚かされるのですが、それはエディットの段階で見えてくるものでしょうか。それともこうした立体的な表現をできるサウンドを作りたいという意図が最初にあったのか。今作では特に顕著だったので、それがどの段階で出てくるのかというのが気になります。


CLARK「音楽制作の部分はバカな自分がやってて、エディットは頭のいい自分が担当しているんだけど、音楽を作る最初の段階にはやっぱりバカな自分が大切だと思う。大人の脳で制作すると、理性が働いてすぐに『これはダメだ、あれはダメだ』とポテンシャルを潰していってしまうから、バカなままでドンドン音楽を作って、自分に『なんでもありだよ』ってオープンにやらせてあげる。削るのは後からやればいい。それが結果的にいいものを作るコツだと思ってる」


——ということは、最初のプロセスで感情が生み出されているんでしょうか。“Hoova”などはヘビーなドラムが特徴ですが、ああいうのはなにかに怒ってるときに勝手に頭の中でドコドコとドラムが鳴り出すのかなと思って(笑)。


CLARK「違うよ(笑)。”Hoova”を作ってるときは逆に楽しくて笑ってしまっていたんだ。音楽を作っているときはいつも楽しくて、よく笑い泣きしてるんだ。もちろん真剣に取り組んでるけど、音楽というのは僕にとってユーモアがあるものだからね」


——だからこそ感情を解き放てる。


CLARK「その通り」


——とはいえ、AIの住人を描写した曲があったり、現状の空気を感じて音楽に映し出している部分もあるのかなとも勘ぐってしまうのですが。


CLARK「あの曲には、シュミレートされた実在を持たない人々の声が入っていて『私たちは答えを持っている』ということを言っている。それに加え、更に偽造されたものたちがAIに対して語りかけるという哲学的なことをやろうとした。AIの概念は、宗教でもって人間が神と対話していたのと同じ気がしていて、いまはAIが神というような捉え方になっているんじゃないかなと思ったんだ。でも僕はあまり哲学的なことと音楽を混ぜるのは好きじゃなくて、そこは哲学者に任せて、音楽は音楽で純粋にやりたい。だから元々このアルバムにはわりと多めに歌詞が入ってたんだけど、それを取り除いた。歌詞がないことでより自由でエモーショナルになると思ったから」


——なるほど。あなたの音楽はミラーリング効果があるというか、自分の考えていることを映し出される気がして、だからそう感じてしまったのかもしれません。


CLARK「いいね。そうやって人々が僕の音楽を聴いて、想像を膨らませてくれるというのは素晴らしいことだし、完成させた以上、受けとり方は自由だ。その膨らませた想像をぶち壊すようなことはしたくないから、自由に感じてほしいな」


——ショーに関しても聴かせてください。テクノのアーティストがダンサーを連れてツアーを回るというのはあまりないことですが、オーディエンスもダンサーに感化されているのが見受けられますか。


CLARK「うん。音楽がダンスを通してヴィジュアル的に表現されているから、オーディエンスからしてもわかりやすいし、反響はいいよ。ただダンサーはステージにずっといるわけではなく、何曲かだけなんだよね。ずっといたら飽きるかもしれないけど、そうすることでより新鮮さを感じられると思うんだ。あと、ダンサーがいたら自分がずっと見られなくて済むのもいいね(笑)」


















interview Ryoko Kuwahara








CLARK『Death Peak』
(WARP RECORDS / BEAT RECORDS)

国内盤CD  2,200円(+税)
初回限定生産盤デジパック仕様
ボーナストラック追加収録 / 解説書封入
beatkart: http://shop.beatink.com/shopdetail/000000002147
amazon: http://amzn.asia/2dFmhIQ
tower records: http://tower.jp/item/4457420/
hmv: http://bit.ly/2m6EMRm
iTunes Store: http://apple.co/2kVM3F6









CLARK
エイフェックス・ツインやオウテカの血を引く、UKテクノの後継者として登場した00年代の〈WARP〉の象徴にして、レーベル随一の多作家、現在はベルリンを拠点に活動するクラークことクリス・クラーク。2001年に『Clarence Park』で衝撃のデビューを飾り、これまでに7枚のオリジナル・アルバム、8枚のEP、そして自身のリミックス仕事をまとめた編集盤を驚異的なペースでリリース。2014年に自身の名を冠してリリースし多くの賞賛を得た『Clark』を携え行われたワールドツアーの後、話題の海外ドラマ『The Last Panthers』のサウンドトラックを書き下ろし、さらにYoung Vic シアターで上演された『マクベス』の音楽を担当。2016年の終わりには、ザ・エコー・ソサエティ・オーケストラに曲を提供、LA の由緒あるAce Theatre で上演演されるなど表現活動の振幅を広げてきた。2017年4月に3年ぶりとなるオリジナル・アルバム『Death Peak』をリリース。フジロック2017で来日を果たし、ダンサーを率いたパフォーマンスでオーディエンスを魅了した。
http://www.beatink.com/Labels/Warp-Records/Clark/BRC-543/







-How is Fuji-Rock and this area treating you so far? It got quite cool, are you okay with the jet-lag and all?


Jet-lag, I’m used to it. The weather’s nice. The weather’s like English weather, so it kind of feels familiar. Yeah, it’s beautiful. I’m just trying to absorb all of the beautiful surroundings because I’m only here for one night.


-Last night you played at Tokyo in a club, and tonight you’ll be playing outdoors kind of. I mean there will be a roof, but it’s still outdoors, so will your performance be different?


Yeah, hopefully. I’ve started making some new music just in my hotel room, so I want to try and finish it. It’s like a race against the clock. I’m just playing some new material, and it’s always exciting to try and make something just before the show that sounds fresh to you.


-Your album is called “Death peak” and this area is similar to that, so will you be playing a lot form the new album tonight?


Yeah, quite a lot. We’ve got like dancers and my wife made the choreography for the show, so that’s always exciting. She owed me a favor because I’ve made a lot of music for her.


-So you owe her a lot of favor or do you owe her a lot of favor?


We’re kind of even now.


-Are you guys are even now because she did all of the choreography?


No, I think I now actually owe her.


-Speaking of this new album, I think your albums sound different all of the time, and this one in particular is very physical, grand door, and had a very complete kind of world feel.


I don’t know where to start. I’m trying to think of the best way to put it. For me, it became really clear on this album that my approach to music is split into two periods of writing and then editing. It was really good to realize that on this album, since it took about 6 months, for about the first 3 months I would write anything and just write ideas even if I didn’t the track was great I would just finish it and just make music all the time. Then I just had hours and hours, literally like 10 or 12 hours of music. The second half is when you just do the opposite. You just narrow it down and delete, delete, delete… In this part you have to be very critical, and very hard on yourself. Still enjoyable, but you have to go through the process of thinking “I don’t want people to hear that” or “I don’t want to hear that.” So you just select the best things, and it takes its’ form like that. It’s this process of like making and delete. What you’re left is the essence of that period of work. It’s just really satisfying when you never quite know what it will be until the last fast days. For me, even after it’s mastered it’s still a prototype, and then you sort of freeze it. You just stop it, and it’s this thing that can’t be changed. That’s always sort of scary. When you listen to it on iTunes or whatever, I hate Spotify, it’s never going to change after that, so you have to make sure you’ve got it right. It’s a really exciting feeling, but it’s quite frightening as well because it’s in the world forever then and you’re like “fuck, I have to get it right.” I don’t really ever know, other than I just have an instinct. I don’t even know if it’s good or bad, but it’s just like an instinct that I have that it can’t be any other way than it’s done. Then it just makes you want to make more stuff up, but quite often it takes me a long time to really like what I do after finishing an album because I was really satisfied with the record. I still don’t really know what to do for the next album. It’s always the same actually. It feels like you’ve said it all, and sure enough an year later, you have more material so the process starts again.


-Listening to your music, I can really feel the potential of electronic and techno, and she’s really surprised at what you can do with music and there’s a lot of emotion in your music. Do you think that comes in the editing process or do you think it comes in the first making process?


The first part making music is kind of the stupid part, and the editing is kind of the clever part. I think you have to be kind of stupid to make music. I think when people start when they’re older, it’s quite hard for them because your intelligence is too critical sometimes. Quite often when you start a draft, it doesn’t sound great and you have to get it into a good stage, and I think your adult brain kind of tells you, “That’s wrong. What are you doing? I can’t do this.” so you shut things down. What I do is, I don’t let things get shut down. I keep it as open as possible, so anything can happen. Then after a while, you start editing it. I think it’s pretty important to be kind of stupid when you start writing a track just to keep naive about it. You have to be determined to do that. I don’t consciously do it, but it’s like a intuition that I just keeps things open and allow things to happen. If you do that, you usually get good results.


-I was imagining that if there was a track with really hard and heavy drums, maybe you were really angry or something. Does it work that way?


No, not at all. Usually laughing. Sometimes I just make a sound or something that sounds like a crying or a laughter, and I find it very funny. Music should have humor, and it doesn’t mean you can’t be serious. To me, they’re not exclusive things. That track “Hoova” on the album, I made that beat when I was just laughing. It just sounded really exciting, but funny as well.


-Maybe that’s another way feeling your emotions?


Yeah, for sure.


-In the album, there’s like a title that talks about artificial intelligence, so I was thinking that maybe the song is reflective of what’s going in the world and how you feel about the current situation and everything.


Yeah, I don’t really know. I like the idea that kids in the song are simulations, and they’re not real kids. Hang on I’m trying to think now. They’re singing, “We are your ancestors” and I like the idea that they’re singing to A.I. It’s like a song for their creator. That idea of A.I. is like a replacement for religious idea that were made by intelligence. I mean it’s very hard to express an abstract and idea like that, and to express a philosophical idea in a song, you don’t really need to. I think I song is better without philosophy. Philosophy music is quite hard to pull off really. Some of the songs on the album have lyrics, but I took them out because I find it has more emotion without it.


-When I’m listening to your music, it almost has this mirroring effect like I hear your music and maybe the ideas are reflected in the music and it’s interesting. But you probably have a completely different way of thinking, so it’s interesting.


When people ask me what it means….like when you listen to someone’s music, your imagination is just expanding and it’s different for everyone. Other people have a different idea of it, and I can’t really control it. It’s great.


-I still think it had a very physical sound, which really hit the song but would you agree?


Yeah, I would agree. Definitely. I like it feel like you can almost touch it. I’m not fine at drawing but I can do scrapes and that’s the kind of art I really like. My favorite painters are like Frances Baker, that paint quite cruel and bold, not delicate, but still very worked on.


-Those painters that you just mentioned also have a sense of humor, don’t they?


I think so, yeah.


-I might be the only one, but she found it quite rare for electronica or techno artists to have dancers in their show.


Yeah, I guess so. It’s new to me as well, but it seems so obvious. Now I’ve done it, it seems so obviously good because it’s like dance music.


-So you’ve done this before right?


Yeah.


-Have you seen the crowd being kind of inspired? What were their reactions looking at those dancers?


For sure because they’re like visual representations for music. It takes attention off me, but I think it’s important to think that the dancer’s are not here for the whole show. Now, it’s not just me, and there’s more of a dynamic there. If they were there for the whole time it would be too much. It’d be too intense, and it’d just become boring actually so it’s nice to do it for just a few tracks.


-I think it’s really important that there’s physical music and there’s something that we can really feel, so thank you. I really appreciate it.


No, thank you.


-Enjoy your show.


Yeah, I will.



関連記事のまとめはこちら


http://www.neol.jp/culture/

この記事に関連するニュース

トピックスRSS

ランキング

記事ミッション中・・・

10秒滞在

記事にリアクションする

記事ミッション中・・・

10秒滞在

記事にリアクションする

デイリー: 参加する
ウィークリー: 参加する
マンスリー: 参加する
10秒滞在

記事にリアクションする

次の記事を探す

エラーが発生しました

ページを再読み込みして
ください