1. トップ
  2. 新着ニュース
  3. ライフ
  4. ライフ総合

「リスナーが45分の間、音響的に“訪れる”ことができる現実逃避のファンタジーを作りたかった」Interview with Washed Out about “Purple Noon”

NeoL / 2020年11月12日 17時0分

「リスナーが45分の間、音響的に“訪れる”ことができる現実逃避のファンタジーを作りたかった」Interview with Washed Out about “Purple Noon”



ウォッシュト・アウトことアーネスト・グリーンがチルウェイヴの旗手として登場してから10年と余り。古巣の〈Sub Pop〉からリリースされた最新アルバム『Purple Noon』は、どことなく原点回帰といった趣も感じられる作品だ。それは、地中海を臨むアートワークが代表作『Life of Leisure』(2009年)を思い起こさせるというのもあるが、加えて、彼の音楽的なルーツである80年代のポップスやR&Bに改めてフォーカスされたサウンドがそう意識させるところが大きいのかもしれない。サンプリングがメインを占めた前作『Mister Mellow』とは異なり、主に鍵盤で曲作りが進められたという今作には、甘美なノスタルジア、柔らかなアンビエンス、そして何より彼の代名詞であるエスケーピズムへの誘いが横溢している。いわく「スムースでセクシー、グラマラス」――そう語る『Purple Noon』について、グリーンにメールで話を聞いてみた。(→ in English)


――グリーンさん、初めまして。東京は連日の猛暑続きで、今あなたへの質問を作成しているこの日の東京の最高気温は37度です(2020年8月)。でも、あなたのニュー・アルバム『Purple Noon』を聴いていると、その間だけは少しだけ暑さを忘れることができるような気がします。今回のアルバムを聴き返してみて、作っている最中は考えてなかったけど新たに気づいたこと、発見や驚きがあったら教えてください。


Ernest Greene「前のレコード『Mister Mellow』は主にサンプルで作られていたので、今回は違うことをやってみたくて。そのためほとんどの作詞作曲をキーボードやピアノで行い、プロダクションに入る前にメロディーと歌詞をほぼ書き終えました。最初から私は目指すべきヴァイブについて相当強いアイデアを持っていました(これは私にとっては稀なこと。いつもは多くの実験が必要です)。そために全体的にアルバムを制作するプロセスがはるかに容易かつスピーディになりました」



――ちなみに、唐突ですがあなたにとって「夏」はどんな季節ですか。『Purple Noon』のジャケット、また今回のアーティスト写真の背後に広がる海の景色がとても印象的です。過去には『Life Of Leisure』のジャケットも海の景色が切り取られたものでしたが、個人的にウォッシュト・アウトの音楽には夏の郷愁を誘うような魅力があるように思います。


Ernest Greene「私はいつも海にインスパイアされてきました。私にとって海とは現実逃避というものが体現されているようなものなんです。海の近くに住んだことは一度もないので、ビーチにいる時というのはとてもエキゾチックな気分だし、ある種のヴァケーションとレジャーに記憶が結びついています。私はすぐにリラックスして、よりオープンな気持ちになるのですが、その感じが自分の音楽の美学とうまく調和しているんじゃないでしょうか」



――アップビートとダウンビートのトラックが分散していた前作『Mister Mellow』と比べると、『Purple Noon』はスムースでメロウで、アンビエントな瞬間も感じられるアルバムだと思います。曲作りやプロダクションの部分で、これまでと方法を変えたところや、新たに取り入れたアプローチがありましたら教えてください。


Ernest Greene「『Mister Mellow』と『Purple Noon』の主な違いは、作詞作曲の側面です。 PNは歌に、MMは音の実験に焦点を当てています。プロダクションにおける最も新しい面は、主にサウンドの選択とミックスの明瞭さに関する部分。本当に明るく、オープンで、パワフルなミックスが欲しかったので、かなり抑制を効かせる訓練をしました。ミックス内のピースが少ないほどより多くのスペースが開かれるのですが、これは音の明瞭さにおいては非常に重要なことです」



――今回の楽曲では、80年代のポップス、とくにシャーデーのようなR&Bアーティストのスムースな80年代のサウンドがインスピレーションになったと聞きました。ただ、そうした音楽の影響はこれまでのあなたの作品においても感じられる要素だったと思います。今回、そうした音楽やアーティストに改めてインスパイアされた理由、フォーカスされた背景を教えていただけますか。


Ernest Greene「80年代のポップスやR&B(シャーデーを含む)の多くは、ハーブ・リッツの写真と同じテイストを持っているんです。スムースでセクシー。そういうスタイルは、私が書いていた歌詞やメロディーともうまくマッチしました。失われた愛などについてのドラマがたくさん詰まっているようなね」



――ミキシングを手がけたベン・H・アレンとの制作は久々になりますが、彼とシェアしたアイデアはどんなものでしたか。彼とのやりとりで印象的だったことがあれば教えてください。


Ernest Greene「80年代のポップスやR&Bの影響について話しましたが、“スローバック(※懐古的な)・アルバム”を作ることにはあまり興味がありませんでした。私はもっと現代的な方法でそのスタイルをやりたかった。そのため、古い音楽と同じくらい多くの新しい音楽を共有したんです」







――『Purple Noon』の制作に際しては、ヴィジュアルのイメージからインスパイアされた部分が大きかったと聞きます。なかでもその一つが、90年代のハーブ・リッツの写真だそうですね。ハーブ・リッツといえば90年代にスーパーモデルを使った広告写真や、マドンナの写真が個人的に印象深いのですが、彼の写真のどんなところがあなたの心を捉えたのでしょうか。


Ernest Greene「私がかなり昔から影響を受けている人物の一人が写真家のハーブ・リッツです。彼の写真は瑞々しく、セクシーでグラマラス。そういう音楽を作りたかったんです。彼の写真には、私が夢中になった幻想的な要素があります。写真の中に住みたいと思わせるような魅力がある。それは私がアルバムでもやりたかったことです。リスナーが45分の間、音響的に『訪れる』ことができる現実逃避のファンタジーを作るという。妻と一緒にアルバムのアートワークとプレスで使用されているほとんどの写真を撮影したのですが、リッツのイメージは常に私たちの中で最も大切な優先事項でした」



――そしてもう一つ、今作のインスピレーションとなったヴィジュアル・イメージが、1960年代の旅行の風景写真、中でもスリム・アーロン(Slim Aaron)という写真家の作品だと聞きました。彼のヴィジュアル・イメージが『Purple Noon』に与えた影響について教えてください。


Ernest Greene「スリム・アーロンは素晴らしい目を持つ、偉大なストーリーテラー。何度も繰り返してしまっていますが、やはりファンタジーと現実逃避という要素を持っています。あなたは彼が写真を撮る人々(ほとんどの場合、エキゾチックな場所にいる非常に裕福な人々)の生活を切実に生きたいと思うでしょう。一方で、それは少し浅薄に見えるかもしれませんが、ちょっと空想することに何の問題があるというのでしょう」





――今作の制作にあたっては、先立ってパートナーと訪れたギリシャで触れた自然や風景に感化された部分が大きかったと聞きます。先ほどの夏の話とも関連するのですが、旅行という体験がもたらす現実からの開放感、エスケーピズムは、そもそもウォッシュト・アウトの音楽の本質的な部分と深く通底するところがあるように感じるのですが、いかがですか。



Ernest Greene「完全に意図的にそうしています。前の質問にもあるように、私は『Life of Leisure』で、10年前にすでにいくつかのビーチのイメージを使っていましたが、この新しい(よりヨーロッパに焦点を当てた)美学ははるかに洗練されたもの。アメリカには地中海のような景色はありません。そのエキゾチックな美しさに恋に落ちました」



――ちなみに、そのギリシャへの旅行で印象に残っている出来事、エピソードを教えてください。


Ernest Greene「ギリシャのサントリーニ島で、海を見下ろす崖の上に腰掛けて太陽が昇るのを眺めていた時。今まで見た中で最高の景色の1つです。その早朝の時間は、“Too Late”の物語のインスピレーションになりました」








――今回のアルバムでは、これまでの作品に増して情熱的で成熟したあなたのヴォーカル・パフォーマンスが印象的です。そのせいもあるのか、どの楽曲も歌詞がとてもリアルに感じられます。なかでも「それが知りたいんだ/努力してきたことを/諦める前に/努力してきたことを/頑張りすぎなのかな?」 と嘆くように歌われる“Time to Walk Away”が胸に迫りました。この曲が生まれた背景について教えてもらえますか。


Ernest Greene「私は長い間マイナーコード(メロディーにメランコリックな感じを自然に与えるような)で書いたことがありませんが、ヴォーカル・パフォーマンスによってストーリーテリングが本当にうまく作用させる必要があることはわかっていました。私は素晴らしいシンガーではありませんが、幸いなことに最新の録音テクノロジーを使用するとエディットがはるかに簡単になるのです! この曲の話は、私のロマンチックな生活がもう少し困難だった10年以上前に起こった出来事です」



――「終わったと誓った/でも私が背を向けるたびに/また誰かのベッドで自分を見つける/嘘が始まり/私たちの物語はバラバラになる」と歌う“Reckless Desires”、また「悪いことをしたことを忘れられない/君の心を傷つけたことを忘れられない」と繰り返す“Haunt”も強い印象を残します。今作を通じて描きたかったストーリー、伝えたかった感情とはどういうものだったのでしょうか。


Ernest Greene「アルバムのすべての曲は、リレーションシップにおけるさまざまな段階について描かれています。“Reckless Desires”は嫉妬と卑怯さに関するものであり、“Haunt”はその余波に関するもの。曲の主人公が後悔と悲しみに満ちているときです。繰り返しになりますが、80年代のポップの影響がここにあらわれています。その時代の作り手が、ストーリーテリングでメロドラマ的であることを恐れていなかったことは明白な事実。PNでも同じように感じていました。ストーリーにはドラマと爆弾が必要であり、それを可能な限り押し進めることを恐れたくありませんでした」



――COVID-19の感染拡大が終息の気配を見せない現在、先行きはきわめて不透明といわざるを得ない状況が続いています。自粛生活のなか、ベッドルームであなたの音楽を聴いて、その世界に没頭することで、ここではないどこかへと想像を膨らませているリスナーも多いのではないかと思います。今後の活動についてはどんな展望を抱いていますか。


Ernest Greene「もちろん、すぐにまたツアーやライヴをしたいと思っていますが、今は探索のフェーズとして、次のプロジェクトのための新しいアイデアを探しています。通常はこのフェーズはツアーの1年後くらいにあるのですが、制作のプロセスのなかでも気に入っている部分なので、クリーンになった時のことを本当に楽しみにしながら臨んでいます」





text Junnosuke Amai
edit Ryoko Kuwahara





Washed Out
『Purple Noon』
Now On Sale
(Big Nothing / Ultra Vibe)


WASHED OUT / ウォッシュト・アウト
2009年、EP『Life of Leisure』のリリースにより、静かで孤独な暮らしをジョージアで送っていたErnest Greeneは時代の寵児となってしまった。大学を出ても職が見つからずその暇な時間を利用して作られた彼の曲は、瞬く間にインターネットを介して全世界に広まった。その年のイヤーポールを決める投票で、このEPはどの音楽メディアでも高い評価を獲得。ローファイでチルアウトなフィーリングを持った彼の曲はチルウェイヴと呼ばれ、史上初めてネット上で起きたムーヴメントとなり、数々のフォロワーを生んでいった。また同EPに収録された曲「Feel It All Around」に対するリアクションは日に日に大きくなり、Redditによる「ベストサマーソング」投票では1位を獲得した。2011年、Greeneはファースト・アルバム『Within and Without』をSub Popよりリリース。プロデューサー、Ben H. Allen(Walk the Moon、Animal Collective、Gnarls Barkley)とレコーディングされたこのアルバムは、全米チャートで26位のヒットを記録。その後のツアーは2年にも及んだ。2013年、アセンズの郊外へと移ったグリーンは、再びBen H. Allenをプロデューサーに迎えたセカンド・アルバム『Paracosm』をリリース。アルバムは全米チャートの21位を獲得し、前作以上の成功を収めた。Stones Throwへと移籍したグリーンは2017年、サード・アルバム『Mister Mellow』をリリース。4年振りとなったこのアルバムは全曲セルフ・プロデュースで、DVDが付加されたヴィジュアル・アルバムとなり話題を呼んだ。
http://bignothing.net/washedout.html









-Nice to meet you Mr. Green. This is the first time we are interviewing you. Here in Tokyo, we have been experiencing high temperatures of 37 degree Celsius. However, listening to your album, “PURPLE NOON”, lets me forget the humidity.
If there is anything you would like to share about making or the release of you your album, please feel free to share us. We are very interested in your work and will be delighted to know more about you and your work process.


Ernest Greene : My previous record “Mister Mellow” was made mainly with samples - so I knew I wanted to try something different this time around. So I did most of the songwriting at a keyboard or piano and wrote most of the melodies and lyrics before getting into the production. From the beginning, I had a pretty strong idea about the vibe I was going for (which is rare for me - as it normally involves a lot of experimentation). Overall, this made the process of making the album a lot easier and quicker.


-The album cover of “PURPLE NOON” has a very enthralling image of you and the sea. In your previous album, “Life of Leisure”, you also used an image of the sea. Personally, I feel that there is a sense of nostalgic summer charm to the music by Washed Out. Especially in the song “Game of Chance” in the recent album. What does the summer season mean to you?


Ernest Greene : I’ve always been inspired by the sea - and for me it represents a unique form of escapism. Having never lived near the sea it always feels quite exotic being at the beach and it often goes hand in hand with some sort of vacation or leisure time. I feel like I’m instantly relaxed and more open in general which pairs nicely with the aesthetic of my music.


-What was the starting concept or image you were going for in “PURPLE NOON”?


Ernest Greene : One of my earliest influences was the photographer Herb Ritts. His photos have the lush quality about them and are really sexy and glamorous. I wanted to make music that felt like that.







-There was a clear division between your upbeat and downbeat music in “Mister Mellow”. On the other hand, “PURPLE NOON” is smooth, mellow and ambient. In the production and making, what were things you changed from your previous albums? Was there anything new you tried out?


Ernest Greene : The main difference for me between Mister Mellow and Purple Noon is the songwriting aspect. PN is much more focused on the “songs” while MM was more about sonic experimentation. The newest aspect of the production for me had mostly to do with sound selection and mix clarity. I wanted a really bright, open, and powerful mix - so it became mainly an exercise in restraint. Having less pieces in the mix opens up more space - which is really important when it comes to sonic clarity.


-You mentioned that 80s pop, Sade and R&B was the inspiration of this album. However, in your previous music, there were hints of a similar style. What lead you to focus on such smooth 80s music? Why did you choose that category of music?


Ernest Greene : It sort of goes back to the Herb Ritts images. A lot of 80’s pop and R&B (including Sade) bring up the same connotations as his photography. Smooth, sexy. Those styles also worked well with the lyrics and melodies I was writing - filled with drama about lost love, etc.



-Ben H. Allen did the mixing for this album. You have worked with him a couple of times. What were the ideas you exchanged. Was there anything in particular you both discussed about?


Ernest Greene : We talked about some of the 80’s pop and R&B influences but I wasn’t really interested in making a “throwback album”. I wanted to do that style but in a more contemporary way. So there was just as much sharing of new music as it was old.





-Your album “PURPLE NOON” was inspired mostly from visuals. One of them was a photo by Herb Ritts in the 90s. He shot numerous advertisement photos with top models, his photo of Madonna is probably the most iconic. What part of his photos captured your heart? Can you talk about how you incorporated his work into your album?


Ernest Greene : There is a fantasy element to his photos that I became intoxicated with. They make you want to live inside the photos. That’s what I was hoping to do with the album as well. Create an escapist fantasy that the listener could sonically “visit” for 45 minutes.

My wife and I shot most of the photos used in the album artwork and press - Ritts was always at the forefront in our minds.


-A travel landscape photo taken in the 1960s by Slim Aaron, was another image that inspired your album. What part of this photo captured your heart? Can you talk about how you incorporated his work into your album as well?


Ernest Greene : Slim Aaron has a great eye and is a great storyteller. Again, its mainly about the fantasy and escapist element. You want to really live the lives of the people he photographs (which are most often very wealthy people in exotic locations). On one hand, that could be viewed as slightly shallow - but there is nothing wrong with a little bit of fantasizing here and there haha.


-The nature and scenery from trip to Greece with your wife was a key emotional factor in your recent album. I feel that the sense of ‘escapism’ from travelling, is closely related to Washed Out’s style of music. Was that the intention?


Ernest Greene : It was definitely intentional. As you mentioned above, I had already used some beach imagery 10 years before with my release “Life of Leisure” - but this newer (more European focused) aesthetic is a much more refined version. Being from the US, there is nothing that looks like the Mediterranean. So I just fell in love with how exotic it looked.


-What was memorable about your trip to Greece. Was there any incident you can share with us?


Ernest Greene : Watching the sun come up in Santorini Greece. Perched high on a cliff overlooking the sea - its one of the best views I’ve ever experienced. That early morning ended up being an inspiration for the story in “Too Late”.







-Your vocals became more mature and passionate in this album. It was very impressive, and it made the lyrics sound even sincere. Especially in “Time to Walk Away” where you sang:“I just wanna know that/ We tried to make it work/ Before just giving up/ Are we just trying/ Too hard?” The sorrow from your voice, was very touching. Can you tell us the story behind making this song?



Ernest Greene : I haven’t written with minor chords (that naturally make the melodies have a melancholic feel to it) in a long time - but I knew that the vocal performance would need to really help aid the storytelling. I’m not a great singer - but luckily with modern recording technology its much easier to edit! The story of the song happened 10+ years ago when my romantic life was a bit more rocky.


-In “Reckless desires”, the lyrics,“You swore that it was over/ You swore that it is through/ But every time time I turn my back/ You find yourself in someone's bed again/ The lies begin to start/ And our story falls apart”
and the repetition of “I can't get past the things I did wrong/ Broke your heart now I can't move on” evoke a sense of haunting. What was the story you wanted to tell in this album? What were the emotions you wanted to convey?



Ernest Greene : Every song on the album is about a different stage in a relationship. “Reckless Desires” is about jealousy and cheating, and “Haunt” is about the aftermath of that - when the song’s protagonist is filled regret and grief. Again, the 80’s pop influence came in here - as its very clear that writers of that era weren’t scared of being melodramatic with the story-telling. I felt the same way with PN - stories needed the drama and bombast and I didn’t want to be afraid to push that as far as I could.


-Many are affected from COVID-19. It’s hard to imagine life beyond. We are stuck in a limbo, nothing is certain, nothing is stable.
In such a time, your audience are staying home in the bedroom, immersing themselves in your tunes. Regardless the circumstances, your music continue to inspire your listeners.
Reflecting this shift, what are your next steps as an artist?


Ernest Greene : Of course, I hope to tour and play shows again soon - but now I’m just settling into an exploratory phase searching out new ideas for my next project. Normally this stage doesn’t happen until a year into touring - but in a lot of ways its my favorite so I’m really looking forward to the clean slate.






text Junnosuke Amai
edit Ryoko Kuwahara



関連記事のまとめはこちら


https://www.neol.jp/music-2/

この記事に関連するニュース

トピックスRSS

ランキング

記事ミッション中・・・

10秒滞在

記事にリアクションする

記事ミッション中・・・

10秒滞在

記事にリアクションする

デイリー: 参加する
ウィークリー: 参加する
マンスリー: 参加する
10秒滞在

記事にリアクションする

次の記事を探す

エラーが発生しました

ページを再読み込みして
ください