1. トップ
  2. 新着ニュース
  3. ライフ
  4. ライフ総合

Interview with Oscar Jerome about “The Spoon”

NeoL / 2023年6月19日 17時0分

Interview with Oscar Jerome about “The Spoon”



実力派が次々と登場しているロンドン(英国)のジャズ・シーン。流麗なギター・プレイを披露するオスカー・ジェロームもまた、次世代を担う存在として注目されている。2022年には2ndアルバム『The Spoon』をリリース、クロスオーヴァーなサウンドでありながらもジャズの持つ自由なグルーヴも感じる作品は、高評価を獲得。そして23年5月にはGREENROOM FESTIVAL’23出演と、単独公演を敢行。スタイリッシュかつジャズのフォーマットを大切にしながらも、音楽に新たな可能性や生命を宿そうとするエモーションを感じるステージで、多くのオーディエンスを魅了させた。そのステージの熱狂の余韻が冷めないなかで、現在の自身の音楽、そして進化し続けるロンドンの音楽シーンを直撃。



→ in English


━━日本でのパフォーマンスはいかがでしたか?


オスカー「じっくり音楽に耳を傾けてくれる方が多かった印象。日本のみなさんは、音楽に限らずアートや芸術に対して強いリスペクトを持つ人だということを改めて知ることができたよ」


━━ステージではバンドとの即興セッションが、かなり印象的でした。


オスカー「楽曲を制作している時点から“即興”を念頭においている。自分自身、ライヴと音源で異なる体験をできることが望ましいと思っているし、同じことの繰り返しをしてしまうのは好きじゃない。また、ステージには他に素晴らしいミュージシャンも参加しているから、できるだけその場だけで体感できる楽しさを味わっていただきたいんだ」


━━では、レコード(楽曲)はライヴのために制作している部分が大きい?


オスカー「曲作りに対しては、その瞬間に集まったベストなメンバーと作り上げた最高なものを閉じ込めようとしている。だけど、曲のどこかに“即興”で演奏しやすいような“余白”を作っておくんだ」







━━では、最新アルバム『The Spoon』は、どんな瞬間を閉じ込めたのですか?


オスカー「自分のこれまでの経験や軌跡を閉じ込めた作品になったよ。哀しみや落ち込みといった感情から始まり、そこから抜け出すことができないフラストレーションを経て、それらを受け入れながら、前進していくなかで自分の居心地のいい場所を見つけていくまでのプロセスというか。旅を表現できたアルバムになったんだ」


━━アルバムでは、ジャズだけではなく、ソウルやヒップホップ、ロックなど幅広いサウンドを取り入れていますが、あなたのこれまでの音楽ジャーニーを表現したのでしょうか?


オスカー「確かに、最初はいろんな音楽の世界をリスナーに楽しんでほしいという思いでスタートした部分がある。実際、1980年代のプリンスとか、ロックやパンク、西アフリカやラテン、ソウルなども混在している音になったけれど、最終的にはあんまり深く考えすぎないようにしたんだ。純粋に自分の好きな音を集めていったら、そうなった」






━━なかでも「Berlin 1」は、とてもダンサブルな仕上がりですね。


オスカー「これこそ、プリンスやマイケル・ジャクソンの楽曲から影響を受けたもの。特にプリンスの1981年発表アルバム『Controversy』のような癖になるグルーヴ感と、不思議な陶酔、さらにエモーショナルでヘヴィーな要素も兼ね備えた楽曲を制作したくて完成させたんだ。また、この楽曲ではヴォーカリストとしての自分を追求した。僕はギタリストと思われることが多いし、自分自身も歌うのはあまり得意だと感じていなかったんだけれど、あえて挑戦してみた。だからライヴで披露する時も、この楽曲だけはギターを持たずにパフォーマンスをするんだ。すると、オーディエンスとの一体感がさらに強くなったような気がする」


━━この楽曲のミュージック・ヴィデオも印象的。1960~70年代を連想させるようなクラシック感とキッチュな雰囲気がミックスされた世界ですね。


オスカー「ここに登場するのは“ジェリー”というキャラクターなんだ。ビジネスマンであるんだけど、ちょっと怪しい雰囲気の。例えるならば、映画『アメリカン・サイコ』(2000年公開)のクリスチャン・ベールみたいな感じ。今回のアルバムのクリエイティヴ・ディレクターと、映画の話をしていたら盛り上がって、その世界を再現したようなヴィジュアルにしようという話になって。ヴィデオはファニーだけど悲劇的、好きにはなれないんだけど何故か同情できる感じを表現できたと思う。ディープでキャッチーな内容になったと思うよ」





━━また、アッシュ・ウォーカーとのコラボ曲「Automaton」も先日発表されました。


オスカー「アッシュ・ウォーカーとは、以前から顔見知りではあったんだけど、ロックダウンの影響でトラックのやりとりをしていくうちに意気投合して、今では素晴らしい友人になったんだ。アッシュも僕もレゲエやダブが好きで、そういう話をしていくうちに自然と曲が完成していったという感じ。楽曲のイメージはサイボーグ人間というか、オートメーション化されていながらも感情の一部が残っているキャラクターの疎外感を表現したんだ」


━━次はレゲエ・アルバムを制作するのですか?


オスカー「それはどうだろう? どうなるかわからないけれど、イギリスではレゲエやダブは昔から人気で、自分もそれを聴いて育ってきたから、確実に影響がある。だからと言って、レゲエ・アルバムを作るとは限らない。だけど、コラボする相手によって、そういう音になる可能性はあるね」


━━では実際に、現在進行しているプロジェクトはありますか?


オスカー「いろんなプロジェクトが進行中だ。『The Spoon』の延長にある作品も手がけているし、まったく異なるベクトルのものにも取り組んでいるし、とにかくたくさんのアイディアがある」







━━現在のロンドンの音楽シーンは?どんなムーブメントが巻き起こっているのでしょう?


オスカー「ロンドンの音楽シーンは、それぞれがお互いをリスペクトしあいながら発展させようと、みんな一致団結している。とても健全なシーンだと思う。また、イギリスはこれまでたくさんの音楽が生まれた場所だから、さまざまな世代のミュージシャンがいて、年代を超えたセッションもたくさん。実際、僕の作品にも90年代を中心に活躍したアシッド・ジャズ・グループであるガリアーノのパーカッショニストの方が、参加してくださったり。縦と横のつながりがフラットにある。また、ロンドンの街の雰囲気もいろんな文化や概念がクロスオーヴァーしているから、常に面白いものが生まれているんだ」


━━オススメのロンドンのイベントなどがあったら教えてください。


オスカー「イースト・ロンドンにあるNT’S Loftというクラブの水曜と木曜におこなわれるジャム・セッション、またColour Factoryで月曜に開催されている“Orii Jam”というパーティ、Matchstick Piehouseで木曜に開催される『Steamdown』もおすすめ。また、老舗的なJazz CafeやEartHでもいいイベントをやっているよ」







photography Satomi Yamauchi(https://www.instagram.com/satomi_yamauchi/)
text Takahisa Matsunaga


Oscar Jerome
『The Spoon』
配信中
https://oscarjerome.orcd.co/bio


イギリス東部、ノーフォーク出身。サウス・ロンドンを拠点とするギタリスト兼ソングライター。トム・ミッシュも学んだトリニティ音楽カレッジを卒業、2019年には、カマシ・ワシントンのUKツアーのサポートアクトを務め、翌年にアルバム『Breathe Deep』でデビュー。またステラ・マッカートニーのキャンペーン・モデルに起用されたりなど、ファッション界でも注目。









―We saw your show on Friday and the festival. We loved the jam session. What was your impression of the Japanese audience?


Oscar : I thought they were amazing. They listen so much, they don’t talk, they are with you all the time. You can feel a very strong appreciation for art here which I love.


―You had some improvisations in the show. Is it something you consciously do for live shows?


Oscar : All of my songs I write them with the possibility of improvising. I like the live experience to be different from the records. I don’t want to keep playing the same thing over and over again. I come from a jazz background, and I played with amazing musicians. I change the musicians I play with and I want their character to come out in the music. I think it’s exciting for the audience to come and know that you are getting something one of a kind.


―When recording an album or composition do you see yourself more of a jazz approach of capturing a moment, rather than a singer-songwriter approach where they pursue one style.


Oscar : I usually produce my song on production software and write all the parts to make the full track. Only after that, did we go to the studio with a few musicians to record. We might practice and develop the song with the musicians, but it is usually a planned and written piece with sections that I can go to different places live.







―What was the theme or focus for the album you released last year, “The Spoon”.


Oscar : “The Spoon” was definitely about the personal journey I was going on. It goes from being in a sad, low place, with some heartbreak. Then it goes to a place with more anger, looking outward at the world, feeling quite trapped. Afterwards, it goes into more acceptance and understanding. Trying to understand myself and get to a calm place.


―With a mix of your jazz and hip-hop groove influences, we can hear that personal journey musically. We felt that your musical journey is in cooperated with your music as well.


Oscar : I want to open my audience to many different styles. For “The Spoon” I was listening to a lot of The Prince, which definitely had an influence. There are more rocky, punk influences in there which I have not explored so much. But it’s been a big part of my musical journey especially when I was younger. There is some West African and Latin American music with soul and jazz. I don’t think about it too much. I just love music so I want to express it in every way I can.





――Your song, “Berlin 1” had that dynamic music vibe, we love it.


Oscar : I wanted to create a very infectious groove. Something that could get you into a meditative state but also have strong emotions as well, quite heavy ones. That song was definitely influenced by Prince and a bit of Michael Jackson. The “Controversy” was an album that I listened to a lot as a kid. I wanted it to be a chance for me to explore vocals a bit more. Most people know me as a guitarist. I used to always tell people I was a guitarist. I would never say I was a singer. That was just a mental headspace I struggled with. I was like “In this song I am going to go crazy on the vocals” and now I put my guitar down at lives and sing. That’s something I never did before. Now I realized it is a way to open up and connect with the audience more.


―― We loved the music video for that song. You mentioned Prince and Michael Jackson and styled with the 50s-60s suits. What was your vision for these visuals?


Oscar : The vision for this video was this character, his name is Jerry. Jerry is a businessman from New Jersey. He is influenced by the Sopranos, not gangsters, Christian Bale and American Psycho that kind of thing. The first photoshoot we did was with Malcom Yaeng, he is the creative director for the record. He wanted to recreate the image of Christian Bale with the chainsaw. We wanted to explore this character more so we went to Berlin to film. Jerry is supposed to be a funny tragic character, someone you hate but also care about. I wanted to explore putting humour and deep emotion together for this video.


―It was a great video.


Oscar : The director of the video was Antoine Thomas-Sturge. He’s an amazing dancer as well, he danced in my video for “Someone for Someone”. He filmed and directed the video with me and Malcom Yaeng.





ーLast month you released “Automaton” with Ash Walker. It sounds very different from what you do, what was the vision behind that?


Oscar : Ash is a good friend of mine. He just sent me the track with no vocals on it. He knows I love reggae and dub and he does also. It was during the lockdown and he sent me the track and we had a long conversation about life. I didn’t know him that well then, and it was really helpful at that time being isolated. The song just flowed out.
I had this idea of this cyborg, automated man feeling misunderstood, like an outsider. So I wanted to create a story about him. In the vocal style of old reggae music.


―Do you think you will be exploring more, reggae and dub music?


Oscar : I don’t know, maybe. I listen to it a lot and I grew up listening to it. Reggae in the UK is big and a lot of that music developed within the UK. There is an influence of that in my music now. It’s like bass, dub style in some of the tracks. I don’t think I will be making reggae music but I’ve been playing with a lot of artists that play that kind of music like Joe Armon Jones.


―Do you already have ideas for your next project?


Oscar : Yes, I have made a lot of music already. I’ve been writing and producing more. Some is in the world of “The Spoon”, and some other is quite different. There is a lot of music that is ready to go.







―There is a lot of music coming out of London, not just in the jazz scene. How do you see the current music scenes, in London?


Oscar : I think what is really beautiful about the music scene in London is that everybody is very supportive of each other. We all play in each other’s projects, we are friends, and there is a lot of cross-pollination in this scene. There is a really rich music history in London, it’s also been a place where great international artists come from. We definitely have connections with the older generation, like the percussionist who plays on “The Spoon”. Crispin Robinson, he played a lot in the acid jazz stuff, he plays in the band Galliano. He didn’t perform with us this time.

Also the big mixture of cultures, London is very unique in the way that people from different places are around each other a lot. It’s less segregated than a lot of other cities. In that way you get more styles mixing together, it’s really beautiful.


―Are there any bars or clubs you recommend for the music?


Oscar : Yes, you should go to NT’s loft. That’s on a Wednesday and Thursday. They have a jam session, and lots of people I know play music there. Really great place to hear music. Also, Orii Jam at the venue called Color Factory. This one is on every Monday. There is also Steamdown, an event at Matchstick Piehouse which is in Deptford, South London. Really great place and it’s on Wednesday as well.
There are legendary venues and jazz cafes. Village Underground has a lot of good events. There is also a venue called EartH in Hackney and they do a lot of good events there.







photography Satomi Yamauchi(https://www.instagram.com/satomi_yamauchi/)
text Takahisa Matsuanaga

関連記事のまとめはこちら


https://www.neol.jp/music-2/

この記事に関連するニュース

トピックスRSS

ランキング

記事ミッション中・・・

10秒滞在

記事にリアクションする

記事ミッション中・・・

10秒滞在

記事にリアクションする

デイリー: 参加する
ウィークリー: 参加する
マンスリー: 参加する
10秒滞在

記事にリアクションする

次の記事を探す

エラーが発生しました

ページを再読み込みして
ください