1. トップ
  2. 新着ニュース
  3. ライフ
  4. ライフ総合

.nl issue: このステージに立つには、誰もが偽りのない本当の自分を見せなければならない。複合的な芸術施設であるThe Performance Barインタビュー/Interview with Daniel van den Broeke, founder of the Performance Bar.

NeoL / 2020年3月24日 17時0分

.nl issue: このステージに立つには、誰もが偽りのない本当の自分を見せなければならない。複合的な芸術施設であるThe Performance Barインタビュー/Interview with Daniel van den Broeke, founder of the Performance Bar.

Photo by Iris Bergman


オランダのクリエティヴ業界を盛り上げているアーティスト11人を取り上げる「.nl Issue」特集。近年、多くの国が国境を閉鎖しナショナリズムが高まり、世界共通の言語でもあるアートを通して団結することが以前よりも重要となってきている。NeoLでは、現在の状況と予測不可能な未来のために、議論ができる空間を様々な形で人々に提供するアーティストやアクティビストへのインタビューに取り組み続けている。本特集では、限界に挑み続け、フロントランナーとして走るオランダに在住するアーティストを紹介し、国の魅力についてはもちろん、今現在の環境、社会構成、政治などの問題を乗り越えるために必要とされる緊急性と行動力を喚起したい。
劇場やアート、ダイニング、エンターテインメントの複合的な芸術施設であるThe Performance Bar。特徴的なのは、あらゆる芸術表現の境界をなくし、テーマや形態が変化し続けている点だ。スマホ使用禁止のルールを設けるなどして、自分を自由に解き放ってもらうための環境作りは、いまの社会にとって重要な発想であると言える。設立者のDaniel van den Broeke と Florian Borstlapは、以前開催したワイルドなパーティーで大忙しの現代人を魅了したことでも知られている。そんな彼らに4周年を迎えたThe Performance Barの誕生秘話からそのコンセプト、また今取り組んでいるプロジェクトについて話を聞いた。(→ in English)


ーーThe Performance Barは、劇場とアート、ダイニングとエンターテイメントが融合したバーです。このアイデアは、どこから浮かんだのですか?


Daniel「florian と私があるフェスティバルで、6日間テントを使える機会を頂いたことがあったのですが、そこでcafe eekという名前でバーをやったのが一番の始まりですね。その当時は、予算がなかったのでインターネットでタダで貰えるものを探しだして、バスタブとオルガンと木材を使ってバーを作りました。小さいテントで変なことしてる人たちがいるって聞きつけてたくさんの人が来てくれて、結果的に6日間すごくうまく行きました。でも、それが終わった後、自分たちがめちゃめちゃこのバーが好きだってことに気づきました。そこで、フェスで使っていた素材の質が低く、もう一度バーを組み立てることは無理だったので、その素材の資金集めとしてクラウドファンディングを始めました。ちょうど同時期に偶然WORMのディレクターと話す機会があって、空きのスペースがあると聞いたんです。そこで、僕は彼にバーのことを提案すると、彼はokを出してくれてThe Performance Barが実現したのです。今年で4年になります」


ーーThe Performance Barで、パフォーマンスをしたい人は、ウェブサイトを通じて申し込みができるそうですね。


Daniel「そうです。The Performance Barのステージに立つには、誰もが偽りのない本当の自分を見せなければならないので、そのようなことができるパフォーマーを理想としています。もちろん様々な理由があるとは思いますが、私たちのステージに立ちたいパフォーマーというのは、社会的な経験を求めている人が多いと思います。そのような人が集まった環境なので、うちにはシリアスな雰囲気があまりありません。だから、お客さんとパフォーマーが直接繋がることができ、たくさんの反応が自然に湧き出てくるのです」





Photo by Iris Bergman





Photo by Iris Bergman



ーーでは今までの中で、印象的だったパフォーマンスはありますか?


Daniel「正直毎週、圧倒されてますね。でも、お客さんだった人がボランティアでパフォーマーをやったときはすごく感動しました。彼女はすごく興奮していたし、その友達たちもサポートしてあげていました。私にとって、その人の内側で秘めている何かを、初めて外側に表現できた瞬間というのはすごく美しいものだと思うんですよ。また、その場にいる人が皆同じ気持ちで、パフォーマーにエネルギーを送っている状態が作れているというのは素晴らしいことだと思います。そこにいる全ての人が、観客というだけでなく、そのパフォーマンスの一部であるのです」



ーー携帯の使用禁止のポリシーに厳しいと伺いました。このポリシーによって、他のバーと比べて、人々の振る舞いに関して何か変わったことはありますか?


Daniel「かなり違うと思います。携帯を見てしまうと、その場の雰囲気に完全に浸ることはできないと思うので、このポリシーを掲げています。ですから、パフォーマンスバーでは、誰も下を向くことはありませんし、そのおかげで人々の間での直接的な交流の時間も長くなったと思います。実際、Facebookで、携帯使用禁止についてアンケートをとってみたら、90%の人が賛成と言ってくれました。やはり、たった1人のスマホいじりでも、その周りのたくさんの人の気持ちを不快にさせると思うんです。インスタを見てるとき、多くの人は、何か現実世界より面白いものがあると思って信じ込んでいるような気がします。あと、パフォーマンスを自分の目で見ないで、カメラで撮るのに夢中になっている人もいます。それって、すごく悲しいですよね」



ーーThe Performance Barでは協調性は必要なく、非同調性こそ新たな価値を作る、というように考えていらっしゃるように感じます。現実世界において、The Performance Barが既存の価値観や社会的構造を壊すことに貢献できると思いますか?


Daniel「そう思います。私たちは、このバーをマッサージの一種のような場所で、「ここは、本来のあなたを表現できる場所」とみなさんに説明しています。真面目な堅い仕事に就いてる人などいろんなタイプの人が来るのですが、「金曜日にリラックスできる場所があって助かる」と感謝されますよ。
その例の一つとして"Pas de Pantalon"という下着か裸がドレスコードのパーティーを開催しているのですが、このパーティは大人気で、チケットは必ず売り切れます。お客さんは、性的な行為なしでも官能的な気持ちになれて、精神的にとても解放されるようです。もちろん、トラブルを防ぐために、事前にそのパーティーの来場者にパーティに参加した理由を聞くなどして、かなり厳密なチェックを行い、それをクリアした人のみが入場できるような仕組みを作っています。こういうイベントを実現できてすごく幸せです。ですから、そういう意味では、外の世界へも影響を与えられているのではないかと思います。
また、個人的には、60年代のオランダの加熱したヒッピー運動に、ベビーブーム世代の私はかなり影響を受けたように思います。というのも、その当時の子供向けのテレビ番組も、アーティスティックで風変わりだったんです。そういう意味では、かなり幼い頃から、社会の規範にたいして既に立ち向かっていたのかもしれませんね」





Photo by Iris Bergman





Photo by Iris Bergman




ーーThe Performance Barは、アートセンターのWORMによる新たな取り組みでもあります。WORMは、ロッテルダムの前衛的なアートシーンを活性化させていると思いますか?


Daniel「そうですね。今はすごく重大な役割を持っていると思いますが、もともと、とても賢い数人がここにいる風変わりなアートやカルチャーシーンを重要視し、サポートして補助金を得るために尽力したことがWORMの始まりです。それが徐々に組織化して今では、近所に良いスペースを見つけられない全てのアーティストのための開放的なスペースになったのです。WORMは、あまり硬い雰囲気は無いし、やりたいことはなんでもできるので、これからもっと評価されるようになると思いますね。WORMの実験的な姿勢に私たちも助けられています」


ーーロッテルダムは、アンダーグラウンドシーンとアートシーンがオランダの他の都市と比べて非商業的だそうですね。ところが、高級化によってアンダーグラウンドシーンが衰えていると伺いました。このことについて、どのようにお考えですか?


Daniel「アンダーグラウンドシーンは、完全に衰えたと言えるでしょう。でも、活気ある若者が沢山いることは事実で、彼らは面白いことをたくさんしているようです。このバイブスは、どんどん活気付いていくと思いますが、カルチャーシーン自体は、依然として年の高い人々に支配されているように感じていて、正直これからどうなるかわかりませんね。高級化は、時に最悪の結果をもたらすこともあります。もし、The Performance Barの近くにマクドナルドができたら、わたしは多分泣きます。政府がこの問題の本質をしっかりと認識出来たら、状況が改善されると思いますね。というのも、政府は私たち一般市民に寄り添ったふりをするばかりで、いつも結局大きな機関にお金を全て渡してしまうんです」


ーーこれから、The Performance Barをどのような場所にしていきたいですか?


Daniel「"Pas de Pantalon"に取り組んでいる最中なので、あまり他のイベントを開催することはできないかもしれません。でも、4周年のパーティーを行う予定です。今週は、virtual performance barを行う予定で、内容としてはパフォーマーがデジタルアートなどのパフォーマンスをプラットフォーム上で行うというものです。日本人の方達にもぜひこのパーティに参加して欲しいです!これからもデジタルアートにこのスペースを活用して情熱を持って取り組んで行きたいですし、The Performance Barがいつか小さな宇宙船のような存在になるといいなと思います」


 
text Ayana Waki


Performance Bar
This transformable stage/bar blurs the boundaries between café and theatre, bar and stage, artist and audience. The Performance Bar presents all kinds of acts that span across the categories of art and entertainment.
https://www.performancebar.org/
https://www.instagram.com/theperformancebar/





Photo by Iris Bergman


Confronting social norms is what the Performance Bar does best by functioning as not only a bar but a space where borders between different artistic mediums become blurred, allowing materials and institutions to move fluidly between each other. This is not the first time that founders of this bar -Daniel van den Broeke and Florian Borstlap- made heads turn however; previously making headlines on newspapers for their wild parties that allowed the public to take a breather within their hectic schedules. It is safe to say that the Performance Bar has grown into a vital space for society to have a drink, put their phones down and let loose. They talk to me about the last four years they’ve had since its establishment and taking their presence online. (→ in English)


-Confronting social norms is what you guys do best by combining theatre, art, dining and entertainment but how did this concept of a bar that also functions as a place for theatre and entertainment come about?


Daniel: Florian and I were at a festival where we had the opportunity to run a tent there for 6 days.The name of the tent was cafe eek, but it didn’t have a bar so we were saying that maybe we should make one. We had no budget which is why we went to look on the internet to find things that we could get for free. The first thing we saw was a bathtub and an organ so we built a bar around it. After that, we found some wood and started building from there. For six days, it went really well. People started talking about this crazy little tent where these weird things would happen everyday. Never the same thing happened because we were improvising everyday. After that week, we realized how much we loved it. When we took it apart, we couldn’t put it back together again because the wood was low quality so we decided to crowd fund the money. By coincidence, I was talking to the director of WORM. He said to me that he had an open space which he showed me and I said to him, 'Hey man, I have a really good concept for this space.’ I told him about the bar and he asked me to send him a proposition. That was the moment when we realized that it was actually something that could become reality. We got a three months trial period and then it extended to a year. Now it has been four years.


- You have a strict no phone policy. How has this changed the way people behave in the performance bar compared to other bars do you think?


Daniel: I see that it makes all of the difference. At the performance bar, you don’t see people looking down. When people are looking at their phones, they cannot be fully immersed in the atmosphere of the space so in a sense we are forcing people to be in the moment. When people feel uncomfortable, you make them feel uncomfortable because they cannot revert to anything else. People tend to stay longer and interact with each other more as well. When you look at instagram, you always feel like there is something better going on somewhere else you know? Another thing is, some people just filmed the performances without looking at them properly. I think that’s a real pity because when that happens, you think ‘I’m filming it so I don’t have to look at it now.’ We put a poll on facebook whether or not we should ban phones in the bar and I think 90% said yes so that’s what we did and it has been like that, ever since.





Photo by Iris Bergman


-People can sign up through the website if they want to perform at the Performance Bar. Anybody who completely blew you away and gave an outstanding performance you had not expected?


Daniel: This is almost every week. Sometimes you see people do things for the first time. It is a beautiful experience to be in a bar where everyone carries the same tension together and puts their energy towards the performance happening in front of them. You are not only a spectator examining but you are also involved in the view of others.

A really beautiful moment was when one of our guests, who then became a volunteer turned into the performer of the night. She was really excited about it and her friends were there to support her. To me, when someone can finally express something that is bottled up inside them, is really beautiful. There is no faking here. You need to be real to be able to stand on that stage. We get a certain kind of performer who wants to entertain on our stage as well.


-Could you elaborate on what you mean by a certain performer?


Daniel: I think the performers who want to stand on our stage are looking for a very social experience. There are a bunch of reasons but you have really direct contact with the people. Because of the entourage, it is also less serious here. It is not a white cube. So you can really get more responses from the viewers.





Photo by Iris Bergman


-The performance bar believes strongly in non conformity. As nonconformity becomes the norm in the performance bar, how do you think the bar is helping the real world in breaking boundaries and social structures?


Daniel: During the 60s in the Netherlands, the hippie movement was huge and I think a lot of people have the fruit from that era. Me being a child of the baby boomer generation, I really had a lot of free influences. The childhood tv programs were super artistic and weird. I really feel like people with crazy and weird ideas were raised with this medium. So it really did influence me. In a sense, I was already confronting social norms from a very young age.

We describe this bar as sort of a massage. People come here saying ‘My boss was complaining, and I’ve been sitting in front of a desk all day.’ What we often try to show here is that there is more to you than you think and there are places where you can express yourself which is essentially here. We get people who have serious jobs that appreciate having a place they can come and relax on a Friday. We try to influence the outside world, in that sense. We have a party called Pas de Pantalon which is a party where everyone needs to come in their underwear or naked. It’s a really big success and it is always sold out. People tell me that it is really liberating to be in a space where one can be more sensual without being harassed. We have a super high standard so we double check the reason why you want to come to this party. Sometimes people get drunk but if something happens we talk about it right away and get things straight. I am really happy that we can do this. This bubble is not something that brews here but people can take their bubble somewhere else and it spreads. It is very real, things that happen here.





Photo by Iris Bergman


-The performance bar is an initiative under the art institution WORM. How did you think WORM has shaped Rotterdam as it plays a major role in the current avant garde art scene here?


Daniel: I know WORM from the start. I think it plays a huge role as of now but it started with supporting the weirdo arts and culture scene here. There were some really clever people who pushed to get some subsidy for the initiative to show that it was important. Gradually, it became a space where it is inclusive for all artists in the neighborhood that cannot find a place. There are some people who are excluded from certain art forms, maybe because the rules are too stiff for them or the entourage is too much. I think WORM is where you can do anything and it is getting a lot of recognition for it. In a way, the experimental feeling of worm is like a treasure to the Performance Bar.


-I have heard that Rotterdam is known for its underground music scene and the art scene is less commercial than other cities in the Netherlands. However, some are concerned that the underground scene is slowly fading away as gentrification increases. Do you feel it yourself?


Daniel: The underground scene has definitely been fading away. But it also has been replaced with a lot of young spirited people who do interesting stuff with the same energy but is less underground. I think this vibe has been growing but the cultural scene is still being controlled by old people that have no real clue about what is actually going on here. The gentrification can be really ugly sometimes. I think the day we see a Mcdonalds here open on the streets where the Performance Bar is situated, will be the day when I cry. It would be nice if the government would really acknowledge the quality more because they are talking about ‘grassroots movements’ but in the end the big institutes get all of the money.





Photo by Iris Bergman


-What does the performance bar have in store for the future?


Daniel: The Pas de Pantalon has been planned. We are starting a two year program so we don’t have a lot of events planned but we have our fourth year anniversary coming up. This weekend, we will launch a virtual performance bar. A platform where performers will be able to create digital art/performances online. So it would be really cool if people from Japan could watch and create performances as well. We are making a showcase for this and hopefully build on it. It is going to be called the pre-formance bar. We have a passion for using this space for digital art, hopefully becoming a little spaceship one day.


text Ayana Waki


Performance Bar
This transformable stage/bar blurs the boundaries between café and theatre, bar and stage, artist and audience. The Performance Bar presents all kinds of acts that span across the categories of art and entertainment.
https://www.performancebar.org/
https://www.instagram.com/theperformancebar/

関連記事のまとめはこちら


https://www.neol.jp/culture/

この記事に関連するニュース

トピックスRSS

ランキング

記事ミッション中・・・

10秒滞在

記事にリアクションする

記事ミッション中・・・

10秒滞在

記事にリアクションする

デイリー: 参加する
ウィークリー: 参加する
マンスリー: 参加する
10秒滞在

記事にリアクションする

次の記事を探す

エラーが発生しました

ページを再読み込みして
ください