L&Bが手がけた、ノエビアスタジアム神戸に常設された「センサリールーム」が第18回キッズデザイン賞を受賞
PR TIMES / 2024年9月26日 15時15分
【受賞部門】子どもたちの安全・安心に貢献するデザイン部門
株式会社Yogibo(代表取締役会長 木村誠司)がタイトルパートナーをつとめていた、公益社団法人日本女子プロサッカーリーグの開幕戦会場であるノエビアスタジアム神戸(神戸市兵庫区)に2021年9月に導入された「センサリールーム」。株式会社L&B(代表取締役社長 七種珠水)がデザイン設計を担当いたしました。
The "Sensory Room" was installed in September 2021 at NOEVIR STADIUM KOBE (Hyogo-ku, Kobe City), the venue for the opening match of the Japan Women's Professional Football League, of which Yogibo Inc. (CEO: Seiji Kimura) was the title partner. L&B Inc. (CEO: Tamami Saikusa) was in charge of the design.
センサリールームとは、大きな音や強い光などを過敏に感じてしまう人が落ち着いて過ごすことのできる部屋のことです。これまであった日本のセンサリールームは、寒々しく、ただ隔離された空間であったのに対し、「コクーン(繭)」をコンセプトに飽きることなく観戦や空間を体験できる場所をデザインしました。
今回、スタジアムの4Fフロアの42平米ほどのスペースを利用し、聴覚・視覚など感覚過敏の症状がある人やその家族が安心して過ごせるお部屋を提案しています。
A sensory room is a room where people who are hypersensitive to loud noises or bright light can relax. Until now, sensory rooms in Japan have been cold and isolated spaces, but this one was designed around the concept of a "cocoon" to allow people to experience the experience of watching the game and the space without getting bored.
Using a space of around 42 square metres on the fourth floor of the stadium, we have proposed a room where people with sensory hypersensitivity, such as hearing or vision, and their families can relax in peace.
[画像1: https://prcdn.freetls.fastly.net/release_image/80375/16/80375-16-3bcf7fa34046b6afb68a1c812c2fb9a0-2048x1365.jpg?width=536&quality=85%2C75&format=jpeg&auto=webp&fit=bounds&bg-color=fff ]
グラウンドと一体感を感じる人工芝
[画像2: https://prcdn.freetls.fastly.net/release_image/80375/16/80375-16-c98885a620a881f39741934161833af0-2048x1365.jpg?width=536&quality=85%2C75&format=jpeg&auto=webp&fit=bounds&bg-color=fff ]
優しい表情のあるYogibo Mate
[画像3: https://prcdn.freetls.fastly.net/release_image/80375/16/80375-16-73481d724eaeb0be882be1f669a74f58-2048x1365.jpg?width=536&quality=85%2C75&format=jpeg&auto=webp&fit=bounds&bg-color=fff ]
自然に近い調光調整が可能な光環境
[画像4: https://prcdn.freetls.fastly.net/release_image/80375/16/80375-16-3cb8952dd7e383a9e5364295326d4b80-2048x1365.jpg?width=536&quality=85%2C75&format=jpeg&auto=webp&fit=bounds&bg-color=fff ]
壁面には知育道具の設置
[画像5: https://prcdn.freetls.fastly.net/release_image/80375/16/80375-16-cca5fc00f3f72f8919150d5c3941cf09-2048x1365.jpg?width=536&quality=85%2C75&format=jpeg&auto=webp&fit=bounds&bg-color=fff ]
ご家族と観戦できるテーブル席
今回の空間デザインに込めたテーマや、こだわりのポイントは?
株式会社L&B 代表取締役社長 七種 珠水 より
「母親のお腹にいるような安心感を、空間全体で表現したかったんです。手に触れる素材はすべて柔らかく、床には心地よい人工芝生を敷き、什器は丸みを帯びた形状にしました。色彩も優しく、ワクワクするようなパステルカラーを選定しています。動物の顔が描かれたYogibo Mateは、子供たちに良い刺激を与え、抱きしめたくなるような存在感を持たせています。」
What was the theme or key point you focused on in designing this space?
From Tamami Saikusa, CEO of L&B Inc.
"We wanted the entire space to convey the same sense of security as being in one's mother's womb. All the materials are soft to the touch, the floor is covered in comfortable artificial turf, and the fixtures are rounded. We also selected gentle, exciting pastel colors. The Yogibo Mate, which features an animal face on it, provides good stimulation for children and has a presence that makes you want to hug it."
[画像6: https://prcdn.freetls.fastly.net/release_image/80375/16/80375-16-84b5f9e130f5b48aa58ec2e96b046867-591x369.png?width=536&quality=85%2C75&format=jpeg&auto=webp&fit=bounds&bg-color=fff ]
第18回キッズデザイン賞キッズデザイン賞は、「子どもたちが安全に暮らす」「子どもたちが感性や創造性豊かに育つ」「子ども を産み育てやすい社会をつくる」という目的を満たす、製品・サービス・空間・活動・研究の中から優れ た作品を選び、広く社会に発信していくことを目的に2007年に創設されました。 子ども用にデザインされたものはもちろん、大人・一般向けに開発されたものでも、子どもや子育てに配慮されたデザインであればすべてが対象です。
主催:特定非営利活動法人キッズデザイン協議会
後援:経済産業省、内閣府、消費者庁、こども家庭庁
https://kidsdesignaward.jp/
The 18th Kids Design Award
The Kids Design Award was established in 2007 with the aim of selecting and widely disseminating to society the best products, services, spaces, activities, and research that fulfill the objectives of "ensuring a safe life for children," "enabling children to grow up with sensitivity and creativity," and "creating a society in which it is easy to have and raise children." Any design that takes children and child-rearing into consideration, including designs developed for adults and the general public, is eligible.
Organizer: NPO Kids Design Council
Sponsors: Ministry of Economy, Trade and Industry, Cabinet Office, Consumer Affairs Agency, Agency for Children and Families
【受賞作品について】
センサリールーム概要
所在地:〒652-0855 兵庫県神戸市兵庫区御崎町1丁目2−2 ノエビアスタジアム神戸
開室日:INAC神戸レオネッサ試合日
定員:2家族 WEリーグサイトにて随時募集
URL:https://www.noevir-stadium.jp/sensoryroom/index.php
Sensory Room Overview
Address: Noevir Stadium Kobe, 1-2-2 Misaki-cho, Hyogo-ku, Kobe, Hyogo Prefecture, 652-0855
Opening days: INAC Kobe Leonessa match days
Capacity: 2 families. Recruitment is ongoing on the WE League website
URL: https://www.noevir-stadium.jp/sensoryroom/index.php
【会社概要】
株式会社L&B
代表者:代表取締役 七種 珠水
設立:2016年4月
URL:https://lnb.co.jp/
「デザインの力で地球を美しくする」
L&Bは、企業様と連携し、デザインの力を活用して共同で課題を解決するデザイン会社です。
私たちは単なる美しさを求めるだけでなく、ビジネス戦略からデザイン、計画、実行、そしてデザインに関連するコンサルティングまで、プロセス全体に携わらせて頂きます。
Representative: Tamami Saikusa, CEO
Established: April 2016
URL: https://lnb.co.jp/
"Make the earth beautiful through the power of design"
L&B is a design company that works with companies to jointly solve problems by leveraging the power of design.
We don't just look for beauty; we are involved in the entire process, from business strategy to design, planning, execution, and design-related consulting.
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