1. トップ
  2. 新着ニュース
  3. ライフ
  4. ライフ総合

「新しいことを試す恐怖と“白人のようなことをしているのではないか”ということで、自分のアイデンティティを拒絶し、ゴスへの関心を恥じていました。けれど、それが自分のルーツと調和できる豊かなコミュニティであり、生き方だと気づき解放されました」I & Fashion Issue : Interview with Krissie

NeoL / 2020年11月4日 17時0分

「新しいことを試す恐怖と“白人のようなことをしているのではないか”ということで、自分のアイデンティティを拒絶し、ゴスへの関心を恥じていました。けれど、それが自分のルーツと調和できる豊かなコミュニティであり、生き方だと気づき解放されました」I & Fashion Issue : Interview with Krissie



パンデミックで引き起こされた様々な変化を受けて、ファッションも転換期を迎えている。かねてより懸念されていた環境問題に関してのエシカルな動きは加速し、工業的な変化はもちろん、Black Lives Matterなどのムーヴメントからも文化の盗用やフィッシングをはじめとする問題にもさらに目が向けられるようになり、作り手のアイデンティティが強く問われる時代。そんな時代に、オリジナルを生み出すにはどのような思考、プロセスが必要なのか。自分のルーツとこれまでの生活の中で育んだゴスへの愛情などをミックスアップさせた表現で注目を浴びるセントラル・セント・マーチンズでファッションを学ぶKrissieに話を聞いた。(→ in English)


ーーファッションを勉強されているあなたにとってファッションはどのようなパワーがあると思うか教えてください。


Krissie「ファッションはあなたが望むものを具現化することができ、自信を与えてくれると思います。ファッションは非常に多面的ですし、境界がありません。そうした外側での表現を通してアーティストとしての表現を絡み合わせることができますよね。服はあなたが誰であるかについて多くを物語りますし、意味を伝えます。言葉なしで他の人とコミュニケーションすることができ、自分の中にある世界をどう認識しているかということにチャレンジし、啓発し、そして豊かにするものだと思います」


ーーあなたのファッションへの情熱を生み出しているルーツはなんですか。


Krissie「子供の頃、私はいつもドレスアップするのが大好きでした。趣味の1つはディズニープリンセスにドレスアップすることで、それが後にコスプレに変わっていったのです。そして自分よりさらに素晴らしい誰かになるという考えから自信を得ることができたのです。私は常に芸術的なことが得意で、ものを作るのも大好きでした。その2つを組み合わせるのは理にかなっていますよね」







ーーゴスなメイクやファッションの表現が目立ちますが、それらは何に影響されて始まったのですか。


Krissie「ゴスを初めて知ったのはまだ幼い頃で、近所の人がゴスだったんです。当時はゴスが何であるかわかりませんでしたが、彼らの家に行くのが大好きでした。彼らは信じられないほどの素晴らしいハロウィーンパーティを開いていて、私は最初で最後となるハロウィーンパーティを経験しました。母は厳格なクリスチャンで、ハロウィーンは“悪魔”に関連する異教の休日として祝うことが許されなかったのです。中学時代には誰もがスクリーモ、ロック、メタルを聴いていたのは面白いことですよね。その時もハロウィーンへの愛情からなんとかついていっていました。アニメクラブにも通っていて、日本の文化も大好きになっていました。コスプレをすることで、ワードローブと自分がごちゃ混ぜになるような感覚になっていたんです。私はいじめられていたため幼少期はとても落ち込むことが多く、この魅力的な暗闇に安らぎを感じることで自分が存在していることを受け入れやすくなったのです。14歳でパンクスタイル、その後にゴシックの実験を始めました。それ以来、私のオルタナティヴ・スタイルは進化してきました」


ーーゴスは個人主義で、保守主義に反対するもの。あなたはそのフィロソフィーに共感したのでしょうか。


Krissie「ゴスになることはまたダークに傾斜することです。私はダークさはタブーだと思って育ちました。黒人コミュニティの古い世代には、新しいことや別のことを試すことにかなり躊躇があります。恐怖と“白人のようにやろうとする”ことへの固定概念のため、私もしばらくの間は自分のアイデンティティを拒絶し、そうした関心を恥じていたんです。でもやがてそれが自分のルーツと調和することができる、全体的に豊かなコミュニティであり、生き方であることに気づきました。私は自分自身になることができ、解放されたのです。私たちはみんな、自由を感じるのが大好きですよね。このスタイルによってそうした感覚を得ることができ、他の保守的なルックスから思い込まされそうになる羞恥心から脱することができるのです。みんな自由にファッションを表現したいはずなんです」







ーーセント・マーチンでの「Jersey project 」は18世紀のタイトなレーシングと結核をテーマにした作品でしたが、二つを関連づけた理由は? また、そのプロセスを教えてほしいです。


Krissie「私はコントラストを用い、互いに対立しているように見えるコンセプトをまとめあげることを楽しんでいます。私の作品にはしばしば社会的苦痛のメタファーとして病気が登場します。そのプロジェクトのために、私はコルセットによる女性の抑圧を、窒息する病と蘭とを組み合わせてリサーチしました。病気の症状とヴィジュアルには、コルセットで締め付けることによる影響をよりうまく説明するためのテクスチャーを用いました。蘭は美しいですが、18世紀から教科書では寄生性のネガティヴなものとされています。病気、コルセット、蘭。その矛盾や共通点を見た人に考えてもらいたいと思い、蘭をバラバラにしたものを服のデザインと色の構成要素として使用し、これらのシルエットをいくつかのコルセットにつなぎ合わせて、ヴィジョンを実現しました」


ーーなるほど。ファッションは外見の意識だけでなく、政治的スタンスを表す道具でもあります。Black Lives Matterはどのようにこれからのファッションを変えてゆくと思いますか。


Krissie「現在、多くの人が世界中でブラックの地位向上に熱心に取り組んでいると思います。現時点ではこのムーヴメントにスポットライトが当てられており、このアピールを実現すべく業界が変わるきっかけとなるかもしれません。しかし、私は多くの人に、さらなるすべての人のための正義を求めることができるよう衣服でも社会的な政治的声明を擁してほしいと願います。誰もがファッションを意識するだけでなく、社会は変化していると認識する必要があります。私たちは、直ってきたように見せかけて何度も転移している癌の解決策を見つけようとしているところ。Black Lives Matterはまだ続いており、私たちは真の正義のために戦っている最中。ブレオナ・テイラーやジョージ・フロイドのような事件が私たち全員を脅かす大きな問題の氷山の一角であることを、誰もが知るべき。私たちが無知のままでいることが、問題の一部になるリスクがあるのですから」


ーーでは、あなたは自分の”race”がどのようにファッションの世界で表現されてると感じますか。


Krissie「セントラル・セント・マーチンズの学生である私は、未来のファッションの世界に目を向けています。大学全体の多様性はクラスで分かりますが、黒人の学生は2人だけ。私はそのうちの1人です。黒人はファッション業界で十分に表現の場を与えられておらず、セントラル・セント・マーチンズはその現実を端的に表しています。ロンドンを拠点とする一流の大学としては多様性を反映する必要がありますが、現実はそうではない。私のクラスでは、統計的に見れば、半数は黒人の学生であるべき。この現実は不信感と名ばかりの黒人差別撤廃につながるだけです」








ーーあなたのアイデンティが自分の作品に反映することはありますか。そのアイデンティで限界を感じることは?


Krissie「人種的トラウマなどの問題を取り上げ、自分自身、家族、先祖に影響を与えた問題を表現する必要があると感じています。私は人種的トラウマを通してすべての集団的な辛苦を表現し、精神病を病気やバクテリアとして白日のもとに晒します。時折は自分が消費されたように感じ、リミットをかけることもあります。Black Lives Matterは、黒人アーティストとして世界に前向きな変化をもたらしたいという自分のモチベーションをさらに促してくれました」




ーーパンデミックによって、ファッションのプレゼンテーションも変わってきています。あなたはどのようにオリジナルを生み出していますか。


Krissie「私の制作プロセスはさほど変わっていません。最大の損失は、私のコンセプトを育てるのに役立つようなコミュニケーションが取れないこととアイデアのシェアが思うようにできないこと。環境が変わらない中でプレッシャーと直面しているけれど、どちらにせよ制作の動機は自分の内側から見つけなければならないのですから」


ーー自粛などでクリエイティヴになりづらいと感じてる人もいまが、どのようにインスピレーションを探し続けているのでしょう。


Krissie「私はオンライントークに参加し、本を読み、自分のクリエイティヴィティを発揮するために小さなプロジェクトを設定しています。作品に関する以外の多くの問題が時間とアビリティに影響してくるので、非常に難しかったです。The Mighty Booshのショーと実験的なメイクのセッションを定期的に取り入れることで自分を立て直していました。私はいつも自分の外見をミックスアップすると気分が晴れるのです。あとはフラフープを取り入れています。心と体をアクティヴに保つ優れたエクササイズとスキルになっています」







ーーオンラインでたくさんの情報に触れてしまう中でオリジナルをどのように構築していますか。SNSのライクや、フォロワーで左右されることもあるのでしょうか。


Krissie「私は個人的な経験をいかしてオリジナルの作品を作り続けています。そこから、本、映画、アート、オンラインのアーカイヴなどを使ってリサーチのソースを拡大するというやり方。この方法は、流行りのソーシャルメディアやファッションにソースを限定するよりもはるかに成功していると思う。私はそうしない傾向があります。アーティストに最大に貢献してくれるのは結局は常に自分自身であり、社会はアーティストが望めば貢献してくるかけど良し悪し。私は自分のオリジナリティを他の人がどのように解釈するかを指図したり、自分の作品がどれだけ人気になるかをコントロールしないけど、作品を見て気に入った場合は、Instagramの https://www.instagram.com/que3nofthedamned/ でフォローできます」



ーー自分の中で、アイデンティティを確立できたと思う瞬間、または殻/壁を破れたという瞬間は?


Krissie「私は新しい音楽を発見するのが大好きです。人々を驚かせるテイストを持っているし、サウンドスケープと歌詞の中から自分のピースを見つけていくのが好きです。そうすることで自分の気分を知ることができ、服へのインスパイアを受けることもできるし、逆に自分ぴったりで踊らざるをえない何かを見つけることもできます。時々私は自分自身に対して挑んでいます。例えば、私は家から離れて自立して生活し、この通過儀礼の間に多くの障害に直面してきました。最近、私は人としての自分のニーズや自分が住んでいる世界への欲求についてより声を高くあげるようになりました。私は毎日自分の新しい一部を発見しているんです」







ーーパンデミックや環境保護のための取り組みでファッションの方向性は変わりつつあります。そのことについてはどう思いますか?


Krissie「その通りですね。パンデミックによって一般的な服装にもPPE(Personal Protective Equipement)が導入されましたし、気候変動によってよりサステイナブルでコンシャスな製造に向かっています。ブランドはすぐにマスクを採用し、理想的な素材の選択を促してきました。そうした動きには励まされますが、消費者が真に意識的であり、これらの選択を行うことの背後にある正当性と意味を私たち全員が問い、理解することを願っています。あなたのエコブランドのバッグは環境や社会問題に配慮したものですか? カーボンニュートラルですか? 利益はどこに? ある問題を別の問題に置き換える余裕はありません。私たちはそんなことに目をくらまされず賢くなければなりません」


ーーこのファッション転換期でファッション学生として、これからやるべきことは何だと思いますか。


Krissie「制限があってもモチベーションを維持し、休暇モードから抜け出すことが重要です。この時期に自分を慈しむことはとても重要だと思いますね。ファッションを学ぶ学生として私たちは心身の健康よりもファッションを優先しているのではと思うことがあるので」


ーーファッションでの表現にしても、自分の殻を破るということにしても、アクションを起こしたい、一歩踏み出したい人のために何かアドバイスは?


Krissie「自分の幸せのためにあなたの服装のセンスにとやかく言い、あなたが幸せになることに集中できなくなるような人たちのために自分のチョイスを曇らせないで意識的なチョイスをしてください。あなたにインスピレーションを与え、それによってあなた自身のスタイルの選択をより高めてくれる人々に目を向けてください」



text Maya Lee



Krissie
https://www.instagram.com/que3nofthedamned/ 






- As a fashion student, what power do you think fashion has?


Krissie : I feel Fashion has the power to give the confidence and ability to embody whatever you desire, it being extremely multifaceted and without boundaries it can allow people to intertwine their artist expression through their external appearance. Clothes say a lot about who you are, they can convey meaning and communicate to others without words, challenging their perception of the world, enlightening and enriching.


- How did you discover your passion in fashion?


Krissie : As a child I always loved dressing up, one of my favourite hobbies was to dress up as Disney princesses which later turned into cosplaying. The idea of becoming someone other than myself gave me confidence. I’ve always been better at art subjects and loved making things. It only made sense to combine the two.







- Your makeup, fashion is very goth. What inspired you to pick up on this style?


Krissie : My first introduction to Goth was at a very young age, my neighbours were goths and at the time I didn’t know what Goth was, but I loved going round to their house. They would host some incredible Halloween parties. I went to my first Halloween party which later became my last. My mum became a stricter Christian and Halloween was a pagan holiday associated with ‘The Devil’ therefore I couldn’t celebrate it anymore. During secondary school everyone was listening to screamo, rock and metal music it was an interesting phase, but it was something I’ve clung on to still along with my love for Halloween despite everything. I attended anime club and was really fascinated with Japanese culture, cosplaying made me really mix up my wardrobe. I was bullied and was very depressed as a child and found comfort in this appealing version of darkness, it made me feel comfortable existing. At fourteen, I started experimenting with Punk styles and later Gothic, my alternative style has been evolving ever since.


- The goth style is about individualism and dislike of social conservatism. Do you relate to its philosophy?


Krissie : To be Goth is to also be darkly inclined. I grew up thinking darkness was taboo, there’s a lot of hesitance within the older generation in the black community to try new and different things. It’s met with fear and the stereotype of ‘trying to be white’, for a while I felt ashamed of my interests as if I was rejecting my identity. Eventually I realized it was a whole rich community and a way of life that could be harmonious with my roots. I could be myself and it was liberating. We all love to feel freedom and this style gives me that sense and breaks away from the shame associated with other conservative looks you might reference. I think we can all relate to wanting to feel free and express it.







- Your jersey project at Central Saint Martins was about tuberculosis and 18th century tight lacing. Can you tell us a little about why you picked those themes, and how you transformed the ideas into a garment?


Krissie : I really enjoy using contrast, putting together concepts that seem at odds with each other. My work often involves using diseases as allegories for social suffering. For that project, I explored the oppression of women in the corset by combining it with a suffocating illness and misunderstood orchids for my concept. The symptoms and visuals of the disease provided texture to better illustrate the constricting influence of the corset. Whilst orchids represented beauty that had been negatively categorized as parasitic in textbooks from the 18th century. I wanted to make viewers think about the contradictions between the disease, the corset and the orchid as well as what they had in common. Using the anatomy of the orchid as building blocks for garment design and colour I pieced together these silhouettes into several corsets to bring my vision to life.


- Fashion is not just about appearance; it is also a tool for political statements. How do you think the Black Lives Matter movement will change fashion?


Krissie : Currently, I see many are keen to showcase black excellence in the world. The spotlight is very much on the movement at this time and it could inspire many to change the industry in order to fulfil this appeal. However, I would implore many to embrace the social political statements that clothing can make and better yet seek out justice for all. Everyone needs to be more than just fashion conscious, society is changing, we’re trying to find solutions to a cancer that has feigned remission then metastasized over and over. The Black Lives Matter movement is still happening, we’re still fighting for real justice and everyone needs to know the likes of Breonna Taylor and George Floyd are the tip of the iceberg of a huge problem that threatens all of us. If we remain ignorant, we risk becoming part of the problem.







- How do you feel your race is represented in the fashion world.


Krissie: Being a student at Central Saint Martins has opened my eyes to the future fashion world, I am one of two black students in my class which puts into perspective the amount of diversity within the University as a whole. Black people are not being represented enough within the fashion industry and Central Saint Martins is a small look into my reality. As a prestigious London based university, diversity should be reflected but it is not, my class statistically is missing half of the black students expected. Which can only lead to feelings of distrust and tokenism.


- How do you feel that your identity plays a role in making art? Do you feel that it occasionally limits you?


Krissie : I cover issues such as racial trauma and feel a need to express the problems that have affected myself, my family and my ancestors. I express all the collective suffering through the racial trauma and exposing mental illness as diseases and bacteria. Sometimes this consumes me and that can be limiting. The Black Lives Matter movement has inspired to me to push myself further as I feel I have a duty to try to represent a positive change to the world as a black artist.







- Due to the pandemic, the way fashion is presented is very different. What are ways you continue to make work that is original?


Krissie : My process has not changed a lot. The biggest loss for me has been the difficulties in communicating and sharing ideas to help grow my concepts. Without the environment of Uni and the in your face pressures it meant I've had to find that motivation from within.


- With quarantine and staying at home, many find it harder to be creative. What are ways you get inspiration?


Krissie : I attend online talks, read books and set myself smaller projects to exercise my creativity. It has been very difficult, a lot of problems outside of my work affect my time and ability to approach the work. A regular callback for me is the show the Mighty Boosh and sessions of experimental makeup, I feel good always mixing up my appearance. I’ve taken up hula hooping which has been a great source exercise and skill that keeps my mind and body active.


- In a time where you have access to millions of works online, how do you maintain original work? Are you affected by likes and followers on social media?


Krissie : I maintain my original work by using my personal experiences, from here I branch out and expand my research sources using books, movies, art, online archives etc. I feel this way is much more successful than limiting myself to trendy social media and fashion.
I tend not to. An artist’s greatest contribution is always themselves and society will do with the work whatever they wish, be it for better or worse. I do as I feel, I don’t believe I dictate how others interpret my originality nor do I control how popular my work becomes. However, if you like what you see you can follow your girl on Instagram https://www.instagram.com/que3nofthedamned/ 







- When are the moments that you discover your identity. When is the time you feel that you break out of your own identity?



Krissie : I love discovering new music, I have taste that surprises people and like many I find pieces of myself in the soundscapes and lyrics. It can inform my mood and inspire an entire outfit or the opposite, I can find what I need to dance to suit me. Sometimes I challenge myself, for example I have been living independently away from home and facing many obstacles during this rite of passage. Recently I have become more vocal about my needs as a person and my wants for the world I live in. I discover a new part of myself every day.


- The pandemic and climate change has shaped fashion in a certain way. What is your opinion on this?


Krissie : It is true. The pandemic has introduced PPE to common dress and climate change is dictating more sustainable and conscious manufacturing. Brands have been quick to adopt masks and promote idealistic material choices. It is encouraging but I hope we can all can question the legitimacy and meaning behind making these choices to learn how to be truly consumer conscious. Is your eco-branded bag ethically sourced? Was it manufactured and distributed carbon neutral? Where do the profits go? We can’t afford to replace one problem with another, we must be smarter than that.


-Currently, fashion is experiencing a big transition. As a fashion student in this era, what are your next steps?


Krissie : It is vital for me to keep motivated despite the restrictions and getting myself out of holiday mode. I think trying to take care of yourself during this time is very important and sometimes I think as fashion students we put fashion before our mental and physical health.


- What is your advice to someone who is trying to step out of their comfort zone in fashion, to test their limits and take action?



Krissie : Make a conscious decision to not allow people to influence your dress sense to appease their happiness and instead focus on what makes you happy. Look to people who inspire you and use that to elevate your own style choices.


text Maya Lee


Krissie
https://www.instagram.com/que3nofthedamned/ 

関連記事のまとめはこちら


https://www.neol.jp/fashion/

この記事に関連するニュース

トピックスRSS

ランキング

記事ミッション中・・・

10秒滞在

記事にリアクションする

記事ミッション中・・・

10秒滞在

記事にリアクションする

デイリー: 参加する
ウィークリー: 参加する
マンスリー: 参加する
10秒滞在

記事にリアクションする

次の記事を探す

エラーが発生しました

ページを再読み込みして
ください