1. トップ
  2. 新着ニュース
  3. ライフ
  4. ライフ総合

結末のない映画特集:『少年は残酷な弓を射る』『マッドバウンド 哀しき友情』/”We need to talk about Kevin””Mudbound”

NeoL / 2020年8月4日 15時30分

結末のない映画特集:『少年は残酷な弓を射る』『マッドバウンド 哀しき友情』/”We need to talk about Kevin””Mudbound”



近年、結末をはっきりとは描くことなく、オーディエンスがその物語を胸に抱き続けることで完成する映像作品が多く輩出されている。それは共通となるゴールが描かれる時代ではなく、多様な価値観を持つ社会となっていることを象徴するひとつの事象であり、また同時に、結末を与えられないことで各人が導き出した答えやアイデアが、現実社会でそれぞれがアクションを起こす時に呼び水となる機能を果たしているとも言える。結末のない映画が我々にもたらしてきたものはなにか。現実に拡張する、結末のない映画についての特集。第1弾は編集部による2編のレビューをお届けする。(→ in English)





『少年は残酷な弓を射る』

母親の出産体験を描こうとチャレンジしては無残にも失敗する映画が絶えない。当たり前だが、出産は花、そして祝福と興奮のシャワーだけではないのだ。新しい人生を受け入れるには時間がかかる。『少年は残酷な弓を射る』は、息もできないような苦しい状態に陥りながらも、長く続く“母”の人生を描いている。
ティルダ・スウィントン演じるエヴァは、学校で虐殺を行った息子の行動を理解できずに苦悩する。


彼女は子供たちの面倒をみるためにキャリアを諦めた、それにもかかわらず息子であるケヴィン(エズラ・ミラー)とうまく絆を築けない。映画は過去と現在を行き来し、おそらくは息子への不満から端を発しているであろう幼少期の息子に対するエヴァの“不安定な態度”を垣間見せている。そのことによって、エヴァがケヴィンを悪魔のような人間に作り上げてしまったのか、それともケヴィン自身の中に邪悪なものがあったのかという疑問を引き起こす。


実生活では双子の母親であるティルダ・スウィントンは、エヴァを見事に演じきっている。自立しているが力のない母親ーーエヴァは不安を感じてはいるが、その人生に抗っているわけではない。むしろその人生は完全にケヴィンを中心に展開している。しかし息子への罪悪感、怒りという感情だけではなく、彼女は絶えずジレンマに陥っているように見える。その何かがねじれていることを暗示するかのようなヴィジュアルの作り方も巧みで、オブジェクトは実にシュールな構成で配置されている。さらに卓越したショットによって、エヴァという存在が間違った場所、間違った時間、間違った身体にいると感じていることが強調される。そして母親と瓜二つのケヴィンーー彼女は息子の中にいるけれど、彼に対する恐れを感じている。まるで自分の一部を恐れているように。


本作はまた、大衆の非難の矛先というものについても描いてみせている。このような場合、息子が犯した罪の責任は母であるエヴァに負わせられる。ケヴィンがこんな惨事を起こすようになる前に軌道修正ができただろうと。


しかしながら、この映画を特別なものにしているのは、観た者ががどう感じるべきかを決して教えてくれないところだ。あなたがどこにいるか、何者かであるか、どんな人生を歩んでいるか、どれだけエヴァの立場になって考えられるか、一人ひとりで見方は大きく異なる。その感じ方のどれがいい悪いということではない。私にとっては、社会に浸透している母の役割というもの、両親の責任というものの見方を改めて考え直す機会をくれた映画。
この作品を気に入った方には『Beanpole』もお薦めしたい。


キャスト : ティルダ・スウィントン ジョン.C.ライリー エズラ・ミラー
監督:リン・ラムジー 音楽:ジョニー・グリーンウッド(レディオ・ヘッド) 原作:ライオネル・シュライバー(イースト・プレス刊)


2011年製作/112分/PG12/イギリス
原題:We Need to Talk About Kevin
配給:クロックワークス





『マッドバウンド 哀しき友情』


2018年にアカデミー賞にノミネートされた『マッドバウンド 哀しき友情』は、1940年代にミシシッピ・デルタで生きるとはどういうことだったかを描いている。第二次世界大戦後にテクノロジー、地勢、社会に多くの変化があった後も、人種差別は依然として蔓延していた。本作には2つの家族が登場する。黒人のジャクソン家、もう一方は白人のマッカラン家だ。


映画を通じて、私たちはさまざまなレベルの不公平を目撃し、各キャラクターが行動することで引き起こされた結果について語りあうことになる。各国の権力の構図、貧しい人々の上で成り立っている特権階級、誰もが必死に生き残ろうと死に物狂いだったことーーー映画は事実ではないけれど、それらの時代に何が起こったかを写し取ったものとする視点は重要だ。


主人公の白人家族の周辺で一連の事件は起こるが、その多くは昔から変わらない差別意識によってもたらされたもの。
本作が他と異なる点は、白人と黒人の社会双方について語っている点。監督であるディー・リースは、人種差別について作品内で多くを議論することはせず、両家に光を当てることにより、特権的な立場にある人々がそうでない人々を助けるために力を尽くすことの重要性を示すことに成功している。ヴィジュアル面も素晴らしく、フィルムの色調は非常に素朴だが、黒人家族を襲う悲劇的なシーンはカラフルであるように挑発的な側面も備えている。



作品内の重要なキャラクターとして、黒人家族の長男として戦争に出て帰還したロンゼルの父親であるハップについても言及したい。ハップが足を骨折した際に家族は生活に困窮するが、彼の家を訪れる者たちに対するその恐怖と疑惑の目は、彼の人生がいかに困難に満ちたものであるかを雄弁に物語っている。それは彼が子どもたちのことを心から誇りに思い、妻と子どもたちがより良い生活を送れることをいかに切実に願っているかをより強く印象付ける助けにもなっている。対するマッカラン家の非人道的な父親。
本作で描かれる有色人種の人々への差別は、現在と同じものではないかもしれない。しかし、人種差別は形を変えながらも依然として存在し、自由を奪い、個の人生を奪っている。
過去のルールに縛られることなく、自らが意思を持ち、物事を決め、価値観を再形成していくことは本作の大きなテーマだ。
ディー・リース監督の『アリーケの詩(うた)/パライア』もまた優れた作品なので、機会があればぜひ鑑賞してほしい。





『マッドバウンド 哀しき友情』
2017年制作 / 135分 / アメリカ
出演:キャリー・マリガン、ジェイソン・クラーク、メアリー・J・ブライジ
Netflixにて配信中
https://www.netflix.com/jp/title/80175694


text Maya Lee





"We need to talk about Kevin"


Often films fail to depict the challenge a mother’s experience when she gives birth. It is not just about flowers and a shower of blessings and excitement. It takes time for one to accept a new life. “We need to talk about Kevin” is a representation of the suffocating yet long-lasting life of mothers.
Eva, acted by Tilda Swinton, struggles to understand her son’s actions when he conducts a school massacre.



To take care of her children, she gives up her career. However, she fails to bond with her son. The film skips forward and backwards, foreshadowing Tilda’s “unstable attitude” towards her son in his young years, possibly due to her frustration with him. This brings about the question of whether it was Eva herself creating the demon in Kelvin or if it was what already existed in Kevin himself.


As a mother of twins, Tilda Swinton successfully acts out Eva. The independent yet powerless, figure of a mother is well represented. Eva has a sense of uneasiness, but it's not that she is rebelling to life either. Eva’s life revolves completely around Kevin. She’s is constantly in a dilemma, whether to feel guilt or anger towards Kevin. But there is something twisted about it. The visuals are put out of context as if objects are put in a surreal composition. The timeless shots add emphasis to Eva as someone in the wrong place, wrong time, wrong body. Kevin looks so much like his mother. She’s herself in him but she feels fear towards him. It is almost as if she is fearing a part of herself.


It also shows the tendency for the public to blame. And in a situation like that, the blame will be put on Eva. People expect Eva to fix the situation when it isn’t fixable.
What makes this film so special is that it never tells you how you are supposed to feel. Depending on where you are or who you are, how you perceive this film will be very different. It's about how much you step into Eva’s shoes. It is never that one is better than the other. The film reflects on the role of a mother and allows us to re-establish what responsibility do parents hold.
If you love Tilda from this film, you may like "Beanpole" as well.





“Mudbound”


“Mudbound”, an Academy award nominee for 2018, is a representation of how life was like in the 1940s Mississippi Delta. Even after so many shifts in technology, geography, society, racism is still prevalent after the second world war. “Mudbound” examine two families. One that had been working on the land and one that newly bought the land.



In the film, we see various levels of injustice and talks about the consequences of each character’s actions. It is important to see the film, not as the facts but a snapshot of what happened in those years. Power of countries, aristocrats over the lower poorer people. The desperate need to survive for everyone.


The protagonist family is a white family. A series of incidents happen around the family, often caused by their stubbornness. Wherelse the workers are expected to compromise.



What makes this film different from other films, is that it talks about both the white and the black society. The director, Dee Rees, discuss racism in the film subtly. By putting light to both families, she accentuates the importance for people in privileged positions to provide aid to those who aren’t. The color tone of the film is very earthy but provocative. Every tragic scene for the black family seem, to be colorful.
As if nothing changed.
It's not about continuing what has happened in the past, but being aware of the decisions you make and reshaping them to what is appropriate.
A very important figure in the film is Hap, Ronsel’s father. When Hap brakes his leg, his family struggles to make a living. His fear and suspicion to visitors to their home, it foreshadows the hardship of his life. In contrast, he has pride in his children and sincerely wish a better life for his wife and children.




The film is so beautifully put together that we don’t notice how inhumane the McAllen family is, in contrast to the Jackson family. The discrimination people of color have experienced in the film, is not the same as now. However, racism still exists and has changed forms. It still takes away freedom and in many cases the life of individuals.
Dee Rees’s “Pariah” is an excellent film as well.



text Maya Lee


関連記事のまとめはこちら


https://www.neol.jp/movie-2/

この記事に関連するニュース

トピックスRSS

ランキング

記事ミッション中・・・

10秒滞在

記事にリアクションする

記事ミッション中・・・

10秒滞在

記事にリアクションする

デイリー: 参加する
ウィークリー: 参加する
マンスリー: 参加する
10秒滞在

記事にリアクションする

次の記事を探す

エラーが発生しました

ページを再読み込みして
ください