1. トップ
  2. 新着ニュース
  3. ライフ
  4. ライフ総合

Interview with Years & Years

NeoL / 2022年11月14日 17時0分

Interview with Years & Years



欲望や温もりを求めて、フロアをはじめとする夜の街を彷徨う人々の姿を、官能的かつ先鋭的にとらえたサウンドで人気を博すダンス・バンド、イヤーズ&イヤーズ。2021年よりオリー・アレクサンダーのソロ・プロジェクトになり、22年にアルバム『ナイト・コール』をリリースした。最近はドラマ『IT'S A SIN 哀しみの天使たち』(21年に英国にて放送)で主人公のリッチーを好演し、話題をさらったオリー。サウンドはドラマの舞台であった80年代の喧騒を連想させる華やかなサウンドを用い、愛する人との出会いと別れまでを綴ったストーリー性のある内容で、高評価を獲得。先日、東京で開催されたフェス「TONAL TOKYO」でも、挑発的なパフォーマンスが熱狂を呼んだ。ライヴ終了後、オリーに会うと、一見穏やかな表情であるが、心の奥に秘めた欲望(デザイア)を垣間見た。そのデザイアの先にあるものを、限られた時間のなかで迫る。(→ in English)


━━先日開催された「TONAL TOKYO」でのステージは圧巻でした。マスキュランとフェミニンがセクシーに融合した衣装に目を奪われました。


オリー「ありがとうございます(笑)。あれは、自分の生きざまそのものを表現した衣装になります」


━━久々の来日公演にもなりましたね。


オリー「これはお世辞ではなく、日本は大好きな場所なので、パフォーマンスできる時を心待ちにしていたのです。今回、出演させていただいたフェスは初開催ということだったので、当初はどういうオーディエンスが集まり、どんな雰囲気になるのか不安な部分もあったのですが、蓋を開けてみると、とっても盛り上がってくださって、楽しい時間になりました。また、他の出演ミュージシャンも素晴らしい方々で、その一員として関われたことを誇りに思います」





━━ステージ上での映像の演出も目を奪われました。あれはオリーさんのディレクション?


オリー「セオ・アダムス(https://www.instagram.com/theo.adams/)という、FKAツイッグスの作品なども手がけているディレクターと共作したものになります。映像はもちろん、コスチュームやダンスなども含めて、今回はストーリー性のあるものにしたかったのです。夜に出かけて、電話ボックスに行って、トイレになだれ込むまでの間に何が起こっているのかを表現したつもりです」


━━以前「ホラーっぽい映像を作りたい」とおっしゃっていましたが、その世界に通じるものですね。


オリー「はい(笑)







━━さて、そのステージでも披露していたのが、ペット・ショップ・ボーイズの「哀しみの天使(IT’S A SIN)」(1987年リリース)のカバー。これは、あなたが主演し人気を博したドラマ『IT'S A SIN 哀しみの天使たち』と同名タイトルになりますね。改めてこの楽曲、そしてドラマは、オリーさんにとってどんな存在になりましたか?


オリー「自分が表現したいと思っていたアートが奇跡のようにひとつにまとまった作品と言えますね。ドラマに関しては登場人物であるリッチーの生きざまに共感する部分があって、出演をしました。舞台になっている80年代当時のイギリスにおいて、性的マイノリティと呼ばれる人は、それであることが罪(SIN)であるような見方をされてきた。でも、登場人物(80年代のLBGTQ+の人)たちは生きづらさを抱えながらも、ステージでは堂々としたたたずまいで自分のアイデンティティを訴えている。その姿はとても励みになりました。そんな当時の彼らを支えたアンセムが「哀しみの天使」だったのです。ゆえに、このドラマ、楽曲が示す世界こそが、自分の表現したいアートの究極のカタチなんだと思うようになりました)


━━現代ではジェンダー・フリーの思想が、徐々に社会に認められるようになり、当時と比べて自由で生きやすい環境になった部分もあると思いますが、演じられてみて80年代のシーンに面白さや、羨ましさを感じましたか?


オリー「科学の進歩もあって、HIVに関しても以前に比べてうまく共存できる方法が見つかったりなど、現代はより良い環境になっていると思います。まだまだ偏見や差別は拭い去られたわけではありませんし、改善しなくてはいけない問題が山積みになっていますが。ただ、あの頃(80年代)はスマホや携帯が浸透していなかった時代。そのおかげで、人と人のふれあいが濃密だったような気がします。ドラマにおいても友情が描かれているのですが、あれはモバイルがないから生まれた濃密な関係性だったように思う。現代は、科学の進歩で素晴らしいことはたくさんあるのですが、そういう関係性にちょっと憧れる部分はありますね」





━━確かに、最新アルバム『ナイト・コール』も80年代テイストのサウンドをバックに、濃密な人間関係を描いているような。


オリー「80年代に活躍したミュージシャンって、シルベスターやプリンスなど、強烈な個性を放つ存在ばかりがいた。自分でもそれを表現してみたかったのです。「イエー」とか「ウー」とか、曲間に入れたりして(笑)、強烈な個性を表現したつもりです」


━━アルバム全体で、恋愛のはじまりから終わりまでを描いている印象ですが、これは特定の経験がモチーフに?


オリー「特定の恋愛をモチーフにはしていません。自分の経験をまとめて、構成してみたら自然にそういう流れになった感じ。だって、アルバム制作中はロックダウンで、シングルライフを強制されていたので(苦笑)。頭のなかで濃密な人間関係を妄想していた感じです」





━━そんなアルバムもリリースされて1年近くが経過しました。次の音楽的アイディアは?


オリー「『ナイト・コール』というアルバムは、外向きの作品になりました。パンデミックの影響で、内にこもることが多かったので、せめて音楽のなかだけでは華やかなことをしたいと思ったから。それを表現するのはとても大変なことでしたが、実現できて満足しました。だから次の作品は、もっと音楽的な裾野を広げたい。ソウルやポップスなど、いろんな要素を取り入れつつ、さらに多彩な感情、風景を描くことができたらと考えています」







photography Marisa Suda(https://www.instagram.com/marisatakesokphotos/)
text Takahisa Matsunaga






Years & Years
『Night Call』
Now On Sale
(Polydor / Universal Music)
https://www.universal-music.co.jp/years-and-years/products/uicp-1214/







Olly Alexander began his solo project, Years&Years, in 2021 and released "Night Call" in 2022. Olly uses radical and sensual sounds to capture the passionate night scene of lust and emotion. Along with his music career, Olly has starred as the protagonist in the recent TV show “IT’S A SIN”, depicting a gay man who moves to London in the eighties. The music was inspired by the reminiscent hustle of the eighties, picturing a story of a romantic encounter. Both his show and music were very well received.
After Years&Years’s spectacular performance at, “TONAL TOKYO” this weekend, we had a chance to dig deeper into Olly’s ambition for desire.




ーーYour performance at “Tonal Tokyo” was a real sensation. Your captivating costume involved elements of feminine and masculine features.


Olly : Yes, exactly that’s what I like.


ーーWhat did you think of this show in Japan?


Olly : We were just so excited to come back to Japan. It’s been a few years and it’s one of my favourite places. I didn’t know what to expect because I never played at festivals before. The crowd was brilliant, welcoming and enthusiastic. Some people were singing along and it was wonderful. It was great to be part of the lineup and I am really happy to be here again.





ーーThe visuals in the live show, is that something you directed?


Olly : I worked with a creative director called Theo Adams (https://www.instagram.com/theo.adams/) who worked with FKA twigs and lots of great artists. I wanted to plan a show that felt cohesive; the visuals, the outfits, and the choreography. So it would feel like a real show. Theo and I talked about all the inspirations and it was based on a night out. From a telephone box to a club to a toilet and all these crazy things happening. This came from the discussions we had together and it was a collaboration. Theo is brilliant.


ーーPreviously you mentioned that you wanted to direct a horror film. In terms of storytelling, it’s a similar process.


Olly : Yes!







ーーAside from starring in the TV show, “IT’S A SIN”, you performed the cover version of “IT’S A SIN” by Pet Shop Boys (released in 1987). The song and show must have become a big part of your life. What does it mean to you?


Olly : It was like the stars aligning. I felt so lucky to be cast in “IT’S A SIN” because I felt so connected to the character and the story. Initially, the series wasn’t called “IT’S A SIN”, it was called “Boys”. They only changed it later. I’ve worked with the Pet Shop Boys and they are one of the best bands ever. “IT’S A SIN” is one of the greatest songs about the gay experience. It’s all about hiding who you are and being told you are sinful, then reclaiming that and being able to stand on a stage and turn it into a defiant war. It’s so empowering and that was the message behind the TV show as well. For me to be a part of that is aligned with what I am trying to do with my music. It’s really like magical stars aligning. I can’t believe what’s happening, I feel very lucky.


ーーComparing your life now to the TV show in the eighties, there is more awareness and acceptance towards gender fluidity. Acting as someone in the eighties do you think anything was interesting or unique to its time?


Olly : Of course, I am so grateful that science has moved forward and that there are treatments for people with HIV. You can live normal healthy lives even with HIV and attitudes in society have changed. I am so grateful for that and even then there is still discrimination and resistance everywhere. One of the things that I thought was so amazing about “IT’S A SIN” is just life without phones. You were connected with the people you were with. The show was about a group of friends and how powerful friendships were. Of course, we still have that today but it was interesting to think about what that would have been like without social media and phones. There have been loads of good that came from social media and phones but it can make things trickier too.





ーー“Night Call” has some intimate lyrics about relationships with an eighties soundtrack. It reflects what you mentioned before about powerful relationships.


Olly : Yes, I was inspired by singers like Sylvester and Prince. A lot of music in the eighties had raw vocals. You would hear so much character in the performances. I wanted to do my version of that, I wanted to unapologetically be myself. Which is why “Night Call” was about putting energy into the vocals. That was important to me.


ーーWe had this impression of the album as a journey, of meeting someone, going through a relationship and ending it. Was it inspired by someone or something you experienced?


Olly : It wasn’t a specific person. It was fragments of all these different relationships and experiences that I had. Making this album in lockdown, I was so alone. I was so single. Intimacy, connection and all those feelings I was missing went to the album.





ーーIt’s been a year since you released your album. After putting it out, what has the world looked like to you? Do you have a vision or a new idea for your music?


Olly : Yea, “Night Call” for me was very much about reaching out and taking inspiration from outside because I was very enclosed. I felt quite sad so I wanted the music to be very upbeat the opposite. Because of the pandemic and so many things, it felt very challenging to get things out and tour again. It’s been amazing. Now I would like to do things opposite. The music I have been making is a bit more genre-free, with bits of r&b, soul and pop music. “Night Call” is all about having a good time, being strong, getting what you want and being assertive. So I think the next one is different to that. I am excited to do that.









photography Marisa Suda(https://www.instagram.com/marisatakesokphotos/)
text Takahisa Matsunaga








関連記事のまとめはこちら


https://www.neol.jp/music-2/

この記事に関連するニュース

トピックスRSS

ランキング

記事ミッション中・・・

10秒滞在

記事にリアクションする

記事ミッション中・・・

10秒滞在

記事にリアクションする

デイリー: 参加する
ウィークリー: 参加する
マンスリー: 参加する
10秒滞在

記事にリアクションする

次の記事を探す

エラーが発生しました

ページを再読み込みして
ください