1. トップ
  2. 新着ニュース
  3. ライフ
  4. ライフ総合

.nl Issue:オランダのアンダーグラウンド音楽シーンのフロントランナーAnimsitic Beliefs/Interview with Animistic Beliefs on their new album ‘Mindset:Reset’

NeoL / 2020年3月8日 17時0分

.nl Issue:オランダのアンダーグラウンド音楽シーンのフロントランナーAnimsitic Beliefs/Interview with Animistic Beliefs on their new album ‘Mindset:Reset’

 

オランダのクリエティヴ業界を盛り上げているアーティスト12人を取り上げる「Dutch Creatives」特集。近年、多くの国が国境を閉鎖しナショナリズムが高まり、世界共通の言語でもあるアートを通して団結することが以前よりも重要となってきている。NeoLでは、現在の状況と予測不可能な未来のために、議論ができる空間を様々な形で人々に提供するアーティストやアクティビストへのインタビューに取り組み続けている。本特集では、限界に挑み続け、フロントランナーとして走るオランダに在住するアーティストを紹介し、国の魅力についてはもちろん、今現在の環境、社会構成、政治などの問題を乗り越えるために必要とされる緊急性と行動力を喚起したい。
オランダのアンダーグラウンド音楽シーンのフロントランナーとして注目を浴びているロッテルダム出身のエレクトロデュオAnimsitic Beliefs。昨年リリースされたニューアルバム『Mindset:Reset』の前にEPを2枚リリースし、カルト的人気を得た彼らは、GUCCIがホストしたシークレットレイブに招待されるなど様々な規模の会場で演奏を行ってきた。当初はテンポが強く、パンチの効いたピートが特徴的とされるデトロイト出身Drexiyaやオランダのエレクトロシーンを引っ張ってきたLegoweltに比べられてきた二人。リスナーに過去にリリースされた音楽を忘れて精神をリセットして欲しい考えから生まれたのが『Mindset:Reset』である。今回は、新しいアルバムやロッテルダムの常に生まれ変わるクラブシーンに対する意見、また活躍当初の思い出などについて振り返ってもらった。(→ in English)
 
ーー多くの人に期待されているニューアルバム『Mindset:Reset』ですが、インスピレーション源を教えてください。
 
マーヴィン「主なインスピレーション源は夢でした。日本(青木ケ原樹海)を題材とした『The Forest』という映画にも影響を受けましたね。あとはAIや顔認識プログラムなどの技術にも刺激されました。特定の何かというよりは、パーソナルな経験談と様々なトピックを組み合わせた感じです」
 
ーー新しいアルバムのMVはディストピア風の冥界を描いたものが多いと感じました。MVのビジュアルというのは、曲の制作中、既に想像されていたのでしょうか。それとも音をビジュアルに変換するプロセスは曲を作り終えた後に行ったのですか。
 
マーヴィン「『Mindset:Reset』のMVで は、アニミズムなどの神話的なトピックにも影響されています。そのプロセスは、曲によりけりという感じです。制作中にはっきりとしたアイディアが浮かんでいる時もありますが、ほとんどの場合、それがプロセス中に自然と変わってしまいます。また新たな目で自分の作品を見返し、曲の裏に隠れている本当の意味は何なのかと問い直す時もありますね」
 
リン「同じく、プロセス中に変わっていくことが多いですね。直感を信じることが大切だと思います」
 
ーー『Mindset:Reset』はアルバムのタイトルと共に曲の名前でもあります。二人にとって“Mindset:Reset”の言葉はどのような意味を持つのでしょうか。また、アルバムのタイトルにしたきっかけも教えてください。
 
マーヴィン「個人的には、新しいアルバムの曲と過去の自分たちの音楽を比べて欲しくなかったからです。私たちはただその瞬間に、直感で良いと思った作品を集めアルバムの形としてリリースしただけなので、聴いてくれる人にもその音楽の流れに乗って欲しかったんです」
 
リン「あとは自分のためにも。新しいことを始める前に毎回思考回路をリセットすることは大切ですから」
 
ーー新しいトラック“Reflections of a language”は他の曲とは違って歌詞があります。ヴォーカルなど新しい要素を加えたいと思ったきっかけは何かありますか。
 
リン「実は、こっそりと前からいくつかのトラックでヴォーカルをしていました。サンプルと勘違いする人もいますが、実は昔から歌っているのは自分なんです(笑)」
 
マーヴィン「だけど、歌詞付きの曲をリリースしたのは今回が初めて。ちょっと変わったことをしたくて、本からいくつかの文章を抜き出し、それを元に新しくアレンジしたりしました。実は昔、電気工学を専攻していたのですが、そのとき使っていた回路などについての教科書の何ページかを印刷し、それを元にリンが全く工学とは関係ない文章を作り出したり」
 



 
ーー新アルバムはレコードレーベルSolar Music Oneからリリースされましたが、レーベルの設立者はお二人が影響を受けたアーティストのThe Exalticsでもあります。音楽的にずっと尊敬してきた人の下でアルバムをリリースできたのはどんなお気持ちですか?また、彼らとはどのようにして出会ったのですか?

 
リン「実はとても今風な方法で、Facebookでアプローチしただけでした。ロッテルダム出身のミュージシャンであることを明記し、デモを送っても良いかと許可を得ようとメッセージしたら、次の日にサブレーベルを立ち上げるからこのメールアドレスにデモを送ってくれと返信がきたのです。デモをその後送り、また返信が返ってきた感じ。とてもスムースでしたね」
 

マーヴィン「お互いのタイミングが合ったので、非常に運が良かったのだと思います。彼らがサブレーベルを立ち上げる直前にアプローチしたから」

 
リン「そう、彼らは新しいアーティストを探していた最中でした。初めてのリリースにしてはかなり私たちは甘やかされた環境にいたかもしれません。どのレーベルも待機リストがあるためリリースまで一年以上かかるのが普通ですから。最初のEPリリース直後にThe Exalticsのロブに、『アルバムをリリースして欲しい』と頼まれのですが、当時は楽しみと不安の気持ち半々でした」
 
ーーロブが少し二人にプレッシャーを与えたのですね。
 
リン「少し感じましたけど、ロブのことは大好きです。彼らはとても協力的で私達の意見をちゃんと聞いてくれます。もちろん、レーベルの雰囲気やテイストの条件を満たしていればですが、大抵最終決断権を握っているのは私たちです。ビジョンとサウンドを尊重してくれているので、その点では自由な環境でした」
 
ーーアルバムアートを手がけたのは、Marvinですか?
 
マーヴィン「写真撮影は女性カメラマンに任せましたが、アルバムに含まれるステッカーとカバーに貼ってあるラベルなどクリエティブディレクションは全て僕が手がけました。何か必ず記号を取り入れたいなと思っていましたが、それ以外は色やカラーパレットなどで遊んで、楽しく制作して行った感じです。あと、ラベルにリスナーに向けて『聴いてくれてありがとう』とか『どんな夢みた?』といったランダムな文章を書きました」
 
リン「本当にみんな読んでくれたのかな」
 
ーーGUCCIがホストしたシークレットレイブからアムステルダムやリトアニアでのフェスまで、Animisitc Beliefsは様々な規模の会場で演奏されてきましたが、二人にとっては大規模な会場と小さいクラブ、どちらの方が心地いいのでしょうか?
 
リン「雰囲気によると思います。天井が低いと心地よさが増しますし、逆に大きな地下室で演奏するのも好きですね」
 
マーヴィン「自分が注目されていなくて、人混みに溶け込める時の方が個人的に好きです」
 
リン「それ分かる、汗だくな地下室とかね(笑)。広すぎると注目されやすいので、みんなが自分自身のことに集中している時の方がやっぱりいいですね。小さい会場ではそういう状況が起こりやすいと思います」
 
ーーレイブはGUCCIからアプローチしてきたのですか?
 
マーヴィン「そうですね。GUCCIが企画していたシークレットレイブでは、それぞれの都市で、GUCCIと現地の主催者がタッグを組んで、次に来そうなクールなアーティストを選出していたんです。で、スイスでのレイブの出演オファーが僕たちに来たのです」
 
リン「パーティー自体もカッコよかったですね。最初、ものすごく豪華でGUCCIのロゴだらけのイベントだと想像していましたが、実際演奏していた時はGUCCIがホストしているパーティだと全く分かりませんでした。誰かの地下室で行われていたことも後で聞いたけど(笑)」
 
マーヴィン「黒いカーテンが窓から垂れ下がっていて、セットはストロボだけが設置されていました。招待されてた人の服はみんなオシャレで、演奏者はみんなGUCCIを着るのが義務付けられていたからそれがヒントでもあって」
 
リン「私達は普段黒を着ることが多いのに、その日たまたま明るい色の服装を選んだら他の演奏者はみんな黒や肌色の服を着ていてものすごく目立ちました。車から降りた瞬間、周りの視線を感じてちょっと恥ずかしかったけど、いい思い出になりました」
 
ーーお二人は昨年、ハーグ出身のエレクトロアーティストLegoweltとカセットテープを制作されたということですが、25年以上も音楽シーンでの経験がある彼から、クリエイティヴ面において刺激された点はありましたか? どのような制作プロセスだったのでしょうか。
 
リン「ものすごく自然でした。『君たちはこれを弾いて。自分はこれを弾くから』などと決めつけることもなく、それぞれみんなが好きな楽器を弾き始め、彼が良いと言ったものを録音した感じです。制作前もあまり会話はしませんでした」
 
マーヴィン「他のアーティストの方が自分より制作プロセスに関して知識があると思い込み、コラボする時はいつも緊張気味でした。だけど、みんなもかなり直感を信じながら音楽を作っていることに最近気づいて安心しました」
 



 
ーーLegoweltもオランダの西に位置するハーグ市出身です。フレッシュで実験的なエレクトロアーティストは西側から生まれる理由はなぜなのでしょうか。
 
マーヴィン「ハーグ市とロッテルダムの歴史に基づくと思います。逆にアムステルダムやヒルバーサムなどではより商業的なものの発祥地でもありますし。昔、自分がロッテルダムに住んでいると人に言うと、いつもびっくりされました。当時はまだ犯罪が多い危険な場所だと認識されていたからです。アートシーンもそのせいで他の地区とは違った特徴があります」
 
リン「もっと生々しくて、工業的な面があるように感じます」
 
マーヴィン「ロッテルダム発祥の音楽でもそれを感じられると思います。ロッテルダムのアーティストは大衆の目を気にせず実験的な音楽を作りがちですからね」

 
リン「その点ではかなりパンクだと思います。予算なしで安いシンセサイザーなどを利用し音楽を作っているのですから」
 
ーーロッテルダムに、アンダーグランド的な音楽シーンはまだ生き残っていると思いますか?
 
マーヴィン「まだシーン自体は強く残っていると思います。最近は、新しいギャラリーやクラブが立ち上がってきました。観光客が増え、高級化されていますが小さなコミュニティがまだアートや音楽シーンを支えています。アンダーグラウンドシーンというのは、ロッテルダムの中でも移動しているんです」
 
リン「反体制の文化というものは常に生まれるものでもあると思います」
 
ーー常に動き、生まれ変わっている感じですね。
 
マーヴィン「そうです。クラブシーンに関与し始めた当初からロッテルダムはそんな都市だと思っていました。カッコいいクラブが立ち上がったと思ったら数年後に壊され、また新しい革新的なものがそこに立ち上がるというサイクルの繰り返しです」
 
リン「何かがある位置から動かずにいることは不可能だと思います。常に変わっていくことが必要」
 


text Ayana Waki





 
The music of Animistic Beliefs is hard to define. Although previously described as a fusion of IDM intricacies and Detroit feelings, it’s difficult to pin down what their sound actually resembles; their music constantly reincarnating into another form of life. Their previous two EPs were enough to gain them a cult following being asked to perform at a secret rave for designer label Gucci, an experience they describe as luxurious but ‘really DIY and underground.’ Mindset:Reset is the title of their new album, telling listeners to clear all preconceptions of their work and reset their minds for a completely new flow of melancholic yet quirky set of tracks, proving that when it comes to electronic music the west is truly the best.They sit down in front of me to talk about their new album and reminisce on the good days playing in sweaty basements, their opinions on the changing arts and culture scene in the city of Rotterdam and the future it entails.
 
-Prior to Mindset:Reset, you have released two EPs in the past. You have built up quite a reputation as being at the forefront of underground electronic music from the west of the Netherlands and the album was highly anticipated by many. As a duo that never quite settles, what sort of images and inspirations did you have for this new album?
 
Marvin: One of them was actually a movie from Japan, ‘The forest’ but it was mostly inspired by dreams. Not really anything in particular. It was a bit more personal but also about technology like AI and facial recognition.
 
-You also have a song about this, An eye for AI.
 
Marvin: And a music video. We tried to explore more mythical themes like animism and that also inspired the Mindset:Reset video.
 
Marvin: I think just stuff we are interested in but there was not something specific where it was based on this book or this movie. I think we take a little bit of everything and combine them all together.
 
Linh: Because we had an idea for doing an album but we were just making a lot of music and then we curated and looked at our sketches. It’s not like we sat there for three weeks and said we are going to make the album right now.
 
Marvin: And the themes just come naturally.
 
-The music videos for the tracks on the new album depict a sort of dystopian underworld. Do you have a clear visualisation of your music when you create your tracks or is visualising the music something that comes after ?
 
Marvin: For me, it really depends. When I make something, I sometimes already have an idea of something that I want but then it can change during the process and you will look at your work and think, “what does this mean?”
 
Linh: Indeed, because sometimes you have something in mind but then it also evolves throughout the process. And you try to find a different meaning behind it
 
Marvin: And we just play around a lot and improvise a bit. We are not conscious about it every time we make it .
 
Linh: Yes, exactly. It’s more about intuition. We go with the flow and see what comes out.
 
Marvin: A bit like what Mindset:Reset means as well. Reset the way you think
 
-Mindset:Reset is the title of one of the songs as well as the name of the new album. Can you tell us the story behind why you decided to call the album ‘Mindset:Reset’?
 
Marvin: The main reason at least for me, is because we wanted people to listen to it without thinking too much about the music we had already released. We wanted to do what felt good at that moment and wanted people to come along with us. So that is the reason why it is called Mindset:Reset. To not think about “oh this isn’t really electro or this and that” but take us as we are.
 
Linh: Also for ourselves. To clear our minds every time we start something new.
 
Marvin: We would like to have it that way. Instead of having the expectations of people saying ‘oh it’s not like the other one.’
 
Linh: When you make music, you always think about the audience a little already. And we try to not do that.
 
- Your sound is constantly evolving.
 
Linh: Yes, exactly. We hope that people understand that it could be a little bit in a certain mood but we evolve with our sound and with our interests. Our projects will go along with that.
 
-The new track ‘Reflections of a language’ is different from the others because you wrote lyrics and sung them yourself for the album. What was the inspiration that made you want to add new elements such as vocals into the tracks ?
 
Linh: I always did that kind of secretly on other tracks as well. Some people think it is a sample, but it’s actually me singing
 
Marvin: But this is the first time we released a track that was song structured
 
Linh: Yes, exactly. Because the other ones have my vocals but not really lyrics and sentences.
 
Marvin: We just wanted to try something new. I cut out text and rephrased them to make new sentences out of it.
 
-Where was the text from?
 
Linh: It was from your book? Like an engineering book.
 
Marvin: I studied electrical engineering and I had one textbook about circuits or something. We printed it out and cut it up and she arranged it to make it about something else.
 



 
-Your new album was released by SolarMusicOne, a record label that was also founded by one of your influences, the Exaltics. How was it to work and release you first album under a person that you looked up to musically and how did you both meet?
 
Linh: It was a really modern thing. I approached them on Facebook saying ‘hey, I make music. I’m from rotterdam. Would you be interested in any demos?’ And he wrote back saying ‘actually we are just starting a new sub label and you can send it to this email’. I sent the email the next day and got a reply the day after. He replied and said, out of the six I sent him he wanted five of them. Just let me know whenever they are ready. It went really fast.
 
Marvin: We were lucky with the timing because they were just starting their sub label.
 
Linh: And searching for new artists. We just happened to approach them at the right time. We were rather spoilt to have this as our first release because it went really fast. Most releases take about a year or more because everyone has a big waiting line scheduled already. After the first EP, Rob from the Exaltics said we should do an album. We just had our first release so we were sort of anxious.
 
Marvin: But the concept is different to an EP when you release an album. Now we can do more weird and less standard stuff.
 
Linh: I get what you are saying.
 
Marvin: We didn’t know if there would be people already waiting for the album
 
Linh: We were saying maybe we should release something before the album, like another EP.
 
-So he kind of pushed you guys a little bit.
 
Linh: Yeah, a little. I really like Rob. They are really supportive and they allow us to do whatever we want to a certain taste of course. But they really like our sounds and our vision so we could basically do whatever we felt like doing. That felt really liberating.
 
Marvin: Super free. We were able to do our own artwork as well.
 
Linh: I prefer doing albums because you can decide how it is going to look.
 
Marvin:Because sometimes they have a house style and a view of what the album should look like but for this one we could do something totally different.
 
-The album art was created by you, Marvin?
 
The photos was shot by a different person but then I was the creative director so I did the rest of the artwork. The label and stickers as well.
 
-What inspired the album art?
 
Marvin: I really wanted to have some symbols on it but other than that, I was playing with colour and doing something funny with the label. I wrote funny sentences on them.
 
Linh: I wonder if people actually noticed the sentences written on the label or not?
 
Marvin: I don’t know. I bet they didn't. But I wrote ‘thank you for listening and hope you sleep well tonight. What are you dreaming about?’ and so on.
 
-Animisitic Beliefs have played in multiple different venues by now, including a secret rave hosted by Designer label Gucci, to festivals in Lithuania and Amsterdam. In terms of performing do you both still prefer a smaller and cozier club as opposed to a bigger venue?
 
Linh: It doesn’t necessarily have to be small but more about the vibe. With a lower ceiling you get a more cozier feeling. But a huge basement, I like that a lot too.
 
Marvin: I also like it when you feel as if no one is looking at you and you can just blend in.
 
Linh: Like a sweaty basement (laughs). Because if it is too open the attention is more on you. I like it when everyone does their own thing. When it is a smaller venue, it’s more inviting for such moods.
 
- Could I ask more about the Gucci rave? How did the collaboration come about?
 
Marvin: Gucci was doing secret raves in different locations and for the one in Switzerland they collaborated with this woman who asked us to perform there. In each city, they paired up with a local promoter who recommended new and upcoming artists which they thought would be cool and we were one of them that were picked for the rave in Switzerland. That was how it happened.
 
Linh: The party itself was really cool as well because we expected it to be really posh and gucci logos everywhere but actually if you were there you wouldn't have known it was a Gucci party even. It was a rave and almost semi illegal in someone's basement.
 
Marvin: They put black curtains up and it was only a stroboscope. But the people were really fashionable. All of the artists that were playing had to have Gucci on. That was the only hint that the rave was hosted by them.
 
Linh: What was funny was that we mostly wear dark clothing. Not today but usually we are. We picked out our outfits which were all colorful and we went there and everyone was wearing all black and nude colors. We stepped out of the car and everyone was looking. We were like ‘oh god’. But it was really cool.
 
Marvin: The rave itself was really DIY and underground but we did have a penthouse suit and a chauffeur that drove us around so it was a fashion experience for us too..
 
Linh: Yeah, a big contrast.
 



 
You mentioned Dutch electronic musician Legowelt as one of your influences and have collaborated with him in the past. As he is from the Hague, can you tell us why you think a lot of experimental and fresh electro artists come from the west of the Netherlands?
 
Marvin: I think it’s because of the history of the Hague and Rotterdam. In Amsterdam and Hilversum, there will be more commercial stuff. Before when I used to say I lived in Rotterdam, people would ask me why I lived there because it was still a very dangerous area and not nice to be there. The music scene and art scene is different in terms of that too.
 
Linh: Its more raw and industrial.
 
Marvin: I think you can hear it in the music too. People are more free to experiment and not really about making pop music.
 
Linh: You make what you want and it’s a more punk approach. Working with no budget and with cheap synthesizers.
 
Marvin: Just doing it because you love it. When people do it, it attracts others making them move closer to those who are similar.
 
Marvin: I think it was cheaper to live here so artists would move in too.
 
Linh: Cheaper than in Amsterdam for sure.
 
-Is it still here though, the underground music scene?
 
Marvin: I feel like the scene itself is still very strong. A small community that is making art and music but I do feel like there are more tourists now and it is getting more gentrified.
 
Linh: Yes, it is. I see that happening.
 
Marvin: But there is always a counterculture.
 
Linh: Yes exactly. It is starting to fade a little but small things are still growing.
 
-So constantly moving around and evolving but still here .
 
Marvin: Yeah that is kind of how I see Rotterdam ever since I started going out. Going somewhere, there would be a really cool club but then a few years later it would be gone and something else would pop up.
 
Linh: There is never one area that is really concrete, but I think it is impossible for something to stay in one place for the whole time. It needs to renew and remake itself.
 
text Ayana Waki

関連記事のまとめはこちら


https://www.neol.jp/music-2/

この記事に関連するニュース

トピックスRSS

ランキング

記事ミッション中・・・

10秒滞在

記事にリアクションする

記事ミッション中・・・

10秒滞在

記事にリアクションする

デイリー: 参加する
ウィークリー: 参加する
マンスリー: 参加する
10秒滞在

記事にリアクションする

次の記事を探す

エラーが発生しました

ページを再読み込みして
ください