1. トップ
  2. 新着ニュース
  3. ライフ
  4. ライフ総合

「音楽が登場人物や彼らの住む世界と観客を引き寄せてくれるような作品にしたかった」『WAVES/ウェイブス』 トレイ・エドワード・シュルツ監督インタビュー/Interview with Trey Edward Shults about “Waves”

NeoL / 2020年6月26日 17時0分

「音楽が登場人物や彼らの住む世界と観客を引き寄せてくれるような作品にしたかった」『WAVES/ウェイブス』 トレイ・エドワード・シュルツ監督インタビュー/Interview with Trey Edward Shults about “Waves”

[caption id="attachment_98812" align="alignnone" width="650"] Waves_stills-4352.ARW[/caption]


『ムーンライト』や『ミッドサマー』を送り出した気鋭のスタジオ「A24」の最新映画『WAVES/ウェイブス』が、ついに日本公開される。『イット・カムズ・アット・ナイト』のトレイ・エドワード・シュルツ監督による新作は、彼が10代の頃から温めてきた青春映画。フロリダを舞台に、何不自由のない幸せな日常を一瞬にして失ったある家族の物語を、兄と妹それぞれの視点から丁寧に描き出す。公開前から大きな話題を呼んだサウンドトラックには、フランク・オーシャン、ケンドリック・ラマー、レディオヘッドなど、豪華アーティストによる31曲の名曲をフィーチャー。そのサウンドが各シーンに見事にシンクロし、圧倒的な映像美とともに観る者の感情を揺さぶる。日本公開を前に、自ら脚本も手がけたシュルツ監督がフロリダの自宅からインタビューに答えてくれた。(→ in English)


——とても美しい作品で感動しました。まずはなぜこのストーリーを伝えようと思ったのですか?


トレイ・エドワード・シュルツ監督「これは僕の中でかなり長い間温めていたストーリーでした。確か最初に思いついたのは高校時代で、主人公のタイラーについてたくさんのアイデアが浮かびました。僕自身がレスリング部でしたし、肩を負傷して、劇中のタイラーのような経験をしていたのです。その頃から実際に脚本を書き始めるまで、この映画は常に僕の頭の片隅にあり、どんどんアイデアが膨らんでいきました。そして兄妹という構成や陰陽が浮かび、ようやく形にする準備ができたと感じたのです。当時の自分が感じていたことや置かれていた状況など、すべてを注ぎ込んで物語にしようと思いました。人生におけるちょうど良いタイミングだったのだと思います」


——最初にアイデアを思いついてから実際に制作を始めるまで、どのくらいかかったのですか?


トレイ・エドワード・シュルツ監督「間違いなく10年以上は経っていました。確か2012年に(ウォン・カーウァイ監督の)『恋する惑星』を観て、兄と妹の物語からなる2部構成を思いつき、家族や恋人との繋がりを描こうと考えたのです。それがきっかけとなり、そこから少しずつ組み立てていきました。脚本は前作(『イット・カムズ・アット・ナイト』)をリリースした直後に書き始めたので、2017年の夏ということになりますね」












——ケルヴィン・ハリソン・Jr.が演じるタイラーのキャラクターは監督の経験に基づいているとのことですが、妹のエミリーを主軸に描いた後半の物語も同じくらい私的に感じられました。


トレイ・エドワード・シュルツ監督「おっしゃる通りです。本作には全編を通して、僕や僕の家族、ケルヴィン、そして僕の彼女の経験が散りばめられています。タイラーのキャラクターはケルヴィンとのコラボレーションによって生まれたようなものです。他の部分に関しては、タイラーは僕の要素が強くて、妹のエミリーに関しては僕のガールフレンドの要素が強いのだと思います。でも、どちらのカップルの中にも僕たち一人一人が感じられますし、どちらのカップルにもさまざまな人間関係が見られます。タイラーの両親からは、僕の両親が感じられます。そして物語全体としては、現実の出来事から架空の出来事へと続いたり、そこから再び現実の出来事に戻ったりするのです。だから、これはとても私的な作品です。実際に僕はフロリダに住んでいますし、撮影は彼女の地元の街で行いました。映画の終盤でルークとエミリーがミズーリに行く場面も、父ががんで亡くなったときの僕の実体験を再現しているのです。撮影はとてもつらかったですし、怖くもありましたが、どこか癒された部分もありました。興味深い経験でした」


——本作では音楽が重要な役割を担っています。登場人物たちの人生がサウンドトラックを通して描かれていて、各シーンが楽曲と見事にシンクロしていて感動しました。サウンドトラックはどのように選曲したのですか?


トレイ・エドワード・シュルツ監督「すべては脚本から始まりました。僕は本作をプレイリスト・ムービーにしたいと思っていました。『バッド・チューニング』のように、音楽が登場人物や彼らの住む世界と観客を引き寄せてくれるような作品にしたかったのです。高校時代、僕にとっては音楽がすべてでした。音楽のおかげでたくさんのことを乗り越えられたので、本作のサウンドトラックはタイラーとエミリーのためのプレイリストのようにしたいと思いました。脚本から始まり、長い時間をかけて壮大なプレイリストを作っていったのです。さらに執筆中も曲の内容やリズムが完璧だと感じられる楽曲を追加していきました。基本的にすべての曲を脚本に入れ込んで、曲を聴くことで作品にとっての音楽の重要性が伝わるようにしました。最終的に完成した映画には、おそらく元の脚本に入れた楽曲の85パーセントがフィーチャーされていると思います。このようなサウンドトラックができて幸せですし、ありがたく思っています」


——劇伴はトレント・レズナーとアッティカス・ロスが手がけていますね。


トレイ・エドワード・シュルツ監督「とてもありがたいことに、トレント・レズナーが僕のファンで会いたがっているというメールをもらったのです。あれはきっと人生で最もクールなメールだと思います。僕は飛行機に飛び乗って、LAのトレントとアッティカスに会いに行きました。トレントは『イット・カムズ・アット・ナイト』が大好きだと言ってくれて、『クリシャ』も気に入ってくれたそうです。ぜひ一緒に仕事がしたいと言われました。当時は『WAVES/ウェイブス』を執筆中だったので、初稿ができたら送る約束をしました。それから脚本を送ったのですが、僕は内心ビビっていました。脚本の中に4、50曲の楽曲を入れてあったのですが、ナイン・インチ・ネイルズは1曲も入っていなかったのです(笑)。だからどんな反応をされるのかわからなかったのですが、彼らは気に入ってくれて、サウンドトラックと劇伴をどのように相互作用させるべきか、とても興奮して考えてくれました。そんなわけで参加してくれたのですが、彼らとの仕事は素晴らしかったです。信じられないような経験でした」


——素晴らしい強烈な劇伴でした。これからは病院でMRI検査を受けるたびに、本作の音楽を思い出してしまうかもしれません(笑)


トレイ・エドワード・シュルツ監督「いいですね(笑)」

















——本作を観て、自分も高校生の頃にこの映画を観たかったなと思いました。フロリダのキッズの反応はいかがでしたか?


トレイ・エドワード・シュルツ監督「本当に素晴らしかったです。すごく美しい反応をいただいて恐れ多いです。僕らはちょっとしたフェスティバルと試写ツアーを行ったのですが、人生で最高の質疑応答ができたと思っています。話しているうちに感極まってしまった男の子もいました。彼は親友を亡くしてからいろんな感情を溜め込んでいたそうなのですが、本作を観て、自分のことを父親に話したい、もっと深い関係を築きたいと思ったそうです」


——日本のキッズには本作からどのようなことを感じ取ってほしいですか?


トレイ・エドワード・シュルツ監督「どんなことでも好きなように感じ取ってほしいです。この映画ではいろんなことが起こりますので、観た人が何かしらの意味を見出してくれたらうれしいです。それは本作のタイトル『WAVES/ウェイブス』にも言えることです。人によって、その意味は違ってきます。それは人生の浮き沈みかもしれないし、いかに私たちがそれに繋がれているかということかもしれません。誰もがみんな人生という壮大な旅の途中なのですから、一人一人が異なる意味を見出してくれることを願っています」


tex Nao Machida





『WAVES/ウェイブス』
7月10日よりTOHOシネマズ<半スペ開ける>日比谷ほか全国ロードショー
https://www.phantom-film.com/waves-movie/
監督・脚本:トレイ・エドワード・シュルツ(『イット・カムズ・アット・ナイト』) 出演:ケルヴィン・ハリソン・Jr、テイラー・ラッセル、スターリング・K・ブラウン、レネー・エリス・ゴールズベリー、ルーカス・ヘッジズ、アレクサ・デミー 作曲:トレント・レズナー&アッティカス・ロス (『ソーシャル・ネットワーク』、『ゴーン・ガール』
原題:WAVES /2019 年/アメリカ/英語/ビスタサイズ/135 分/PG12
©2019 A24 Distribution, LLC. All rights reserved.

[caption id="attachment_98812" align="alignnone" width="650"]

Waves_stills-4352.ARW[/caption]


——This movie was so beautiful and heart-wrenching. Why did you want to tell this specific story?


Trey Edward Shults: It was sort of a story that had been brewing for a very long time. I think I first got the idea when I was in high school, and it was a lot of stuff for Tyler's story. I was a wrestler; I tore my shoulder; I went through some things like him. And pretty much from then until I actually started writing it, the movie was in the back of my brain as I was living more life. It was just building and building. And then I had the structure with a brother and a sister, and the yin and yang, and then finally, it felt like it was just ready to come out. I wanted to make something that kind of felt where my head was at emotionally, and where I was at as a human being, and just kind of gave everything I have and put it into a story. So I think it was the right time in life.


——How long did it take from the time when you first started to think about it till you actually started making the film?


Trey Edward Shults: Well, definitely over a decade. I would say back in 2012, I saw "Chungking Express" and thought it could be a two-part film where a brother and a sister on either side and connected by their family and their lovers. So, that's when it became more solid, and it was solidly building since then. And then I actually started writing it right after my last film came out, so that would have been summer of 2017.












——I understand that Kelvin Harrison Jr.'s character, Tyler, is loosely based on you, but even the second half of the film with his sister Emily felt very personal for me.


Trey Edward Shults: Absolutely. It's kind of like parts of me through everything and parts of my family, parts of Kelvin, parts of my girlfriend. Kelvin and I sort of collaborated on Tyler's character. And everything else, I think Tyler is more me and Emily is probably a bit more my girlfriend. But I see each of us in both of the couples and different relationships in both of the couples, I see my parents in Kelvin's parents in the story. And the whole narrative would go from straight real life stuff to maybe a fictional part to straight real life again. So it’s so personal like, I live in Florida now; we shot in my girlfriend's hometown. Even at the end of the movie when Luke and Emily go to Missouri, that's all re-creating real life where my dad passed away from cancer and my girlfriend was there with me. It was very hard to do and very scary, but it was therapeutic as well. It was interesting.


——The music plays a huge part in this film. I was impressed the way we see life played out in the soundtrack, and how synchronized each song was to each scene. How did you curate the soundtrack?


Trey Edward Shults: It started with the script. Because a part of what I was excited about this movie was treating it as a kind of soundtrack film. In the vein of certain films that I love like "Dazed and Confused" where the music is bringing you closer to the character and their world. In high school, music was everything for me. I got me through so much, so I wanted the soundtrack to feel like a playlist for Tyler and Emily. So it started with the script and I had been building an epic playlist for a long time. And as I was writing, I would just bring in the songs that felt perfect with either what they are about or rhythmically or everything else. And I basically put all the songs in the script, and within the script you can play it and hear the music just to get across how important music would be for the movie. I'd say probably within the final movie is, 85 percent close to what was in the original script. I'm just so happy and blessed that we have the soundtrack that we do.


——How did you get Trent Reznor and Atticus Ross work on the score?


Trey Edward Shults: I was very blessed. I got and email one day that Trent Reznor was a fan and wanted to meet… probably one of the coolest emails of my life. I jumped on the plane and went to LA and met Trent and Atticus. Trent basically said he loved "It Comes at Night" and he watched "Krisha" and he loved that, too, and he would love to work together. And I was writing "Waves" at the time, so I told him I was writing something and I'd send it to him when I have a draft. And I sent him the script, and I was terrified when I sent the script. Because it had like 40 to 50 songs embedded into it and nothing was Nine Inch Nails [laughs.] So I didn’t know what their reaction would be, but they loved it, and were super excited to see where and how score interacted with the soundtrack. And yeah, they were in, and it was amazing working with them. It was an incredible experience.


——Their score was so amazing and intense. I think I'm going to remember the music every time I get an MRI at the hospital from now on [laughs]


Trey Edward Shults: [Laughs] I love it, I love it.

















——I wish I could watch this film when I was in high school. How was the reaction from the kids in Florida?


Trey Edward Shults: It has been truly incredible. Their reaction could be really humbling to me and beautiful. We did a little sort of a festival and screening tour, and I had some of the coolest Q&As of my life. I remember there was one kid who was getting emotional while he was talking with the mic. He's been holding all this stuff since he lost his best friend, and he was talking about how the movie made him want to talk with his dad about what's going on with him and try to have a deeper relationship.


——What would you want Japanese kids to take home with when they leave the theater?


Trey Edward Shults: I would like them to bring whatever they want. I think this movie has a lot going on, so I hope it means anything to them. And that goes to the title, too. It means different things to different people. It can be about highs and lows of our lives, and how we are all connected to that. We are all on this crazy journey, so I hope different people take away different meaning.


text Nao Machida



関連記事のまとめはこちら


https://www.neol.jp/movie-2/

この記事に関連するニュース

トピックスRSS

ランキング

記事ミッション中・・・

10秒滞在

記事にリアクションする

記事ミッション中・・・

10秒滞在

記事にリアクションする

デイリー: 参加する
ウィークリー: 参加する
マンスリー: 参加する
10秒滞在

記事にリアクションする

次の記事を探す

エラーが発生しました

ページを再読み込みして
ください