1. トップ
  2. 新着ニュース
  3. ライフ
  4. ライフ総合

Interview with Easy Life about “MAYBE IN ANOTHER LIFE…”

NeoL / 2022年10月5日 17時0分

Interview with Easy Life about “MAYBE IN ANOTHER LIFE…”



イージー・ライフの新しいアルバム『MAYBE IN ANOTHER LIFE...』は、デビュー作『Life's a Beach』のメランコリックでジャンルレスなダンス・ポップを踏まえつつ、よりオーガニックでアコースティックなサウンドが打ち出された作品になっている。ビージーズやスティーヴィー・ワンダーに代表される70年代のレコードに想を得て、“クラシック”と“モダン”が絶妙な塩梅でブレンドされているのが魅力だ。その成果のほどは、一足先にそのお披露目の場となったサマーソニックや単独公演における充実のパフォーマンスが物語るとおりだろう。ケヴィン・アブストラクトやガス・ダパートンらフィーチャリング・ゲストも注目だが、一方、パンデミックや気候危機によって変容した現実を生きる世代の不安を描いたそのストーリーやリリックは、シリアスで内省的なムードが色濃く際立つ。「誰もが人生に/もう少しの幸せを必要としている(“BUBBLEWRAP”)」――ヴォーカリストでフロントマンのマレー・マトレーヴァーズに、そんな『MAYBE IN ANOTHER LIFE...』が制作された背景について尋ねた。
(→ in English)



――昨晩のライヴですが、ニュー・アルバムのリリースを控えてバンドが最高の状態にあることを窺わせる素晴らしいパフォーマンスでした。実際、今度の『MAYBE IN ANOTHER LIFE...』はいまのバンドのどんなモードなりフィーリングを映し出した作品といえますか。


マレー「ありがとう。僕たちはこの新しいアルバムをとても誇りに思っているよ。イージー・ライフのいまのフィーリングをとてもリアルに描いていて、等身大のバンドの姿がそのまま投影された作品。だから新曲をライヴで演奏すると大きなエネルギーがもらえるし、飛び跳ねたりクレイジーになったりしたくなる。このアルバムに誇りを持っているからこそ、演奏するのがとても楽しい。それもオーディエンスの前で披露できるのは最高の気分だね」



――今回のアルバムの音楽的なアイデアやコンセプトを教えてください。


マレー「これまでの僕たちはキーボードやシンセサイザーのような電子楽器をたくさん使ってきた。ローズピアノもそうだし、ドラムの音もかなりエレクトロニックだった。けれどこのアルバムでは、よりオーガニックなアコースティック・サウンドを探求して、かつモダンで興味深いサウンドになるように心がけた。アコースティックな楽器をラップトップで歪ませたり、テープマシーンで再生したりして何度もレコーディングを繰り返して。それと70年代の古いレコードのコード進行のエッセンスを取り入れたかった。クラシックでノスタルジックなサウンドにすることで、単なるモダン・ミュージックではなく、古いレコード特有の美しさをたたえた、よりタイムレスなものにしたかったんだ」






――デビュー・アルバムの前作『Life's a Beach』にもメロウでオーガニックなムードは感じられましたが、今回そうした方向性を推し進めようとした理由はなんだったんですか。


マレー「最近のイギリスでは、以前のイージー・ライフのようなサウンドの音楽をよく耳にするようになって。僕らが活動を始めたころは、身の回りでもあまり見かけないようなオリジナルなサウンドだった。それがいまや、みんなが真似し始めていて、それは嬉しいことでもあるんだけど、つねにエキサイティングで新しい境地を開拓するサウンドになるようにいままでのスタイルを変えたいと思った。70年代のサウンドを再現するひとはたくさんいて、すでにやり尽くされた感があるけど、僕たちはそれをサンプルやヒップホップをベースにしたプロダクション・テクニックと組み合わせてユニークに仕上げているつもり。でもそれをやる一番の理由は、ただやりたかったからで、自分にとってそれがエキサイティングだったから。いままでたくさんの曲を書いてきたけど、どれも同じような古いイージー・ライフの曲にしか聴こえなかった。だから何か新しくて新鮮なことがやりたかったんだよ」



――その「オーガニックでタイムレスなサウンド」という部分で、今回リファレンスとなったアーティストやレコードはありましたか。前作では、カニエの『ye』やケンドリック・ラマーの『To Pimp a Butterfly』を挙げていましたが。


マレー「カニエとケンドリックの作品にはつねにインスパイアされている。かれらはとにかく現代のもっとも偉大なアーティストだと思う。タイラー・ザ・クリエイターもそう。でも今回のアルバムでは、エルトン・ジョンやスティーヴィー・ワンダー、ビージーズといったクラシックな曲をたくさん聴いていた。かれらの音楽には、コード構成はもちろん、メロディや、時には歌詞もとてもシンプルで、とてもクラシックなサウンドの曲がたくさんある。そういうクラシックなソングライティングの曲を集めたアルバムを書きたかったんだ。そういうレコードのシンプルさには美しさがある。長いあいだ僕たちはジャズにとても興味を持っていて、ジャズにとてもインスパイアされてきた。実際にジャズのコードをたくさん使ってきたわけだけど、このアルバムではビーチ・ボーイズやビートルズなどのようなクラシックな曲にもっとインスパイアされたかったんだ」







――ちなみに、話は逸れますがマレーさんが今度のケンドリックの新しいアルバム『Mr. Morale & The Big Steppers』をどのように聴いたのか、興味があります。


マレー「かれはとても勇敢で、個人的な経験を生々しく正直に語っていて、素晴らしいと思う。また、今回のアルバムではいくつかの場面で心から悲しい気持ちになった。かれは他のことと同様に、自分の依存症、セックス依存症にも向き合っていて。僕はこれまでもずっと、かれの残酷なほどまでに誠実な姿勢――自分自身についてだけでなく、世界についても――を尊敬している。本当に素晴らしいことだと思う。前作の『DAMN.』はポップなアルバムだったから、こういう作品を作ったのは驚きだったけど、僕はこのアルバムが大好きで夢中になっている。ケンドリックの話だったら一日中できてしまう(笑)」


――そうしたケンドリックの誠実さや生々しさは、マレーさんが書く歌詞にも通じるところがあるように思います。


マレー「もし自分に何か起こったのなら、それは他の多くのひとにも起こっている可能性がある――といつも思っている。自分にできることは、自分が感じたことを書くことだけ。それに、もし自分が何かを経験して、ある感情を抱き、それについて話すことができれば、同じようなことを経験している誰かの助けになるかもしれない。自分はこの作品を通じて、自分自身についてどう感じているのか、それを探ろうとしているんだと思う。世界はとても混乱していて、いつも圧倒されて不安な気持ちになる。ただ、音楽は自分の気持ちを整理するのに適したセラピーで、時には曲の意味を理解する前に一曲丸々書いてしまうこともある。それで聴き返してみると、その状況について自分がどう感じていたか理解することができる。時にはそれが怖いこともあるけど、自分の弱さを受け入れることは重要で、力を与えてくれることだと思う」





――いま話してくれことを受けて、今回のアルバムのなかでもっとも重要な曲を選ぶとしたらどの曲になりますか。


マレー「“Memory Loss”は、おそらくこのアルバムのなかで最もリアルな曲だと思う。自分は何かを思い出すのに苦労したり、色々と覚えていられないってことがあって。でもそれって、過去のトラウマのせいなのか、それとも、物事を忘れることで自分が恐れていることに直面しないで済むからそうなるのか――そんなことを考えることがある。“Memory Loss”には、友達には言えないようなことがたくさん書かれているけど、スタジオや家でくつろぎながらだったら、自分自身と正直に向き合うことができる。それはさっきも言ったように、自分にとって癒しになるんだ」



――それにしても、痛みや孤独感を赤裸々に打ち明け、あるいはそうしたものを抱えたひとに寄り添うことの大切さやセルフケアについて、いまほど多くのアーティストが歌っている時代はないように感じます。そうしたなかで、アーティストの言葉や発信するメッセージ、もっといえば音楽が果たす役割について、マレーさんがどんなふうに考えているのかぜひ伺いたいです。


マレー「音楽やアートというものは、自分の感情をオープンに語りかけるものだと思う。それは道しるべになったり、命綱になったりする。幸運なことに、僕たちの音楽に助けられたという多くのファンに出会った。歌のなかの僕の言葉や、僕が経験したことについて聞かれることもある。それで彼らに説明すると、『自分も同じようなことに遭ったことがある』と言われることがあって。世界は冷酷で理不尽で、だから恐ろしいことが起こるかもしれないし、実際、残念ながらそれは起こりうる。ただ、そういうときに音楽は多くの癒しを与えてくれるし、寄り添ってくれるものだと思う。僕はいつも悲しいときや嬉しいときに音楽を聴いている。音楽はいつだって親友のようなもので、あなたを非難したり裁くことはない。正直なところ、自分たちのキャリアにとって最も誇りに思えるのは、ファンに会い、自分たちが何らかの形で彼らの救いになっていると言われること。大人になるのは大変なことだから、とくに若いひとたちの成長をサポートできることはとても素晴らしいプレゼントだよ」







――逆に、マレーさん自身に寄り添ってくれたり、癒しを与えたりしてくれるのはどんな音楽ですか。


マレー「聴いている音楽の多くはインストゥルメンタル。ボノボをよく聴いているけど、かれらの音楽は不安を鎮めてくれるんだ。同じ理由でボン・イヴェールも聴いている。あと、ヒップホップを小さい頃からたくさん聴いて育ったけど、彼らのライフスタイルは自分とまったく違っていたから、いわゆる道しるべとしては役に立たなかった。ただ、ドクター・ドレーにハマっていたときは、何事においても自信を持って行動できるようになったかな。ラップ・ミュージックからは、『自信』というものについて多くを学ぶことができる。彼らにとって『自信』は通貨のようなものだから。あとは恥ずかしいけど(笑)ビージーズも大好き。かれらのヒット曲のなかにはとても悲しいものがあるけど、聴いていると喜びを与えてくれるし、希望に満ちている。自分にとって音楽はたくさんの希望を見出すことができるもので、世のなかを癒す治療薬になるものなんだ」


――ちなみに、曲で描かれているようなパーソナルな話題について、メンバーと話したりすることはありますか。


マレー「いや(笑)。でも、いつも一緒に行動しているわけだし、わかっているはず。パブで友達にはいえないようなことをいえるのが音楽なんだ。それに、イギリス人というのは自分の感情を表に出さない気質だから――とくに男性は、悲しいかなそうなんだよね。だから、他のひとにはいえないようなことも、音楽でだったら安心していえる。でも、伝わるものなんだ。僕たちはみな、よく話す。何ヶ月もツアーに出ているのでたくさんのことを共有しているし、とても仲がいいから」





――曲を聴いて初めてメンバーがあなたの胸の内を知る、みたいなこともある?


マレー「そうだと思う。たとえば、バンドのメンバーについて曲を書くと面白い瞬間があるよ。何度かあったんだけど、そのメンバーが僕のところに電話をかけてきて「僕のことを歌にするなんて信じられない!」って言うんだ(笑)。新しいアルバムのなかにも何曲かあって、笑えるものもあるんだけど、最後の“Fortune Cookie”はバンドのメンバーについて書かれたもの。彼は電話をかけてきて、泣いていた。その曲で僕がいっていることのなかには、彼と面と向かってはいいにくいこともたくさんあるから、曲を通じて通じ合えたというか、美しい瞬間を過ごすことができた。僕たちはお互いに本当につらい時を過ごしていたんだ。だから、かれらは僕のいいたいことをよくわかっている。ただ、直接は怖くていえないから、スタジオに隠れて、すごく離れたところからマイクに向かって話しているんだよ」


――今回のアルバムは「パンデミックによって一変してしまった現実を生きる世代の不安感」がテーマとのことですが、聴いたリスナーにはどんなことを感じ取ってもらいたいですか。


マレー「最終的に物事がうまくいくような希望を感じてもらえたら嬉しい。このアルバムでは全体を通じて、様々なトラウマやシチュエーションを扱っている。でも同時に、自分は基本的に楽観主義者なんだ。世界はもっと良くなるはずで、みんなで力を合わせれば現状よりも良いものを作り出せるはず。戦争、地球温暖化、ソーシャルメディア、インターネット……人間関係が希薄になっているなど、多くの問題がある。だけど、音楽を通してそれを改善することができる。僕はただ、みんなにこのアルバムを楽しんでもらいたい。そこまで深く考えなくても、まずは仲間と一緒に車のなかでかけて楽しむだけでもいい。でも、もしかれらに何か辛いことがあったら、このアルバムがその助けになることを願っている」





――ありがとうございます。ところで、前作ではバンド名や曲のタイトルも小文字で統一されていましたが、今回はアートワークも全て大文字ですよね。何か理由はあるんですか。


マレー「みんなが小文字を使っていることに嫌気がさしたんだ。こっちではどうか知らないけど、イギリスではみんなそうしている。なので、かれらがこれからどうするのか見ものだね(笑)」



――先ほどのサウンドの経緯と同じなんですね。


マレー「後追いではなくリードしていくこと、新しいものを作っていくことが大事だと思う。それは、大文字で書くという単純なことでもいいんだ」







photography Marisa Suda(https://www.instagram.com/marisatakesokphotos/)
text Junnosuke Amai(TW)





Easy Life
『MAYBE IN ANOTHER LIFE...』
10月7日発売
(Universal)
1.MAYBE IN ANOTHER LIFE... / メイビー・イン・アナザー・ライフ
2.GROWING PAINS / グローイング・ペインズ
3.BASEMENT / ベースメント
4.DEAR MISS HOLLOWAY FT. KEVIN ABSTRACT / ディア・ミス・ホロウェイ ft. ケヴィン・アブストラクト
5.BUBBLEWRAP / バブルラップ
6.OTT FT. BENEE / OTT ft. ベニー 
7.MEMORY LOSS / メモリー・ロス
8.SILVER LININGS / シルバー・ライニングス
9.CROCODILE TEARS / クロコダイル・ティアーズ
10.MORAL SUPPORT / モラル・サポート
11.CALLING IN SICK / コーリング・イン・シック
12.BEESWAX / ビーズワックス 
13.BUGGIN / バギン
14.ANTIFREEZE FT. GUS DAPPERTON / アンチフリーズ ft. ガス・ダパートン
15.FORTUNE COOKIE / フォーチュン・クッキー

日本公式HP:https://www.universal-music.co.jp/easy-life/






――Watching you perform your recent events and Summer Sonic, we saw that you performed songs from the new album. From the performances, you can tell that the band is in a good place now. So could you tell us how your album captures your band?


Murray : Well, thank you so much. I think we are so proud of the new album. It’s a very authentic portrayal of Easy life and how we are feeling right now. I’m glad that you noticed how playing live gives us so much energy. I love playing new music and I can speak on behalf of the rest of the band. We get so much life from it we want to jump and go crazy. Because we are proud of the record, it’s just so easy to perform. It’s a pleasure to play it with you guys.


――Musically what were you trying to go for?


Murray : Traditionally we used a lot of electronic instruments, keyboards and synthesizers. Our drums used to be quite electronic in the past. With this record, I tried to explore more organic acoustic-sounding instruments but made sure they sounded modern and interesting. So I did a lot of recording with these acoustic instruments but distort them inside the laptop or remit them through tape machines. I wanted to capture the essence of the old records like from the seventies with the chords. I wanted it to sound classic and nostalgic to make them feel more timeless rather than just modern music. We tried to capture the beauty of those old wonky records.





――What attracted you to the organic sounds from the seventies?


Murray : Especially in England, I started to hear more music that sounded like Easy Life. When we first started we had a quiet and original sound that wasn’t happening in our neighbourhood. Now people are starting to replicate it and I’m flattered, it's great but I wanted to switch it up to make sure that we will always sound fresh, exciting and explore new ground. There are a lot of people replicating the seventies, it’s been done to death but I think we are doing it interestingly because we combine it with some samples and hip hop-based production techniques. My main reason for doing it was I wanted to and it was exciting to me. I’ve written so many songs that they all sound like the same old Easy Life song. I wanted to do something new and fresh, you know.


――For the first record, you mentioned you had influences from Kanye’s “Ye” and Kendrick Lamar’s “To Pimp a Butterfly” for your first record. Did you have any influences for the second record?


Murray : I think I’m constantly inspired by the work of Kanye and Kendrick. They are like the greatest artists and contemporary artists too. Same with Tyler the Creator too. For this album, I was listening to a lot of classic songs like Elton John, Stevie Wonder and Bee Gees. Lots of those very classic sounding songs, not only the chord structure but the melodies and sometimes the lyrics being really simple. I kind of wanted to write an album of classic songwriting songs. There is a beauty in the simplicity of those records. I think for a long time we used a lot of jazz chords, we are very inspired by jazz. With this album, I wanted to be inspired by more of The Beach Boys and those kinds of classic songs.







――The new Kendrick Lamar album was about him confronting the pain that he was going through, he was taking this therapeutic process in the album. What do you think about it?


Murray : I thought it was amazing and it was very brave of him to do that and talk about his personal experience in such a raw and honest way. Some moments were really sad as well. He deals with his addiction, sex addiction, as well amongst other things. I always admired his ability to be brutally honest. Not just about himself but the world. I think it’s brilliant. It was a strange follow-up to DAMN because DAMN was like a pop album. I love it, I’m obsessed with it. Let's talk about Kendrick all day.


――From the lyricist's point of view, you also have a different attitude towards writing lyrics. You are very honest about what you are going through especially in this album.


Murray : I always felt like if something has happened to me, chances are it happened to lots of other people too. You can only write what you feel. I think if I’m going through something and I feel a certain way and can talk about it, perhaps it will help someone else who is going through a similar thing. There is an element of doubt to it but it is about me trying to work out how I feel about myself. The world is like super confusing and lots of the time I feel very overwhelmed and anxious. Music is a good therapy to work out how I’m feeling sometimes I would even write an entire song before I know what it is about. Then I listen and I would understand how I felt about that situation.
Sometimes it's scary. Scary to be honest but being vulnerable is important and powerful if you embrace it.





――Which song is the most honest song that you wrote? Perhaps it is about overcoming or facing fears.


Murray : I think Memory Loss would probably be the most real song on the album. I struggle to remember anything. I wonder if it's due to past traumas or if it’s easier to forget things because you don’t have to confront what an idiot you’ve been or what’s happened to you or whatever it is that you are scared of. I think Memory Loss says a lot of stuff about that which I wouldn’t be able to say to my friends but in the comfort of my studio or home, I can have these honest conversations with myself. Like I said it’s very therapeutic.


――Not just your new album, and in Kendrick’s new album you talk about the pain you experience, the loneliness and trying to comfort the listeners. Meanwhile being very open about these feelings for self-care. What do you think music can do?


Murray : I think music and art talk about your feelings. It can give you a guide or be a lifeline. I am lucky to meet many fans that say our music has helped them in a situation. They might even ask me about my words in a song and what I was going through. I can explain to them and the same things happened to them as well. The world can be a cruel place. Terrible things can happen to you and it can be really difficult but those things happen. I think music can offer a lot of solace. I always listen to music when I am sad or when I am happy. Music is always there it’s like your best friend and it doesn’t judge you, which helps because everyone judges you. Honestly, the biggest honour of our careers is meeting fans and being told I am helping them in some way. It’s such a great gift to be able to help young people through maturity because growing up is hard.







――What are some artists or records that served as a guide or lifeline to you?


Murray : I mean a lot of the work that I am listening to is just instrumental. I listen to a lot of Bonobo which can calm my anxiety. For the same reasons, I listen to Bon Iver.
I grew up listening to loads of hip-hop which didn’t help as a guide because their lives were very different to mine. I used to love listening to Dr Dre and helped me to go flex and have some confidence. You can learn a lot about confidence from rap music. To those guys, confidence is like their currency. Again classic Bee Gees songs. I am obsessed with Bee Gees sadly. Some of their hit songs are just so sad. I love listening to them, they bring me so much joy and they are very hopeful. I find a lot of hope in music. It’s a good remedy for the world.


――You write these songs very open with raw feelings. Do you talk about or share those stories with your band members?


Murray : No. A lot of the time they know what I am talking about because they lived the same experience as me. But music is the place where I say things I wouldn’t dare to say to my friends in the pub because British people are very reserved especially males sadly. So I use music to say things I won’t dare to say to anyone else because it’s safe. Strangely I don’t share them with the whole world, I don’t understand how that part works.
But they get it. We all talk a lot. We are on tour for months and we share a lot of stuff. We are very close.





――So you write the song and bring it to the band. Only then they realise what you were feeling or experiencing?


Murray : I think so, yes. There are some funny moments when I write songs about people in the band. That’s happened a couple of times and the person would ring me up and be like “I can’t believe you wrote a song about me”. Sometimes it's hilarious, there's been a couple of them in the new album. The last one Fortune Cookie is written about members of the band. He rang me up and he was crying. We had a good moment, a beautiful moment because there are a lot of things I say in the song that I struggled to say to his face. We were going through some really hard moments together. So they know exactly what I mean. I’m just too scared to say it so I just hide in the studio and speak it into a microphone from a great distance.


――The new album, it's about the post-pandemic world, and the anxiety that comes with it for young people since life has changed so much. What is the takeaway for the listeners and what do you hope they would do?


Murray : Well, I said I hope they feel hopeful that things are going to work out good in the end. In the whole album, I deal with various traumas and situations. Throughout the album, I’m still an optimist. The world could be better, we could all work together to create something better than the current situation. There are so many problems with wars, global warming, social media, the internet and people not connecting as they should be. But through music, you can remedy that. I just hope that people enjoy it. It doesn’t have to be this deep they can just stick it on in the car with their mates and enjoy it. But If they are going through something I hope this can help them.





――The first album was lowercase and this time it's uppercase. What is the reason for this?


Murray : Again, I was just tired of everyone else using lowercase. I don’t know if it happened over here but everyone in England is doing it. Well, let’s see if they start doing this now. I think it’s important to lead instead of following and creating new things. It can be as simple as writing things in capitals.







photography Marisa Suda(https://www.instagram.com/marisatakesokphotos/)
text Junnosuke Amai(TW)

関連記事のまとめはこちら


https://www.neol.jp/music-2/

この記事に関連するニュース

トピックスRSS

ランキング

記事ミッション中・・・

10秒滞在

記事にリアクションする

記事ミッション中・・・

10秒滞在

記事にリアクションする

デイリー: 参加する
ウィークリー: 参加する
マンスリー: 参加する
10秒滞在

記事にリアクションする

次の記事を探す

エラーが発生しました

ページを再読み込みして
ください