1. トップ
  2. 新着ニュース
  3. ライフ
  4. ライフ総合

アイスエイジ『Beyondless』来日インタビュー“アルバムを出すごとにどんどんタブーを外していってるような気がする”/Interview with Iceage about “Beyondless”

NeoL / 2019年8月2日 21時0分

アイスエイジ『Beyondless』来日インタビュー“アルバムを出すごとにどんどんタブーを外していってるような気がする”/Interview with Iceage about “Beyondless”



昨年開催された自主企画「Opening Nights」に続き、最新アルバム『Beyondless』のリリース後初となる来日公演を行なったアイスエイジ。この一年強の間、ほぼ途切れることなくライヴをこなしてきたかれらだが、直近のツアーからバンドは新ギタリストのキャスパー・モリーラを加えた5人編成に変更。それに伴いバンドが新たなモードを迎えていることを、この日のパフォーマンスは言外に示すものだったように思う。その公演当日、キャスパーを含めたメンバー全員に、改めて『Beyondless』を振り返ってもらいつつ、最近のトピックについてざっくばらんに語ってもらった。(→ in English)



――日本に来る前に韓国のフェスに出演されたそうですね。


ヤコブ・プレス「すごく面白かったよ。DMZ Peace Trainっていうんだけど、北朝鮮との軍事境界線で開かれるフェスで。僕達の誰もどんなフェスなのかイメージすらできない状態のまま会場入りしたんだ」


エリアス・ベンダー・ロネンフェルト「それに北と南の平和を願う祭典っていうコンセプトがすごく美しいよね。境界線を訪問したっていうことだけでも、すごく特別な経験になった。北朝鮮ってニュースで見るだけで謎に包まれてるところだし、今回参加できて本当によかったよ」


――やってて普段のフェスとは違う感覚がありましたか。


エリアス「ステージ脇で兵士が銃を構えて待機していたり、最初は緊張感ある雰囲気なのかなと思ってたけど、全然違っていた。すごくピースフルで穏やかな雰囲気で、韓国の兵士もステージを見学したり韓国焼酎を飲んだりしてて、思った以上に自由でポジティヴなバイブスに包まれてたんだ」


ダン・ニールセン「それと韓国のお客さんが最高だったよね。韓国で初めてのライヴだったけど、たくさんのお客さんが集まってくれて、しかもみんなすごく盛り上がってくれて、よかったよ」


――開催の主旨に賛同して出演を決めたんですか。


ヤコブ「いや、最初向こうからオファーがあって、それで初めてこういうフェスがあることを知ったんだ。それで調べていくうちに、なるほど面白そうだなって」


ヨハン・ ヴィト「韓国にそんなフェスがあるってことも知らなかったけど、調べてみたら『へえ!』って」












――この前バンドのInstagramで、先日コペンハーゲンで開かれた反ファシストのデモに警察が介入したことへの抗議のメッセージをアップされていましたよね。


エリアス「ヨーロッパというか、デンマークでは新たに極右派が台頭していて。前時代的なマインドと思考回路で移民政策に大反対していて、ありとあらゆる場面で問題を巻き起こしてるんだけど、それが最近になってますます悪化しているように思えてね。自分達からも何かしら声を発しなくちゃって思ったんだ」


――最近デンマークの選挙についての報道を見たのですが、いわゆる左派の政党も移民政策に反対の立場を取らないと支持が得られない状況にあるとか。


エリアス「どの政党のことだろう?」


――いわゆる中道左派っていわれる人達ですね。


ヤコブ「それも今では結構右寄りだよね」


ダン「ただ、どんなに左寄りだとしても、あくまでも少数派なので、単独だけでは国会で議席数を取れないから、どこかの政党と徒党を組まなくちゃいけないんだ。そうなると、当選するために中道に寄せてきたりするわけで」


エリアス「中道左派も投票数を獲得したいがためにどんどん移民政策に反対する方向に傾いているしね」







――今話してくれた保守的な空気の高まりへの危機感というのは、若い世代のバンドの間でも共有されている感じなのでしょうか。


ヨハン「もちろん、だって無視できないからね」


エリアス「コペンハーゲンにいる友達もだいたい僕達と同じ考え方なんだ。そういう保守的な意見って、デンマークでも小さな町を中心に起きてることで」


ダン「そう、地方とか田舎のほうとかね。デンマークの中心とはわりと離れたところで、新聞で報道される右翼寄りの意見を鵜呑みにして、移民がいかに危険な存在かってことをすっかり信じ込まされて、それで移民は全部排除という右翼寄りの政党に投票してしまう」


エリアス「自分とダンは地元が一緒なんだけど、住んでるところのすぐそばが移民が多く暮らしている地域で、どんな暮らしぶりをしてるかも身近で見てきてるから、全然わけのわからない存在でもないし、危険な存在じゃないことを知ってる。普通に移民の友達とかもいたしね。ただ、もし地方の田舎町に暮らしてて、そうした移民の暮らしぶりを知らないまま、ただメディアのニュースだけを見てたら、移民は怖い存在だって洗脳されてたかもしれないよ」


――〈Posh Isolation〉の設立者であるクリスチャン・スタッドスゴーアも関わるプロジェクト「The Empire Line」のメンバーが、デモに参加して拘束されたというニュースも聞きました。


エリアス「拘束されたのは僕達の共通の友人でもある。その彼が自分はやってもいない罪で拘束されてしまったんだ」







――『Beyondless』に収録された“Hurrah”では、国のためではなく生きるために戦わなくてはいけない兵士の気持ちが歌われています。今こうして世界中で緊張感が高まっている中で、あの曲について改めて思うことはありますか。


エリアス「あの曲のメッセージや存在意義みたいなものは、昔も今も変わりないんじゃないかな。あの曲を書いてる当時から、すでに世界的に緊張状態にあったわけだし。それに影響された部分もあるんだろうけど、あの曲は必ずしも今この瞬間だけに起きている現実ではなくて、世界で昔から起きていることだからね」


――その緊張感は、アルバムがリリースされた時点からさらに高まっていると感じませんか。


エリアス「うん、たしかにそれはある」


――『Beyondless』というアルバムについては、今振り返って何か思うところはありますか。


ヤコブ「いや、過去を振り返るよりも未来を向いてるほうだから」


ヨハン「あんまり過去の作品って振り返ったりしないよね。それよりも先のことについて考えてる」


ダン「ただ、去年1年間ずっとツアーをしながら、ライヴやお客さんとのコミュニケーションを通して、曲についてより理解が深まったし、また違った見方が生まれたりして。オーディエンスとの関わりもあるし、曲との関係性が変わってきたのはあるよね」


――去年のリリース・タイミングのインタヴューでは、湧き上がるアイデアをまとめるのが大変でレコーディングは混沌としていた、と話していたので、時間がたって冷静に振り返ることができる部分もあるのかな、と思ったのですが。


エリアス「というか、そもそもアルバムが完成してから一度も聴いてないかもしれない。ライヴではさんざん演奏してるけど」


ヤコブ「今だって全然落ち着いてなんかないし、混沌としてるよ」


――バンドとしては次のモードに向かっている感じですか。


エリアス「そうだね」







――去年の年末にリリースした“Balm of Gilead”は新しい曲なんですか。


ダン「『Beyondless』と同じ時期に書いた曲なんだけど、アルバムには入ってないから、ああいう形でリリースすることになったんだ」


ヤコブ「B面みたいな曲だよね」


――ちなみに、最近のバンド内でのトピックや個人的にチェックしていることって何かありますか。音楽以外でもなんでも。


ヨハン「去年1年間ずっとツアーしてて、ほとんど家を空けてたから、ライヴ以外のことをする時間がほとんどなくて」


ダン「ただレコード漁りとかは好きだしね。そう言えば、ちょっと前にヨハンがNetflixで日本のヤクザ映画を見つけて興奮してなかったっけ?」


ヨハン「いや、たまたま見つけただけで、まだ観てないんだけど(笑)、結構昔の映画でサニー・チバのシリーズで」


ヤコブ「とにかくツアーをして新しい世界に触れるのが一番刺激的で楽しかったよ」


――音楽でよかったものは何かありますか。


ダン「このツアー中にヘッドフォンをなくしたから、最近は音楽を聴いてないんだ(笑)」


ヤコブ「ここ何日かで聴いてるのはアルゼンチン・タンゴのアルバムで、たしかアストル・ピアソラっていう人だったんだけど、すごくいいよ」


エリアス「あとはタイでライヴをやったときに、向こうの伝統的な音楽に触れる機会があって、家に帰ったらチェックしてみたいな」







――アイスエイジの音楽制作って、外からの影響を自分なりに消化して吐き出す感じなのか、それとも外からの影響を遮断して自分の中から湧き起こってくるものを形にする感じなのか、どっちに近いですか。


ダン「どっちもあるよね」


エリアス「外にあるものを取り込んで、それをいったん自分の中で消化してから、出すという」


――そういう意味で、『Beyondless』のキーとなった要素を挙げるとするなら?


エリアス「それを具体的にって言われると難しい(笑)」


――わかりました(笑)。では、新たに加入したキャスパーに、自己紹介してもらっていいですか。


キャスパー「えーっと、キャスパー・モリーラです。半年前に加入したけど、メンバーとは昔からの付き合いで。もともとはコペンハーゲンで別のバンドをやってて」


エリアス「そう、レス・ウィンっていうんだ。オススメだから(笑)」


キャスパー「うん(笑)。来年の始めにはアルバムも出る予定なんでよろしく(笑)。それとフラメンコ・ギターが好きで」


エリアス「キャスパーはフラメンコ音楽に詳しいから、いろいろ紹介してもらってるよ」


キャスパー「自分はスペイン人とのハーフだから、昔から自然にフラメンコ音楽に親しんでてね。あとは美しい音楽を奏でることが何よりも好きなんで(笑)、それでこのバンドに加入することになったんだ」


――キャスパーに声をかけた理由は?


ジェイコブ「前々から2人目のギタリストを入れようという話になっていて、そしたらキャスパー以外にはいないって感じだったんだ」







――去年、「Opening Nights」で来日した際にはフラワーアーティストの東信さんと“Under The Sun”のインスタレーション映像を制作されましたが、ああいった形で現地のアーティストとコラボレーションする予定は何かありますか。


ダン「東さんと一緒にやったときには、他にもいろんなアーティストと並行でコラボレーションしてたからね」


ヤコブ「総勢30人のアーティストとコラボレーションして」


ダン「だから常にいろんなアーティストとコラボレーションしてるよ」


エリアス「“Pain Killer”のアニメーションはモーティス・スタジオ(Mortis Studio)とのコラボレーションだしね」


――いろいろな場所をツアーで訪れていますが、とくに印象に残っている現地のカルチャーはありますか。


エリアス「ツアーしてるとなかなか難しいよね。ライヴで自分の演奏を聴くのでいっぱいになっちゃって。ただツアー中に若手のアーティストに会ったりするんで、いろいろ教えてもらったりはしてる。この間も韓国でインドネシア人に会って、向こうのシーンについて紹介してもらったりしたから今度チェックしに行こうと思ってる」


――そういえば最近のバンドのInstagramで、ボクサーと一緒に写っている写真がありましたね。


ダン「バンコク滞在中に、現地で昔からあるムエイタイの格闘場に行って試合観戦したんだけど、喫煙所で若手選手を担当してるトレーナーと仲良くなって。『よかったら、うちの父親が試合に出るからリング脇で観戦していきなよ』って言われて、リング脇で試合観戦させてもらって。その後、そのお父さんと一緒に写真を撮ってもらったんだよ」


エリアス「リング脇でトレーナーと一緒になって叫んでね」


――逆に、最近のコペンハーゲンのシーンはどうですか。


ヤコブ「そもそもツアーでコペンハーゲンで過ごしている時間が少ないから、最新のシーンをチェックしてるヒマがないんだけど、いつも何かしら面白いプロジェクトなりバンドなりは起こってる印象はあるけどな。ただ実際にどうなってるのか、正直自分にもよくわかってなくて。それと地元に帰ったら帰ったで、今度は自分のやりたいことを集中してやってる感じ」







――世界的に注目を集めた結果、良くも悪くも変わってしまった部分があるかと思いますが、その辺りについて思うところはありますか。


エリアス「というか、注目されたときにどう対処するかってことじゃないかと思う。自分達も一時期ハイプ扱いで注目されたけど、あくまでも一過性のもので、いつまでも続くものじゃないことを知ってたからね。他の人達が自分達のことを持ち上げようとこき下ろそうと、あくまでも自分達の気持ちに従って行動してきた。だから注目されたからって別にどうってことはないよ」


ヨハン「そうだね。一番最初に注目されたとき、調子に乗ったりしなかったのがよかったよね。1回そのループにハマっちゃうと、一生調子に乗り続けたまんまになっちゃうから」


――アイスエイジにとってタブーはありますか。


ダン「いや、アルバムを出すごとにどんどんタブーを外していってるような気がする。だからタブーはもしかしてないのかもしれない」


エリアス「うん、自分達のまわりにある垣根をどんどん打ち破っていってるような気がするし、そうすることによってバンドとしての可能性がどんどん広がっていってるような気がするね」


photography Takayuki Okada
text Junnosuke Amai






Iceage
『Beyondless』

Now On Sale
(MATADOR / BEAT RECORDS)


[ご購入はこちら]
BEATINK: http://www.beatink.com/products/detail.php?product_id=9438
amazon: https://www.amazon.co.jp/dp/B07B8VR1BF/
tower records: http://tower.jp/item/4696669
hmv: https://bit.ly/2IMvZ26
iTunes: https://geo.itunes.apple.com/jp/album/beyondless/1349318425?app=itunes
Apple Music: https://geo.itunes.apple.com/jp/album/beyondless/1349318425?mt=1&app=music





(This interview is available in English)






ーー We want to ask how the band is doing, an update.You guys were playing in Korea before this, how was that?


Jakob: Interesting. We played the DMZ peace training festival which is a festival on the border to North Korea. I don’t think any of us had any idea what to expect from it.


Elias: It was less tense than we imagined, the sight of the festival was about 4 km from the actual border. Even though we had a military presence, it was a very beautiful celebration for the cause of peace between north and south and interesting to be so close to the north korean border because you hear much about it on the news being slightly demystified. We were happy to be part of the cause.


ーー So playing that festival, did you guys have different expectations than playing at normal festivals? Did something feel different playing there?


Elias: Definitely, I thought it was going to be like guys with machine guns at the side of the stage and more for a dangerous field. It was very loose and very positive. The south koreans soldiers were watching the shows and drinking soju and yeah… it was a lot more free and more of a positive vibe than I had expected.


ーーAnyone else?


Dan: Yeah. We were just surprised that everyone was having a very good time. The Korean crowd were amazing too. A lot of people showed up and were into, it seemed like.


ーーWere you guys offered this festival or did you guys want to play in it ? How did that come about?


Jakob: We got the offer and I think that’s how we found out about the festival. Once we found out about the festival, of course we were interested. It was in South Korea and so we looked it up and then oh...


ーーSo you guys didn’t know what it was at first.


Johan: Yeah.












ーーSo in May, you guys posted something on instagram about an anti fascist movement which took place in Copenhagen. Is that kind of political messaging something that is tied closely to the band or ...


Elias: In Europe and in Denmark, there is a rise in extreme right wing that is very anti immigration, very backwards spoken and that has caused for a lot of trouble and riots lately. It’s just gotten worst and we just thought we had to take a stand.


ーー We were following the politics in Denmark, and heard that the center left people can’t get enough support unless they support the immigrants and have very strong opinions ...


Dan: The center left have become more right and the danish system works in a way that, even if you vote for a far left party, that party will not get enough votes to go into parliament by themselves so...the parties have to team up with each other. The left party is going to have to team up with the center left parties in order to get into parliament.


Elias: The center left have gotten more anti- immigration and the whole thing has shifted a little and a little too much to a direction that we don’t really appreciate.







ーーAre you guys all aware of that kind of weird tension between the right and the left and the center left with even the young people like your band members and other musicians. Are they all aware of …


Johan: Yeah, we can’t really ignore it.


Elias: All of my friends are pretty much on the same page and most of these tendencies happen in like small towns within Denmark.


Dan: You would have the people in the countryside in Denmark, the mainland Denmark and you have some terrible right wing newspapers that put out news about refugees and showing people how scary it is and how dangerous those people are and people who read that will all end up voting for right wing parties at most and just send all of the immigrants home.


Elias: Me and Dan grew up near Copenhagen in Denmark and not being afraid of it, it’s not some mystical threat because you have friends there who are immigrants, but if you are in a small town and you hear about the media and you get a false portrait that paints a picture that is a bit more threatening than the reality.


ーーSo ‘posh isolation’, the leader,


Elias: It’s run by guys called Christian Stadsgaard and Loke Rahbek.


ーーSo I guess he is the co-founder. One of the members was part of the riot and he got taken away or something ?


Elias: No no. He’s a mutual friend and it doesn’t really matter what his name is but, our mutual friend is currently being held in custody for something he didn’t do.







ーー You have a song called ‘hurrah’ and you are singing about the soldiers and saying don’t fight for the country and ‘fight for your life’, ‘fight to live’. Now that there is a lot of tension in the world and you are playing at these DMZ areas. Does that song kind of have anything meaningful to you ?


Elias: I mean, it has the same meaning as it had under the writing of it because at the time of writing it, the tendencies of the world right now are still present. So it’s definitely, I mean I don’t think that song is partial to the now, I think it’s a universal reality because Europe is always up to war compared to Ukraine. and that is what influenced the writing of that song now compared to another time.


ーー Do you think that that tension has become worse in the past year?


Elias: Yes.


ーー The album has been out for about a year and I think we interviewed you guys when you came to Japan last time. So now that the album’s been out for a year, whilst touring and supporting the album any new realizations, any new ideas that came about the album?


Jakob: I think we tend to move forward, rather than backwards so we are concentrating on new stuff . We don’t really reflect too much on the past outputs but it’s been good to tour so much for the past year and get to know the songs that you have created. You get a new relationship towards the songs, the audience and the communication of the songs. You come to understand what kind of sole purpose your songs have.


ーーSo when we asked you about the album last year, you guys were saying that it was in a chaos and you had a lot ideas that you had to put together. It’s been a year after that so maybe you had time to kind of settle down and digest the album.


Elias: I hadn’t listened to the album until we put it out and performed the songs live so we are really just more concerned about the next step.


Jakob: Also I don’t feel any less chaotic now than I did a year ago.


ーー So I guess, as a band you guys are moving on to the next stage?


Elias: Yes.







ーー"Balm of Gilead" is that one of your new songs that you had recorded?


Dan: It’s one of the songs that we recorded doing before for the album and it ended up not making it on the album so we put it out afterwards.


ーーSo we now want to ask you some casual questions like what the band is up to. So is there anything that you guys are interest in lately? Better if it’s music related but it can be anything.


Johan: I mean we’ve been touring so much for the past year that we haven’t had much time at home to be up to much rather than playing shows but Yohan was excited about the selection of yakuza films on netflix. We always try to check out new music, read books and watch movies and stuff like that. We get excited seeing the world.


Dan: Any new records that you found or any good yakuza films that you saw and enjoyed?


Johan: I haven’t started watching them yet but (laughs). There are some classics by Chiba Shinichi.


ーー Any good records?


Dan: I lost headphones on this tour so I haven’t been able to check out new stuff on this tour. And I broke my phone so…


Jakob: For a couple of days, I’ve been listening to an argentinian tango album by a guy that makes some very dynamic dramatic dirty tango. Actually in Bangkok, they were playing some traditional Thai music so I’m excited to check out the music in that area out.







ーー So when IceAge is making music, do you guys take a lot of external stimulants, inspirations and kind of use them as music or more from something that is inside…?


Elias: It’s kind of a combination. The external comes inside and then digested and comes out again. It’s more like a circular kind of thing.


ーー What were the key elements that became the music on beyondless?


Elias: I don’t know (laughs)


ーー So, Casper can you introduce yourself to the Japanese fans, tell us about your background and about how you joined the band?


Casper: So my name is Casper. Well I joined the group half a year ago, we’ve known each other for several years and I still play in another band in a Copenhagen based band ‘less win”...We’re releasing a new album next year, early 2020. Regarding interests, my favourite interest is playing flamenco guitar.


Elias: Casper has gotten us into a lot of flamenco guitar singers this year.


Casper: I’m half Spanish so I guess it come from there. I love playing beautiful music and that’s why I joined.


ーー What was the reason why you asked Casper to join the band?


Jakob: We’d been talking about getting a second guitarist for a while and I think we all agreed that he was the only one who was capable, so I guess that’s why.







ーー So when you guys came to Japan, you guys collaborated with Azuma for the flowers and that was very interesting because you guys are indie and he is also an independent artist. Any other collaborations that you have done before with other artists?


Dan: Not in a similar way but when we did it with Azuma, we were in the middle of doing a collaboration with a bunch of artists, like 30 different artists and we have collaborated with people before and we always try to do collaborations with people.


Elias: Our music video ‘painkiller’ was done by an animation studio called ‘Maltese’.


ーー So you’ve been travelling around the world and checking out a lot of local music and local music scenes. Any particular scene that was interesting?


Elias: It’s kind of difficult because usually we don’t really have a lot of off time and you are usually at your own show but you meet young musicians and stuff and hear from people around. We met this indonesian guy in Korea and he told us about the music scene there and it sounds really interesting so I would like to go there yeah...


ーー On instagram, there was a photo of you guys with a boxer. How did that happen?


Dan: We went to one of the old muay thai stadiums and saw a bunch of fights there. When we were outside smoking, we met one of the younger boxers and he said “hey if you guys want to, come and stay with us when my father is fighting” and we met the father so we took a photo with him.


Elias: We were at the ringside yelling, with the trainer and the crowd.



ーー Has the scene in Copenhagen, I mean we get some information about it but has anything changed?


I mean we don’t get to spend much time in copenhagen either, so it’s hard to really keep up. There’s always stuff going on. There’s new projects and new bands starting. Honestly I haven’t been able to keep much up with it. Whenever I’m home, I’m doing my own thing with these guys and so.







ーーThe Copenhagen scene is getting a lot of attention and sometimes when a scene gets that much hype it’s not so good. It’s starts to die and get saturated. Have you noticed anything like that?


Jakob: I think, a lot of time it depends on how you treat the attention that it gets. I think we were a very hyped band at some point. But if don’t take that too much in, it’s not going to affect you in the same way so I think we don’t pay too much attention to what people say about us, we just do what we feel like doing and it never really affected us too much.


ーーDo the others feel the same way?


Johan: Yeah. I feel like part of the original wave of attention we got so much for not trying to suck up or reach for all kinds of stuff and I mean, once you buy into that game you kind of destroy the edgier side.


ーーFor "Beyondless", you guys said that you guys had a lot of ideas that were flowing out to put into one album. So is there anything on the other hand that you shouldn’t do as IceAge, that is taboo ?


Elias: I think we are restricting ourselves less and less for every album we do so not really to be honest. For every single album you do, we try and push the boundaries further and further away. We don’t really have any rules.





photography Takayuki Okada
text Junnosuke Amai

関連記事のまとめはこちら


https://www.neol.jp/music-2/

この記事に関連するニュース

トピックスRSS

ランキング

記事ミッション中・・・

10秒滞在

記事にリアクションする

記事ミッション中・・・

10秒滞在

記事にリアクションする

デイリー: 参加する
ウィークリー: 参加する
マンスリー: 参加する
10秒滞在

記事にリアクションする

次の記事を探す

エラーが発生しました

ページを再読み込みして
ください